storleksskillnader i sitsen?

Arabizar

Trådstartare
hur mkt skiljer sig 16" 16.5" och 17"är det någon som vet?
sålde min 16 för den va för liten,har en 17 på lån nu och den känns som ett öppet hav:o eller kan det vara så att jag vant mig vid min 16" kanske...

iof inte samma märken på sadlarna men har ägt 17" förr och det kändes för stort då med.

så är det någon som vet ungefär hur stor skillnad vore jag tacksam för svar.

Sv: storleksskillnader i sitsen?

tycker det skiljer sig från sadel till sadel.

ska du tex ha en dressyrsadel med djup sits så ska man ta en storlek större än normalt då den djupa sitsen annars lätt kan kännas för liten. En hoppsadel eller allround upplever jag som större i sitsen. Min nya dressyrsadel kommer vara 18½ i sits,,,medans jag utan problem har 17 på hoppsadeln.

*lite halvt kl*

Det är också väldigt stor skillnad från märke till märke.

Tex.
Jag har på:

County 16.5"
Prestige 17"
Globus 18.5"

jag är ute efter en allround eller hoppsadel.

Griffin har varit i mina tankar,är dom små eller stora i sitsarna?
ska när tillfälle ges åka och prova på h**ks.
tycker ändå det är konstigt att de 17" jag ridit i känns så stora.
med tanke på min kroppsfigur och ålder:o

16" är väldigt små jämfört med 17" 16,5 och 17" är mer lika. Men som fler sagt så beror det lite olika på märkena också.

Jag är liten och den enda 17" som jag kan ha är stubben, de är små. Alla andra 17" är som hus och 16" för små. Griffin är mega i 17" men young rider finns i 16,5.

Jag tror det beror på sätets utforming om sadeln upplevs som stor eller liten. Mäter man (från mitten av sadelknappen till mitten av bakvalvet) stämmer de ofta med angiven storlek även om de känns olika stora.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 456
Senast: Edla
·
Utrustning Fortsatt sadelletande pågår ;) Nu undrar jag över Prestige och alla deras modeller på hoppsadlar. Det finns ju HUR MÅNGA SOM HELST...
Svar
8
· Visningar
3 342
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna... 2
Svar
35
· Visningar
8 067
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Donald Trumps andra presidentperiod (2)
  • GVFÖ 2025
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka