Storlekspreferens på häst?

Jag är väldigt liten och nätt (40 kg, 150 cm). Växa kommer jag inte göra mer, men jag har turen att mina ben i proportion till min kropp är relativt långa :)

Jag föredrar C-D ponny. Ponnyns modell spelar inte så stor roll. När det kommer till storhästar föredrar jag de som är mindre och lite nättare i modellen. Att rida en mindre storhäst känns faktiskt ibland lättare för mig än att rida en kraftig ponny, men mycket beror givetvis på hästen som individ ;) Men generellt sätt känner jag att jag har svårare att rida ihop hästar som är höga och av kraftigare modell. Dessutom ser det extremt oproportionerligt ut när jag rider hästar som är stora (högre än 170), både på grund av min längd och att jag är så pass nätt.

Om jag måste bestämma min idealhäst skulle det nog vara en nätt D-ponny på ca 143 cm!
 
Satt och tänkte på hur olika storlekspreferenser folk verkar ha när det kommer till hästar. Vet en tjej som var ganska nätt och max 155 cm lång, som hade ett 185 cm grovt halvblod och trivdes jättebra med det, medan å andra sidan min mamma t.ex. alltid red (D-)ponny även som vuxen, fast hon var 172 cm. Så olika det kan vara! :)

Vad föredrar just du för storlek och modell på häst, och varför då? Hur stor är du själv? :)

Är 162 cm med korta ben/lång överkropp. Relativt normalbyggd skulle jag säga, väger kring 55-58 kg.
Föredrar "grövre halvblod" och "lättare kallblod", alltså t.ex. grövre äldre SWB, haflinger, irländare, lettiska halvblod, lättare tinkrar, welsh cobar osv.
Storleksmässigt främst 145-165 cm, m.a.o. stora D-ponnyer/små storhästar. Att jag föredrar den storleken är helt enkelt för att "lagom är bäst" anser jag. Blir hästarna väsentligt över 165 cm, i praktiken 170+, blir det drygt i markhanteringen och man får sträcka sig en massa hela tiden. Är de istället tal om säg mindre D-ponnyer och nedåt tycker jag det blir obalans i överlivet, och sitsen blir lidande i ridningen. Därtill kan jag pga. knäskada inte sitta på huk, varför det blir jobbigt att sätta på benskydd på sådana mindre ponnyer. Så lagom är bäst helt enkelt, anser jag. :)

Bara för att illustrera något av en idealtyp för mig :D
162 cm ryttare, 162 cm H.H

46525286_1765828096873848_2698707503184609280_n.jpg
 
Jag har haft hästar mellan 160 och 180, är själv 164 med rätt korta ben. Nuvarande häst är 166 och sportig, perfekt tycker jag! Hästen på 180 sålde jag för ett halvår sen - vi har själva fött upp honom och ridit in honom. Han var mycket lättriden, men det krävs en del balans och magmuskler när gången blir så stor och därmed långsam. I början stod jag på pall och tränsade för att kunna vara följsam i mina rörelser, men efter ett tag sänkte han huvudet åt mig. Men generellt sett tycker jag nog typen är viktigare än höjden.
 
Jag gillar hästar med runda äppelbakar ❤, storleken kommer i andra hand 😉. Jag är 175 cm och min häst var 166 cm (dock ingen manke). Han var bastant, ca 700 kg, men ändå lätt att rida och känslig för hjälper. Jag gillar känslan av att rida på en stabil häst men att ändå kunna rida fint på banan.
 
Jag är höjdrädd och tycker att allt över 165 är för stort, vill även ha det ganska stabilt under mig, någon bastantare variant av häst.
Jag är 172 och tjock så jag kan inte ha hur små hästar som helst heller.
Min vän som är kanske 160 själv vill ha hästar på 170 och gärna mer och jag är så avundsjuk och lite lite bitter över att hon faktiskt skulle kunna ha ponny men vill inte medan jag som hade velat ha ponny kan inte.
:D
Men mina hästar som jag har och har haft är runt 155-160
Minsta var 148 (då var jag lätt) och största var 163.
20170813_123430.jpg

På min ena som är 160.
 
Jag är 156 hög och varken smal eller kraftig, har nog rätt så lagom proportioner mellan ben o överliv. Har ridit allt från rejäla b-ponnyer i min ungdom till hästar på 170+ . Jobbade på ridskola under 80-talet och fick då rida allt mellan himmel o jord ;). Trivs bäst på hästar runt 150 cm, gärna m ponnyinslag. Min absoluta favorit var min gamla Zamba connemara x fullblod, hon var 157 och otroligt lättriden men med mkt massa och kraft. Min Ninja, som tyvärr fick avsluta livet förra vintern :cry: var oxå helt idealisk. 153 hög, ridponny med arabmor, en häst m mkt energi och mkt tryck i. Nu inväntar jag mina 2 ettåringars tillväxt m spänning, Hebbe m halvblodsfar o Ninja som mor tror jag landar runt 157 och Nicke, new forest blir nog maxad D. Vi får väl se...
 
Jag är 162 cm och ganska liten. Tycker jag funkar med det mesta som inte är jättelitet eller jättestort. Rider utan problem allt från D-ponny till straxt över 170 cm.
Det viktigaste är att hästen inte behöver ridas på styrka, och är den åt det större hållet får det gärna vara en nättare modell.
Kan väl rida c-ponny också men det känns lite väl litet.
 
Jag är 1,63 med ganska korta ben och armar, tror jag är proportionerligt kort med ben o överliv.

Svårt att välja en häst typ jag föredrar, beror mkt på lynnet på hästen och vad man ska göra tillsammans. Gillar generellt känsliga hästar med mycket egen motor och aktiv bak kärra. Har haft väldigt fina ridupplevleser på flera olika typ av hästar så som, arabiska fullblod, islandshästar, halvblod, fullblodskorsningar och varmblod (vissa är kanske inte en ras :P ) Skulle gärna vilja testa rida frieser, shire och nån av dom amerikanska gångartshästarna också :) När jag var yngre var jag hyfsat tunn och fick alltid ponnierna lr småhästarna på ridskolan när jag var i tonåren. I gymnasiet hade vi många lettiska halvblod på skolan, dom upplevde jag som stora, långa och svåra att rida ihop med mina korta ben.

Har som mest ridit swb, föredrar nog runt 165-180. Högre än det kan jag känna att det börjar blir lite stort, min första och enda häst jag haft på helfoder var efter Warsteiner, ganska typisk i kroppen och lik sin pappa :love: han var perfekt på storlek ca 170, fina gångarter och han var en otroligt cool häst. När vi hade en bra dag, gick han som en klocka :heart

Den sista hästen jag var medryttare på var ett danskt halvblod, lite tyngre i typen. Hon var väldigt fin och välriden, men kanske aningen tung för mig. Skulle önska jag hade mer tid med henne för att hitta rätt i ridningen.

Om hästen är under ca 1,60 börjar jag känna mig lite stor men tror det är en vanesak. Kan också känna att cob, tinker och kallblods liknande hästar har väldigt korta steg.

Skulle jag köpt en häst nu, hade jag nog letat efter ett halvblod runt 170, med bra steg, lite äldre, välutbildad, lite kortare rygg, längre ben och lätt i typen. Gärna med en del egen personlighet, jag tycker det märks så tydligt om en häst tycker om det den gör, så en som passar för dressyr är ett måste :)
 
Jag är 168cm lång. Känner mig mest hemma på hästar som är runt 163-167cm. Tycker det blir svårt när de blir större, jag känner helt enkelt inte att jag "når om". Mindre känns svajigt, men så länge

Denna gillar jag bäst: runt 165-166cm. Lite rejälare men inte tung.
 
Är 168 har väl aldrig varit en ponnymänniska, alltid gillat hästarna mer.
Sen är det lite varierat i höjden där, men jag gillar inte att få ponny känsla på stor häst.
Tycker jag känner mig obalanserad på en mindre häst med kort hals och som mina ben går långt nedanför magen på.
Sen om dom får för sig busa så försvinner ju hela hästen framför en :o:laugh:

Men mina egna hästar har varit, 165,167,170 och nu sista 172
Så det har väl blivit en vanesak helt enkelt.
Det beror ju helt på typen av häst också, hur dom rör sig och om dom är slagskepp eller en ferrari.

Här sitter jag på en häst som var 180+ och kände mig inte det minsta liten på den.
IMG_20160528_152453.jpg
 
Jag är 176 med långa ben. Jag trivs bäst på hästar på 165-170. Numera har jag bara en häst kvar, den egna uppfödningen Celia som stannat runt 163. Men hon är bred i bålen så jag upplever henne inte som så liten och jag tycker inte vi ser oproportionerliga ut. Bild från härom veckan då hon reds för första gången på över ett år.
CBA36479-4543-40CD-8D97-1C0DBB0E9236.jpeg
 
Satt och tänkte på hur olika storlekspreferenser folk verkar ha när det kommer till hästar. Vet en tjej som var ganska nätt och max 155 cm lång, som hade ett 185 cm grovt halvblod och trivdes jättebra med det, medan å andra sidan min mamma t.ex. alltid red (D-)ponny även som vuxen, fast hon var 172 cm. Så olika det kan vara! :)

Vad föredrar just du för storlek och modell på häst, och varför då? Hur stor är du själv? :)

Är 162 cm med korta ben/lång överkropp. Relativt normalbyggd skulle jag säga, väger kring 55-58 kg.
Föredrar "grövre halvblod" och "lättare kallblod", alltså t.ex. grövre äldre SWB, haflinger, irländare, lettiska halvblod, lättare tinkrar, welsh cobar osv.
Storleksmässigt främst 145-165 cm, m.a.o. stora D-ponnyer/små storhästar. Att jag föredrar den storleken är helt enkelt för att "lagom är bäst" anser jag. Blir hästarna väsentligt över 165 cm, i praktiken 170+, blir det drygt i markhanteringen och man får sträcka sig en massa hela tiden. Är de istället tal om säg mindre D-ponnyer och nedåt tycker jag det blir obalans i överlivet, och sitsen blir lidande i ridningen. Därtill kan jag pga. knäskada inte sitta på huk, varför det blir jobbigt att sätta på benskydd på sådana mindre ponnyer. Så lagom är bäst helt enkelt, anser jag. :)

Är 165, har flera hästar i olika strl. Minsta är 163 (men upplevs större att rida), den största är 176 cm. Jag bryr mig inte så mkt om höjden på hästen utan mer om modellen. Är hästen 170+ och typ den äldre SWB modellen tycker jag det blir lite jobbigt. Jag vill ha en snärtig modell med spänst i. Dock ska den inte var för smäcker och tunn heller.
 
Jag kommer förmodligen alltid vara en ponnyryttare, ju mindre desto bättre :rofl: Ridit några russ, älskar det! Mina senaste två som jag "satsat" med har dock varit precis övervuxna d-ponnyer, men dom hade gärna kunnat vara något mindre för min del. Jag är ca 163 lång och relativt smal.
 
Jag är 168 cm och har en SWB häst på 164 - alldeles lagom tycker jag. Annars rider jag utan problem både mindre och större
 
Jag är runt 164 och min häst runt 162, känner mig varken stor eller liten utan passar min perfekt :) Hästen har dock mest långa ben så han ser högre ut, och tänk greyhound i kroppstypen. Tycker om min extremt lätta häst (även om ryggen är lite lång) och halvblod känns gigantiska på alla håll och kanter :p Kommer leta efter en liknande/samma ras om jag ska köpa ny häst i framtiden.
 
172 cm lång och vill inte ha hästar som är mycket mer än 155 i manken. Jag har tidigare ridit en del fjording och har numera gått över helt och hållet till islandshästar. De är väldigt lagom i storlek. Vissa islänningar känner jag mig stor på men det har inte bara med mankhöjden att göra utan det är ju andra aspekter med.
 
Är 164 och verkar ha någon form av magiska proportioner som gör att jag ser helt ok ut på en liten c-ponny men samtidigt inte ser alltför liten ut på en clydesdale på 187 cm. Fråga inte hur det går till. :cautious:

Jag rider till vardags allt från små c-ponnyer till små hästar (någon cm över D) och har så gjort i alla år. Efter 18 år med endast ponny eller småhästar bestämde jag mig för att jag skulle testa stor häst och bokade turridning på clydesdales. Kommer dit och blir tilldelad en clydesdale som var så stor att hon inte ens fick vara clydesdale. Hon var 187 och de får max vara 183 :nailbiting:
Bortsett från att det var himla svårt att sadla, kändes det helt normalt att rida på en så stor häst. Kände nog mest skillnad i galoppen, svävmomentet är ju ganska mycket längre. Och så gick det ganska snabbt fast allt kändes långsamt, sedan vande jag mig nog rätt fort. När jag tittar på bilder och jämför mig på c-ponnysarna och clydesdalen ser jag dock väldigt lite skillnad. Helskumt.

Jag tror nog att jag föredrar stor D-ponny eller liten häst dock. Fast jag gillar nog alla storleker och former. :D Det jag inte gillar är väldigt smala små c-ponnysar, det blir något konstigt i vinklingen på höften och känslan i ridningen jag inte är så himla förtjust i.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 038
Gnägg Detta är inte en annons! Mer fundering på vad jag ska leta efter. :) Jag har två barn, födda 2014 och 2016. Äldsta dottern avgudar...
Svar
16
· Visningar
1 973
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 391
Gnägg Hej alla bukare! Under en lång tid har min pappa och jag pratat om att skaffa häst. Ett stort steg i mitt liv men nu är det liksom...
Svar
6
· Visningar
1 637
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp