Hallihallå. Upptäckte detta forum nyligen och tänker att det är en bra plats att hitta hjälp för att spåna idéer kring vilken hundras som skulle passa mig.
Nu börjar saker äntligen falla på plats för mig att skaffa hund. Jag jobbar med hundar och utbildar mig till hundinstruktör. Erfarenhet och kunskap finns alltså här men det skulle fortfarande bli min första egna hund.
Jag vet att rasval handlar mycket om att träffa många individer och ta kontakt med uppfödare. Vilket självklart är något jag kommer att göra. Försöker bara få ett hum om vad för ras som skulle kunna funka för mig.
Vad jag söker i hund:
Vad jag kan erbjuda en hund:
Jag vill tilläga att jag inte är den mest fysiskt aktiva eller sportigaste personen. Jag är en friluftig person som gillar aktiviteter med intresse för att träna hund.
Så med allt detta utlagt: vilken/vilka raser tror ni skulle passa för det jag söker och det jag kan erbjuda en hund? Jag har några raser i åtanke men är nyfiken på vad folk här tycker utifrån vad jag skrivit
Tacksam för all input/tips.
Nu börjar saker äntligen falla på plats för mig att skaffa hund. Jag jobbar med hundar och utbildar mig till hundinstruktör. Erfarenhet och kunskap finns alltså här men det skulle fortfarande bli min första egna hund.
Jag vet att rasval handlar mycket om att träffa många individer och ta kontakt med uppfödare. Vilket självklart är något jag kommer att göra. Försöker bara få ett hum om vad för ras som skulle kunna funka för mig.
Vad jag söker i hund:
- Samarbetsvillig, förig, kontaktsökande
- Anpassningbar och mångsidig
- Glad i lek. Jag känner mest intresse för hundar som gillar att kampa/kamplek.
- Har arbetsvilja men inte en outröttlig arbetsmaskin. Skulle klara av mindre aktiva dagar utan att riva ner hemmet.
- Jag har nog inget emot raser där man måste ”think outside the box” under träningen men söker inte någon envis hund.
- Mellanstor. Kan trivas i lägenhet och skulle inte vara allt för svår att få med sig i kollektivtrafiken.
- Helst ingen trimras eller ras som kräver mycket pälsvård.
- Inte har lätt till skall eftersom jag bor i lägenhet. (Är inte att jag söker en tyst hund. Har inga problem om hunden är lite ljudlig under t.ex träning eller aktivitet. Eller om den skäller nån gång på främmande ljud utanför. Sålänge vi kan träna in en av/på knapp.)
Vad jag kan erbjuda en hund:
- Vardagar 1-2h aktivering. Kan bestå av lek, aktiv promenad, lydnadsträning, berikning, kroppskontroll, styrka/balansträning, trickträning, gå på någon kurs etc.
- Utöver detta tillkommer kortare ”passiva” promenader där jag inte jobbar aktivt med hund eller ger den någon uppgift. Utan den får nosa runt och och utför sina behov helt enkelt. Sammanlagt ca 60-80 min varje dag.
- På helger längre promenader och äventyr i skog (2h+). Och fortsatt träning/lek/aktivering.
- Är intresserad av hundsport och aktiviteter som agility, freestyle, nosework. Har ingen större erfarenhet här men vill testa på saker, gå kurser och se vad som känns kul och givande både för mig och hund.
- Hunden kommer följa med mig till jobbet och vara med mig varje dag.
Jag vill tilläga att jag inte är den mest fysiskt aktiva eller sportigaste personen. Jag är en friluftig person som gillar aktiviteter med intresse för att träna hund.
Så med allt detta utlagt: vilken/vilka raser tror ni skulle passa för det jag söker och det jag kan erbjuda en hund? Jag har några raser i åtanke men är nyfiken på vad folk här tycker utifrån vad jag skrivit