Bukefalos 28 år!

Storpudel vs mellanpudel

cassiopeja

Trådstartare
Är det någon skillnad i psyket/mentaliteten på pudlarna beroende på storleken. Jag har hört både och - dels att storpudeln är lugnare och mer lättjobbad än dom mindre, men jag har också hört att det inte är någon skillnad på egenskaperna på de olika pudlarna förutom just storleken... Nån som vet? :confused:
 
Skillnad är det!! Toy och Dvärg är "lättare". Inte lika vilda och inte lika galna som unga och mer mattekära som vuxna. Mellisarna är som små apungar när de är unga! Många är riktiga rymmare (fast man skall ju inte dra alla över en kam :)) som unghundar och mer utåtriktade. Lite småjobbiga... Men de lugnar ned sig sen allt eftersom och sen har man en stor hund i ett litet format! Min favorit av storlekerna faktiskt!

Storpudel har vi bara haft två stycken. Den första var jättefin och den andra var knäpp i huvudet. Men det är ett undantag. Men skulle man säga nått generellt så kan storpudlarna vara lite mer "vassa" än de små, men nu pratar vi undantag... Jag kanske kan formulera mig som så att undantagen är lite lite fler hos de stora än i de andra storlekarna!
 
Jag kan ju berätta om mina erfarenheter... Men det kan givetvis skilja sig från hund till hund och beror ju även på uppfostran m.m

Dvärg och toy pudlarna jag mött har alla varit fulla av energi, hoppiga, busiga och väldigt väldigt aktiva! Det gäller både valpar och de vuxna jag mött...

Min egen mellanpudel var som Tippan nämde en riktig rymmare! Men förutom det var han inte särskilt jobbig... ( fast det tycker man väl aldrig om sin älskling? ;) ) Han har alltid varit så mycket lugnare än de toy och dvärgpudlar jag mött... Min vovvens uppfödare har 4 mellanpudlar som har samma temperament och känns lika lugna!

De storpudlar jag mött har alla varit lugna och trevliga, tycker det inte känns någon skillnad mot mellanpudlarna förutom storleken...
 
Tycker att mellanpudeln är det närmaste man kan komma storpudeln när det gäller likhet mellan varianterna. Storpudlar upplever jag som mer sansade inomhus och inte lika hetsiga.

Båda är utmärkta brukshundar, och storpudeln kräver självklart mer pälsvård, men å andra sidan gillar jag storpudeln mer om jag ska vara ärlig :D
 
Jag tycker de är ganska lika i temperamentet, Jag har just nu en mellanpudel, han är lugn inne och busig ute och mycket lättlärd.
Fluff :love:
 

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 163
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 204
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 704
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 006
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Optimala foderrutiner?
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp