Storlekar på sadel?

K

Krummelur

Jag har inte ägnat mig åt hästar så länge, så jag har frågor om massor av saker. Har förstått att sadlar mäts i tum(15,16 osv), vad är det som bestämmer hur stor tum-storlek det ska vara? Är det bara hur stor hästen är, eller är det storleken på rumpan som ska sitta i? :confused:
Sen kan man tydligen mäta på ngt annat håll också? Har hört mått som "31", "36" osv? Vad är det mått på? och var mäts det? Jag är ruskigt nyfiken på att veta, så jag lär mig nått! En fråga till, hur vet man att bomen är av?
 
Sitsen mäts i tum, alltså efter RYTTAREN. Då mäter du från "knappen" vid sidan av framvalvet upp till mitten av bakvalvet. En "normalrumpa" brukar passa i en 17"-sadel.

Sedan mäts bomvidden, alltså hur bred sadel HÄSTEN behöver, över manken. Den mäts i cm och måttet ska tas inuti sadeln för att bli helt rätt. Du kan egentligen alltså inte mäta dig till bomvidden utan att öppna sadeln. Ett riktigare mått får du om du mäter vinkeln över manken, i grader.

Hoppas det klarnade lite iaf! :)
 

Liknande trådar

R
Utrustning Jag behöver köpa en sadel som jag kan använda tills det dyker upp en sadelutprovare i närheten och det är minst 6 veckor bort.. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 076
Senast: Raderad medlem 142449
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 485
Senast: Ajda
·
Utrustning Vad betyder egentligen de olika storlekarna på sadlarna? När jag kikar på sidor med sadlar så stor det först 15",16",17,5" etc etc. Vad...
Svar
2
· Visningar
1 634
Senast: TinyWiny
·
Utrustning hej! Hur vet man vilken storlek enns sadel är? Är fodervärd åt en häst och vet inte. Kan man typ mäta sadel för att få reda eller står...
Svar
2
· Visningar
557
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp