Storleksfråga - senskydd

Saybia

Trådstartare
Ni som har hästar med kraftigare ben, vad har ni för strl. på senskydden? Ställer den här frågan med tanke på en fjording, vad skulle den kunna tänkas ha för storlek, nån som har fjording med senskydd som vet?
Sen en till fråga: finns det nåt speciellt märke på senskydd som ni tycker är speciellt bra, som är hållbart, som har bra passform osv?
Senskydd med kardborre eller "spännen" spelar ingen stor roll.

Tacksam för svar :) :bow:

Sv: Storleksfråga - senskydd

En kompis till mig har strl Ponny på sina senskydd till fjordingen. De sitter bra, jag skulle nog inte ta större än cob då skydden är större än man tror!

jag tycker att strl ponny låter ganska litet för en fjording.. på den fjordingen jag rider så har jag nog cob.. eller om det e full.

På fjordan jag red förrut hade jag ponny i skydden, men hon kunde ha full oxå. Full satt väl bättre om man tänker omkretsmässigt då hennes ben va rätt grova! Höjdmässigt va full gränsfall! Men det gick..... Ponnyskydden va eskadron o fullskydden sånna där vita med svarta spännen, "protec" ni vet, från börjes...... E ju helt normal fullhöjd på dom väl?!

På min havreflinga har jag eskadron i stl ponny o dom passar perfa på höjden, han har rätt korta skenben, men däremot e de gränsfall omkretsmässigt..... i minsta laget utseendemässigt :angel: Så nästa gång får de bli flexisoft i fullstrl ;)

Det beror nog lite på vad det är för skydd, dvs. olika märken osv.
Ponny kan funka om det är en mindre/smäckrare fjording, skydd finns ju oftast inte i cob, utan rent generellt skulle jag nog satsa på stl. full.

Men t.ex. Hampa Pro skydden (Börjes säljer hela setet med senskydd + kotskydd för end. 379!:-), är lite små i storlekarna. De borde passa
utmärkt(!) till en fjord. :) Rekommenderar de varmt dessutom!

Veredus är stora i stl. Sen tycker jag inte fjordar har såå himla mkt kraftigare ben än tex halvblod?

Jag använder full men man får passa sej så att dom inte blir för långa, men jag har sådana där med mjukzon längst upp av två olika märken och dom sitter bra.
Har ett par veredus oxå och dom sitter bra.

min häst är kbl/flb/flb , något grövre än ett "vanligt" hbl och han har full i eskadron o medium i veredus...

har eskadron i stl cob och Horse Guard i stl M till min fjord. Eskadronen är precis på längden, får hasa ner dom lite. Horse Guard-skydden är lite för tajta i omkretsen, men perfekta i längden.

Jag har 4 olika par senskydd till min fjording (Stor c-ponny med grova ben) 1 par ponny skydd, 1 par cob skydd och 2 par full skydd och alla passar..... Det är inte lätt att köpa senskydd som passar eftersom storlekarna skiljer sig så mellan olika märken.

Min kbltravare har riktigt grova ben om man jämför med halvbloden på stallet (förstår inte hur dom kan hålla att stå på ens!:eek: :rofl: ). Vi köpte equi-guardskydd (hööks) i fullstorlek till honom och dom är precis på gränsen till att bli höga men runt om funkar de super. De var lite trånga i början men nu när vi haft dom i två månader passar dom jättebra (tog kanske inte så lång tid men ajg vet iaf att dom passar bra nu!). Summa sumarum tror jag du ska kolla mer på höjden än bredden.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 648
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är... 7 8 9
Svar
170
· Visningar
12 073
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För... 2
Svar
21
· Visningar
2 045
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka