Stort släp - liten ponny. Hur binda upp?

misen

Trådstartare
Ja hur gör ni som har små ponnysar när ni transporterar era småttingar?

vi har ett star trailer xr3000 alltså stort släp å nu vill vi ut å köra med min ponny på 80 cm. alltså bommarna e på tok för höga.. hur binder man upp på säkraste sätt å hur gör man med bom?

nu har vi haft halm bal framtill som bom men måste finnas nått smidigare sätt?
Vill inte köra henne lös av säkerhets skäl...

tar tacksamt imot tips..

Sv: Stort släp - liten ponny. Hur binda upp?

halmbal brukar nog vara det vanligaste för mini transport, annars så kan du ju köpa ett extra par frambommar och montera dit i lagom höjd för ponnyn.

Jag brukar sätta så små ponnyer bak och fram så att säga. Leder in dem genom ena spiltan runt till den andra och binda dem vid bakbommarna.

Jag brukar sätta så små ponnyer bak och fram så att säga. Leder in dem genom ena spiltan runt till den andra och binda dem vid bakbommarna.

ja jo men om du tvär nitar så finns de ju inget som stoppar ponnyn från å bli slungad baklänges å bli strypt i grimman typ?? eller?

Har aldrig upplevt det som ett problem, men visst skulle det kunna hända.

Jag har några gånger kört min ponny korta sträckor genom att ha två grimskaft från grimmans sidoringar och fast i bommen ovanför hästen. Så skulle jag inte köra någon längre sträcka..eller på trafikerad väg.
Nu sist så band jag upp ponnyn direkt rakt fram i "rätt höjd". Då ställde hon sig på tvären, med framdelen alltså i utrymmet framför bommen, och tog stöd med gumpen mot väggen. Så åkte hon riktigt bra tycker jag. Men hon är väldigt trygg och resvan, så det är en förutsättning.

Jag förstår inte varför dom inte kan stå lösa - se på de stora trailers som man har utomlands där hästarna står lösa och balanserar upp sig på bästa sätt själva.
Mina minisar körde jag alltid lösa.

Vi bad om att få ponnybommar i släpet när vi köpte det. Inga problem. Passar större A-ponny och B-ponny. Sedan så kan man höja upp till D-ponny/storhäst.

Annars så har vi haft ett par spännband ordentligt åtdragna som "bom", mest som extrastöd i fall att halmbalen som vi också har haft längst
fram åker på sniskan, när det varit något pyttelitet som ska åka. :)

Jag förstår inte varför dom inte kan stå lösa - se på de stora trailers som man har utomlands där hästarna står lösa och balanserar upp sig på bästa sätt själva.
Mina minisar körde jag alltid lösa.
Orsaken heter levande kraft. Ju större rörlighet lasten (läs: hästen) har i lastutrymmet, desto större är risken för skador på lasten (eller fordonet) vid en snabb oväntad manöver. Dessutom kan vältningsrisken för släpfordonet öka (knappast med en ponny dock). Det är grundläggande kunskap för bl.a. tunga körkortsbehörigheter, men av någon anledning menar en del hästägare att det inte är applicerbart på just hästar i hästtransporter. Jag fick fantastiskt mycket skit för den ståndpunkten i en tråd för några år sedan, men det ändrar inte på naturlagarna.

Senast ändrad:

Det är en ohygglig kraft! Var uppe på Ulltuna för ett par år sedan. Där satt en kvinna i väntrummet och såg hemskt ledsen.
Det visade sig att de blivit påkörda på väg ifrån kliniken, en idiot körde mot rött rakt in i transporten, och det hade blivit en sådan
smäll att hästen åkte ut ur släpet, nej inte genom dörren utan på grund av krocken och kraften hästen slungades framåt, så gick
väggen på trailern sönder och hästen (islandshästen) sprang i panik längs vägen. Trots att den var fastbunden.

tänkte kan man ta ett rejält grimskaft å spänna rejält som bom sen sätta fast med 1 grimskaft i varje sida grimman så blir de stop från 2 håll i alla fall.. annars kan man gör som nån sa åka baklänges å binda i bommen bak å sen sätta halm balar bakom som stopp.. hmmm får fundera på detta..

tar gärna imot fler tips..

Jag kör just nu med höbal framför, men jag tänkte beställa extra fästen till bommarna som jag kan montera under de befintliga.På så vis kan jag sänka bommen i lagom höjd för min lilla :)

Det kommer helt an på vilken sorts släp du har och vilken sorts bomlösning det sitter på just det släpet. Men visst det är det allra bästa att göra. Att sätta dit nya fästen så att det passar.

Jag kör just nu med höbal framför, men jag tänkte beställa extra fästen till bommarna som jag kan montera under de befintliga.På så vis kan jag sänka bommen i lagom höjd för min lilla :)

Ja hur gör ni som har små ponnysar när ni transporterar era småttingar?

Jag fixerar ett grovt rep i lagom höjd så det blir som en bom, då kan jag ha stor häst på ena sidan, lillponny på andra, repet "binds" (funkar på ett säkert sätt iaf i min trailer) fast på rätt höjd och repet blir som en bom.

Har funkat för mig.

okej.. tyvärr har jag inget å binda ett rep i i mitt släp.. Fråan e om man sätter dit fäste för ponny om dom inte sticker ut så de stora hästarna skadar benen på dom. fast man kan ju sätta dom på den sidan hästen ej står..

någon som vet vad de kostar ungefär??

*kl*

Har kört med lite olika lösningar.
Har haft hästarna lösa, fastbundna i bommen med en skiva/lastpall/höbal/spånbal framför, fastbundna i bommen bara som det är, och åkandes baklänges. Har även kört shettis i en transport som hade bommar anpassade för småttingar, det ska jag ha när jag köper en egen transport!

Jag skulle satsa på helvägg under bommen och låta ponnyn åka baklänges, Väggen kan du ju ha kvar när dom stora åker...

Kolla med din ÅF om det ens är möjligt att göra detta på ditt släp.

okej.. tyvärr har jag inget å binda ett rep i i mitt släp.. Fråan e om man sätter dit fäste för ponny om dom inte sticker ut så de stora hästarna skadar benen på dom. fast man kan ju sätta dom på den sidan hästen ej står..

någon som vet vad de kostar ungefär??

Just minisarna väger knappt 100 kg så jag tror en stor häst på 700 utsätter väggen för mer kraft i händelse av en olycka när den är fastbunden. En fastbunden mini skadas nog mer av vara fastbunden om den blir en rejäl smäll som den ska parera med nacken.
Men större hästar anser jag absolut ska vara fastbundna.

Liknande trådar

Hästhantering ja hur ska jag göra.. har en islänning som är 3 år nu i år å vi ska börja köra henne. när vi hämtade henne som 1 åring åkte hon som i...
Svar
9
· Visningar
1 703
Senast: Seabaz
·
Träning Vet att det finns ett antal trådar under ämnet köra häst, ur hästen reagerar i släpet mm mm. Men jag tror ingen tar upp det jag har...
Svar
17
· Visningar
2 208
Senast: trofé
·
P
Utrustning Här tänker vi långsiktigt....! Tanken är väl att jag "så småningom" (dvs om 5 år kanske haha) ska ta BE-kort och jag vill ju självklart... 2
Svar
35
· Visningar
3 354
Senast: piggis_83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka