storlekar c-ponny??

AliceKetty

Trådstartare
hej jag har precis börjat rida på en ganska stor c-ponny. jag hade tänkt köpa lite egen utrustning men vet inte riktigt vilka storlekar som passar. Hon har ganska kort rygg, är ganska tjock och har ett mellan stort huvud. Vilka storlekar tror ni passar?

Sv: storlekar c-ponny??

Fråga ägaren, är så stor skillnad på storlekarna mellan häst till häst och olika märken.

Fråga ägaren, är så stor skillnad på storlekarna mellan häst till häst och olika märken.

Kort rygg, då gissar jag på 125 i täcken.
Troligtvis cob i grimma och träns. Men kan även vara ponny, du får tjuvkika på den utrustning hon redan har, brukar sitta liten tyglapp på sidan av grimman tex. ;)

Har sett c ponny med 115 i täcke och c ponny med 135 i täcke, täcken är bäst att mäta själv, schabrak brukar man välja efter sadeln tumm mer eller mindre. Att en häst har kort rygg säger mig inget då en häst kan ha kort rygg =kort sadelläge och sen ändå ha 155 i täcken.

Fråga ägaren och mät vad för mått hästen har, och jämför sen i butik.

Det som är svårast är att det varierar så mycket i storlek mellan olika märken. Mina ponnier (c och d) har cob i alla grimmor (Eskadron och Hööks, men Hööksgrimman är lite stor), de flesta träns är cob utom ett GenGordon Ariel som är ponny och det är stooort i storleken. Täcken har båda 125 i (Bucas, Hansbo, Hööks mm), men då är d-ponnyn en riktig kortis. Benskydd har jag ponny i (Eskadron och Schöckemöhle).

Min C-ponny låter som din exteriört och han drar 115 i Horsewares amigo täckena.

Han har provat en annan modell men det var alldeles för stort, men sen skiljer det sig från individer.
Det är inte säkert din häst har samma stl som min.

Min har ponny har i både grimma och träns.

Kort rygg, då gissar jag på 125 i täcken.
Troligtvis cob i grimma och träns. Men kan även vara ponny, du får tjuvkika på den utrustning hon redan har, brukar sitta liten tyglapp på sidan av grimman tex. ;)
Min C-ponny (ca 135 cm) hade ett 125-täcke förra vintern och det var JÄTTESTORT på henne... Hade högst troligt kunnat ha ett mindre täcke, men hade inget sånt så hon fick överleva i sitt jättetäcke.
beauty1.jpg

Liknande trådar

Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
423
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 619
Senast: Roheryn
·
Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
265
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har ridit i stallägarens gamla County connection senaste halvåret. Den ligger bra och både jag och hästen trivs. Har letat sen dess...
Svar
2
· Visningar
458
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈