Storstöld av sadlar på Strömsholm

För jävligt.
Samtidigt kan jag inte låta bli att undra hur säkerhetsarbete och stöldskydd ser ut, på vad som skall vara landets kanske mest professionella och seriösa ridanläggning.
Å andra sidan - hur rimligt är det att sadelkammare är av kassavalvs-säkerhet?
Jag har ingen aning om hur sadelkammaren på Strömsholm ser ut, men generellt kan man nog säga att de som vet vad de söker, är tillräckligt motiverade och kunniga säkerligen kan ta sig in i de flesta byggnader/rum.

Å andra sidan - hur rimligt är det att sadelkammare är av kassavalvs-säkerhet?
Jag har ingen aning om hur sadelkammaren på Strömsholm ser ut, men generellt kan man nog säga att de som vet vad de söker, är tillräckligt motiverade och kunniga säkerligen kan ta sig in i de flesta byggnader/rum.
Jag tänker inte att de behöver vara av kassavalvssäkerhet, eller att de kan göras hundraprocentigt inbrottssäkra.
Men Strömsholm, precis som resten av hästsverige, känner rimligen till att sadelkammare generellt är riskobjekt. Ju större och, sannolikt, mer välfyllda desto mer intressanta för inbrott. Femtio sadlar och ett antal träns handlar gissningsvis om någonstans mellan en halv och en miljon i nyanskaffningsvärde plus allt administrativt arbete och störningen av verksamheten. Ett larm med uppringning kostar femtusen spänn. Kameraövervakning kanske tio till.

Härom natten när jag körde hem så diskuterades inbrott och hur man skyddar sig på radion, bland annat var det en från KRIS som var med och sa att "vill en inbrottstjuv ta sig in så gör den det oavsett hur hög säkerhet" så säkerhets dörrar, galler på fönster och larm stoppar inte den som kan inbrott.

Jag tänker inte att de behöver vara av kassavalvssäkerhet, eller att de kan göras hundraprocentigt inbrottssäkra.
Men Strömsholm, precis som resten av hästsverige, känner rimligen till att sadelkammare generellt är riskobjekt. Ju större och, sannolikt, mer välfyllda desto mer intressanta för inbrott. Femtio sadlar och ett antal träns handlar gissningsvis om någonstans mellan en halv och en miljon i nyanskaffningsvärde plus allt administrativt arbete och störningen av verksamheten. Ett larm med uppringning kostar femtusen spänn. Kameraövervakning kanske tio till.
Hur fort kommer någon vid larm, hinner inbrottet vara över innan väktare kommer fram, det måste skyltas för kameror om sådana finns och då är det ju bara för tjuvarna är dra något över huvudet.

Härom natten när jag körde hem så diskuterades inbrott och hur man skyddar sig på radion, bland annat var det en från KRIS som var med och sa att "vill en inbrottstjuv ta sig in så gör den det oavsett hur hög säkerhet" så säkerhets dörrar, galler på fönster och larm stoppar inte den som kan inbrott.

Har för mig att jag hörde att en säkerhetsdörr tar 10-20 sek längre tid att ta sig in genom än en vanlig dörr. Eller nått sånt.

Javisst, men det är ett oerhört dåligt argument för att göra ingenting. Då kan man lika gärna lämna villan olåst, sadelkammaren öppen och bilen med nycklarna i.
Det finns gott om säkerhetsåtgärder att ta till som var och en påverkar dels risken för inbrott, dels risken för upptäckt och risken för lagföring. Hundraprocentig inbrottssäkerhet är svårt att uppnå, men dit behöver man inte heller nå.

Javisst, men det är ett oerhört dåligt argument för att göra ingenting. Då kan man lika gärna lämna villan olåst, sadelkammaren öppen och bilen med nycklarna i.
Det finns gott om säkerhetsåtgärder att ta till som var och en påverkar dels risken för inbrott, dels risken för upptäckt och risken för lagföring. Hundraprocentig inbrottssäkerhet är svårt att uppnå, men dit behöver man inte heller nå.
Vet en del som tänker så, inte nyckel i låset men väl olåst, saker av värde är dock inlåsta i ett/ flera gömda säkerhetsskåp.
Dessa ser fördel med att slippa betala för skador när tjuvarna tar sig in.

Vet en del som tänker så, inte nyckel i låset men väl olåst, saker av värde är dock inlåsta i ett/ flera gömda säkerhetsskåp.
Dessa ser fördel med att slippa betala för skador när tjuvarna tar sig in.
Visst, så kan man ju resonera. Att lämna sadelkammaren olåst för att slippa skador på dörren skulle dock kännas litet felprioriterat för mig. Förhoppningvis var åtminstone dörren stängd på Strömsholm. Jag tyckte bara det lät litet anmärkningsvärt att tre sadelkammare på landets, typ, mest framstående ridanläggning är länsade och det utan att det finns en närmare tidsangivelse för tillgreppet än ett spann på 6-7 timmar.

Visst, så kan man ju resonera. Att lämna sadelkammaren olåst för att slippa skador på dörren skulle dock kännas litet felprioriterat för mig. Förhoppningvis var åtminstone dörren stängd på Strömsholm. Jag tyckte bara det lät litet anmärkningsvärt att tre sadelkammare på landets, typ, mest framstående ridanläggning är länsade och det utan att det finns en närmare tidsangivelse för tillgreppet än ett spann på 6-7 timmar.
Kanske har de det som jag hade det när jag hade inbrott i sadelkammaren. Larm i stalldelen för att hästarna är viktigast och trodde att det och larmskyltar skulle avskräcka tillräckligt.

Och jag undrar vad det spelar för roll? Sadeln är lika stulen om larmet gick kl 03.24 som den är om man inte vet när den stals ur en låst, olarmad sadelkammare som i detta fall?

In kommer tjuvarna ändå så blir att välja på olåst och stulna sadlar eller låst, trasig dörr och stulna sadlar eller bankvalvs liknade.

Skulle jag ha dyrare saker i stallet hade ett fastsatt vapenskåp införskaffats eller något liknande.

In kommer tjuvarna ändå så blir att välja på olåst och stulna sadlar eller låst, trasig dörr och stulna sadlar eller bankvalvs liknade.

Skulle jag ha dyrare saker i stallet hade ett fastsatt vapenskåp införskaffats eller något liknande.
Vill man ha en chans att få ut på försäkringen så ska man ha lås. Utan lås får man inte ut ett öre. Har man så billiga saker att det är billigare att ersätta dem rakt av än en dörr så kan man såklart ha olåst. Jag resonerade själv så med en gammal bil jag hade. Jag lämnade den olåst (här hemma, inte i stan för jag ville helst inte bli strandsatt) för det hade blivit dyrare att byta/laga låset än om hela bilen försvann. Det är ju ett val man gör men man ska vara medveten om att är det olåst får man ingen ersättning.

Dom gick in genom fönster också, så det var inte bara dörrar som dom gick in igenom. Dörrarna som bröts upp var vanliga dörrar med lås, alltså bara brutit upp dom lätt med kofot typ.

Att det gick så fort är inte så konstigt då dom antagligen bara langat ut dom snabbt då dom nog var en del. Dom tog nämligen inte sadlar med "billiga" sadelöverdrag då dom förmodligen antog att dom sadlarna var "billiga" sadlar som inte gick lätt att sälja vidare. Dock var det ju dyra sadlar under dessa billiga överdrag, så dom kollar inte särskilt noga utan verkar bara häva ur allt som har synliga märken som är lättsålda.

Därför kommer man nog långt med ett sadellås och ett billigt skitigt överdrag till sadeln, dom verkar lämna dom.

Dom gick in genom fönster också, så det var inte bara dörrar som dom gick in igenom. Dörrarna som bröts upp var vanliga dörrar med lås, alltså bara brutit upp dom lätt med kofot typ.

Att det gick så fort är inte så konstigt då dom antagligen bara langat ut dom snabbt då dom nog var en del. Dom tog nämligen inte sadlar med "billiga" sadelöverdrag då dom förmodligen antog att dom sadlarna var "billiga" sadlar som inte gick lätt att sälja vidare. Dock var det ju dyra sadlar under dessa billiga överdrag, så dom kollar inte särskilt noga utan verkar bara häva ur allt som har synliga märken som är lättsålda.

Därför kommer man nog långt med ett sadellås och ett billigt skitigt överdrag till sadeln, dom verkar lämna dom.
Fast nä, en av de sadlarna jag fick stulen var en gammal syntetsadel. På vissa ställen tar de allt, på andra ställen är det beställningsjobb. Det beror helt på vilken liga man råkar ut för. Sadellås är inte svårare att bryta upp än vilket lås som helst. Möjligen att de skippar de sadlarna om de inte har beställning på just en sådan.

Fast nä, en av de sadlarna jag fick stulen var en gammal syntetsadel. På vissa ställen tar de allt, på andra ställen är det beställningsjobb. Det beror helt på vilken liga man råkar ut för. Sadellås är inte svårare att bryta upp än vilket lås som helst. Möjligen att de skippar de sadlarna om de inte har beställning på just en sådan.
Klart det inte exakt samma överallt, skrev att man nog kommer långt med sadellås och billiga överdrag, skrev ingenstans att det var en garanti för att sadeln inte blir stulen. Uppenbart så var det ju dock så i detta fallet faktiskt.

Att tro att alla rån är exakt som dessa är väl lite väl konstigt. Dock så finns det inte hur mycket tid som helst och stå och ta loss sadellås osv tror jag inte många gör när det gäller stora stölder.

Det var intressant! Har inte ens tänkt på att sadelöverdraget skulle ha någon betydelse. Men vad räknas som billiga överdrag? De som det inte står nått märke på eller de i tex fleece?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Under natten till onsdagen gjorde någon inbrott i ett stall i Laholms kommun. Enligt polisen finns det inga skador på byggnaden, vilket...
Svar
1
· Visningar
485
Senast: Skjøldur
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
24 205
Senast: Cambrie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 272
Senast: IngelaH
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 560
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka