Bukefalos 28 år!

Storleksråd på padock

vild_vittra

Trådstartare
Jag håller på att anlägga en paddock. Jag kan tyvärr inte få till 20*40. Möjligtvis kan jag få till 30*30. (markförutsättningarna är sådana att jag ej kan få ut mer än 30m åt något håll) Men har jag någon nytta av en kvadratisk ridbana? Är det kanske bättre att göra den 20*30 eller 25*30 så jag får långsidor på den. (banan ska bara användas av mig som rider D-ponny, markarbete + några språng då och då) Fördelarna med större mått på kortsidorna måste väll vara ganska stora om man ska få plats att hoppa...
 
Sv: Storleksråd på padock

för enkelhinder är 30 *30 lagom, för stuts serier är det lite mer ont om plats. men det är ju bättre än ingenting.
 
Sv: Storleksråd på padock

Jag skulle definitivt utnyttja all mark som finns möjlig. Om du vill ha långsida och kortsida kan du ju alltid sätta upp något som avskiljer banan.

Kan också gratulera, du lär bli livsfarlig på omhoppningsbanan, vilket man lätt kan blir när man har liten yta att träna på! ;)
 
Sv: Storleksråd på padock

Jag hade nog också gjort den så stor det bara går i ditt fall, och delat av den med bommar eller koner när behovet att rida "rektangulärt" uppstår.

Att bara ställa ut koner längs en långsida blir i det här fallet ett utmärkt sätt att träna styrning och inramning och inte bara ramla på längs väggen/staketet. ;)
 
Sv: Storleksråd på padock

Kan också gratulera, du lär bli livsfarlig på omhoppningsbanan, vilket man lätt kan blir när man har liten yta att träna på! ;)

hah! 30*30 är mycket plats att hoppa på :p har en 17*80 gräspadock(dvs hage), är alltid roligt att vända upp mot hinder som står på medellinjen och ha en knapp 10m volt på sig :D. bra träning :rofl:
 
Sv: Storleksråd på padock

Tackar för era synpunkter blir nog en 30*30, det måste ju även "spara" mkt på underlaget om man ej behöver rida längst staketet alltid.
 
Sv: Storleksråd på padock

Ja 30x30 hade jag också rekommenderat. Men oavsett behöver man inte nöta på nåt spår även om man har en annan storlek på banan. Väldigt nyttigt att hålla sig ifrån vägg/staket och arbeta rakspår några kliv innanför eller snett över eller varför inte tvärsöver. En väl använd ridbana ska utnyttjas till varje yta. ;)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag kommer till våren anlägga en ordentlig ridbana men då marken där den tilltänkta banan ska vara är förbunden med EU bidrag som löper...
Svar
1
· Visningar
910
Senast: a1agnlju
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 486
Senast: Hedinn
·
Äldre Apropå tråden om bästa vs. sämsta tiden i ditt liv, varför inte prata lite om framtiden då också? Hur önskar du att livet är om 10 år...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 256
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 210
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Uterätt för kor

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp