Stormen Simone

Sv: Stormen Simone

*kl*

Följer stormen i tryggt förvar från nordligaste Sverige. Har dock släkt och vänner nedåt landet så. Hoppas alla passar på att ladda alla batterier i telefoner och kanske plockar upp något som går att äta kallt på väg hem, ifall man inte har något sådant hemma. Hur ser det ut med vatten? Är det bara el som beräknas vara borta eller kommer det också att bli problem med vatten? Skulle nog spola upp en hink och en drickaflaska för säkerhets skull. :)

Annars verkar det bli en rätt normal höststorm, enligt DNs expert från smhi så skulle denna stormen bli mildare än gudrun. Under Gudrun var jag utomlands, i Spanien, och även där rapporterades om den.

kl
Jag har inte märkta av stormen på annat sätt än att hästarna fick komma in kl 11.00 idag. Det regnar, men blåser inte alls...

KL

Jag har en stor respekt för naturens makter, så jag kommer ta alla varningar (kommunen har gått ut med krisvarning, pendlare har fått gå hem tidigare från jobbet, tågtrafiken ställs in, skolor stänger osv) på stort allvar och åka hem tidigare från jobbet, plocka in lösa saker från trädgården, tappa upp vatten, leta fram ljus och tändare osv

Sen ska jag låsa in mig med hundar och katt tills min man kommer hem, och hoppas att strömmen håller sig stabil (vi bor längst ut på en luftlina, så det känns som att det är rätt stor chans att den försvinner iaf en stund)

SJ har ju nu stoppat all tågtrafik i hela södra Sverige efter kl 16, så det verkar då förbereda sig på rejäl storm.

I hallands inland regnar det och blåser lite grann. Jag ska snart bege mig till kusten för att göra ett ultraljud, får se om jag kommer hem. Det sägs att det blåser rejält där. Är inte speciellt orolig. Tycker att smhi och alla mediakanaler slår på stora trumman för ingenting nu mera. Blåst- ja visst. Men som Gudrun - nä, det tror jag inte.

KL
Här i mellersta Halland regnar det kraftigt och blåser ordentligt, men ingenting jag vill kalla storm - ännu. Men massor av extra vatten är upptappat och veden är inburen. Hästarna tog jag nyss in och de var glada för det.

kl

I Dalby utanför Lund blåser det, runt stormstyrka i byarna, och har nog gjort hela förmiddagen. Verkar trappas upp lite varje timme och för någon timme sedan gick Skånetrafiken ut med att de stänger all kollektivtrafik runt 16-17 idag.

Här händer det då ingenting.

Det har slutat regna och Blåser bara som på en vanlig höstdag.

Svärmor ringde precis och var helt förtvivlad. Hon ville jag skulle fixa vattenflaskor så det gör jag väl för att lugna henne. Annars är jag inte speciellt orolig. Kanske ändrar mig senare.

KL

Här på vara slätten regnar det ganska kraftigt och blåser för närvarande lite.
Vi har stormsäkrat för säkerhets skull. Allt som kan flyga är förankrat. Får se om vi skruvat takplåten ordentligt. Nu när vi precis bytt tak:)

kl- Rapport från Halmstad

Blåsigt, visst, men inte värre än en vanlig höstdag. Det har ljusnat och regnar inte för tillfället. Ska ta in hästarna nån timme, om det inte blir värre får de gå ut igen. Spännande att se om nya lösdriften står där den ska...

KL

Sitter på den danska västkusten.
Det blåser kraftigt. Knakar i hela huset.
Broar är stängda, och lastbilar har vält.

Hoppas det dragit førbi till hästarna ska kvällsfodras.

kl

I Dalby utanför Lund blåser det, runt stormstyrka i byarna, och har nog gjort hela förmiddagen. Verkar trappas upp lite varje timme och för någon timme sedan gick Skånetrafiken ut med att de stänger all kollektivtrafik runt 16-17 idag.

Men inte över bron, där ska de visst fortfarande gå! I alla fall för en timme sedan eller så när jag hörde det.

Här blåser det också en del, men jag är van vid blåst här ;) Var nyss på jobbet en mil härifrån och där blåste det inte så mycket, kommer hem och inser som vanligt att det blåser betydligt mer här än där.

Här i kungsbacka har kommunen stängt alla anläggningar inklusive ridhusen (tur jag hann rida).. det regnar inte och blåser måttligt.

Här har det börjat regna men blåser inte. Ännu kallas det för en vanlig höstdag ;). Däremot är elverket framdraget utifall att det kan behövas och ska hängas fast på traktorn innan mörkrets inbrott. :)

KL

Här på vara slätten regnar det ganska kraftigt och blåser för närvarande lite.
Vi har stormsäkrat för säkerhets skull. Allt som kan flyga är förankrat. Får se om vi skruvat takplåten ordentligt. Nu när vi precis bytt tak:)

Jag har ett träd tätt tätt intill huset och det står och slår på taket. Varnade hyresvärden för det 2005 redan. Han la nytt tak för 2-3 år sedan och nu står trädet och slår i plåttaket så det rungar i huset! :crazy:

Här uppe började det regna för ca 1 tim sedan.dock helt vindstilla,men för säkerhets skull har jag plockat in saker som kan blåsa iväg och surrat fast presennngen över veden och ställt bilen i garaget ifall ett träd står löst.
Dock har dom inte hotat oss med någon högre vindstyrka utan det verkar passera lite nordöst om mig.

Det blåser ju lite mer än en vanlig höstdag, men inte så allvarligt att det ens borde vara klass 1 varning, tycker jag. Jag knöt i alla fall fast soptunnorna i granen här utanför, de brukar välta och nu med fyrfack och sortering så vill jag inte ha prylar överallt! :D

Annars har jag inte gjort mycket, tejpat fast postlådan igen... men ved har jag alltid inne, jag vet var tändare och värmeljus är och jag hoppas att min tvättmaskin hinner färdig innan strömmen eventuellt går. Annars är det en helt vanliga höstlig dag i det här bygget! :D

Hade sååå önskat att jag var i Halmstad eller hemma i Uddevalla då jag tycker det är supermys och spännande att uppleva stormar. Här i Karlstad är det bara vanligt höstrusk :(

kl

Blåsten har ökat lite lite och det började regna igen. Men fortfarande som vanligt höstrusk.

När var tanken att stormen skulle komma in här i södra Sverige?

Jag kom just innanför dörren. Här blåser det definitivt full storm. Cykeln fick jag leda och det var svårt att gå upprätt. Det ligger mängder av trädgrenar på marken och ett stort stycke plåt drev längs med cykelvägen. Det dånar inomhus, dunkar av allt möjligt löst eller halvlöst som slår emot huset och golvet skakar i byarna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 551
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 801
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
911
Senast: cassiopeja
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten... 19 20 21
Svar
410
· Visningar
41 981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka