Stort släp - liten ponny. Hur binda upp?

Sv: Stort släp - liten ponny. Hur binda upp?

Ställ den bak och fram, det gör jag på mitt släp om jag kör småponnys, jag har inte ponnybommar ens till mitt släp

Men det är ju jobbigt när man kör flera... Då måste man ju backa in en häst om man inte har fronturlastning, och det är nog inte alltid så poppis. :p

jag får fundera på detta =/

ställa bakåfram å binda upp baktill känns ju farligt de med OM man behöver tvär nita får då flyger ju den lille bakåt (blir ju frammåt i släpet) å då tar ju grimman VÄLDIGT mkt kraft å de e ju inte så kul. jag kör nog vidare på höbal tills vi kolla upp med någon återförsäljare vad de kostar å sätta in nya bommar om de går överhuvudtaget..

Har special bommar för A ponny. Kör vi en så tar vi bort mellan väggen så åker dom lösa. Kör vi två är dom uppbundna och har mellan vägg. Länk till bild. Obs bara provlastat för bilden. Använder inte så kort hög uppbindning annars.

http://www.pixbox.se/pic_show_id32550221.html

Jag kör ponnyn lös, han åker dåligt när han står uppbunden. Lös ställer han sig med rumpan mot färdriktningen och är betydligt lugnare än uppbunden.

Tidigare har jag kört ponnies bundna i bakbommen, också med rumpan mot färdriktningen. Har sett andra som använt halmbalar, som hästen fått in under sig och även en kuse som fastnade mellan halmbalen och frambommen när den höll på att trixa.

Senast ändrad:

De såg ju himla smidigt ut.. vet i katten dock om vi kan sätta så.. vårat släp e glasfiber så jag får kolla läget

32550419.jpg

så ser vårat ut där framme där bommarna e nu..

skulle va om man kan sätta nått liknande där nere fast i den andra spiltan så man har en ponny sida å en häst sida =) får snacka med ÅF om de...

Men om man har två små? :D

Ja men man binder ju fast dom

Det bästa är ju naturligtvis ponnybommar om man nu ska ut och åka massa med de små... men om det bara -som i mitt fall- var enstaka gånger så körde jag min lilla bakochfram. Då hade jag en kompis som lyfte bakluckan medan jag stod inne hos den lille som var utbrytarkung ;)

Ja, såklart. Men det är svårt att lasta två småttingar som åker baklänges. Den första kan ju vända och ställas baklänges, den andra måste ju backa in i så fall och jag tror inte att mina vill backa upp för rampen.

Ja, såklart. Men det är svårt att lasta två småttingar som åker baklänges. Den första kan ju vända och ställas baklänges, den andra måste ju backa in i så fall och jag tror inte att mina vill backa upp för rampen.

träna :)
Jag vet en som lärde sin tinker att backa upp i släpet!

Men hur mycket ska du köra med dom då? Annars om ni är två kan det ju inte vara några problem:

Ställ mellanvägg åt sidan, gå in med den första, vänd, flytta mellanväggen, gå in med den andra, vänd. Sätt mellanväggen i mitten, bind fast, fäll upp lucka och åk.

Men då måste man ju vara två. Annars får du nog fixa ponnybomfäste och det lär du hitta både bommar och fästen lätt hos vilken återförsäljare somhelst!

Åker några gånger per år, visst kan jag ju träna dom att backa in. Men det blir ju lite krångligt att göra så.

Det är ganska stora och grova shettishingstar så dom vänder nätt och jämt när dom står själva i transporten med mellanväggen flyttad åt sidan. :p

trist att de var stora shettisar, min lilla shettis på 1m i mkh kan klättra in och ut genom skötar dörren(ganska stor dörr på det släpet). upptäckte det när vi försökte få in min stora häst i släpet och hade shettisen inne först som drag hjälp :p, i ett då obevakat ögonblick så hoppade hon ut genom skötar dörren( hon som höll stod utanför transporten redan med grimmskaftet så det inte skulle bli så trångt.) och efter det så hoppade hon lätt in igen :p. konstig shettis kanske men det blev som en step up transport för henne :p. min stora vägrade dock gå in :(.

men har ni en lite större dörr på transporten så kan ni kanske bygga en liten ramp och gå in det hållet. om du ni inte känner för att helt enkelt sätta en extra avtagbar bom i a ponny höjd.

Har ju bara en lånetransport så jag kan inte göra så mycket... Den har haft fronturlastning men den har dom slagit igen tyvärr.
Får lasta dom framlänges med en lastpall framför i stället, annars tycker jag att det är rätt bra att ha dom baklänges. :)

Har också glasfiber släp:) Det har fungerat jätte bra. Kanske säljer Fautras lösa bomfästen och bommar.

Kan ta bilder på fästena och bommarna. Så kanske din åf kan fixa.

Åker några gånger per år, visst kan jag ju träna dom att backa in. Men det blir ju lite krångligt att göra så.

Det är ganska stora och grova shettishingstar så dom vänder nätt och jämt när dom står själva i transporten med mellanväggen flyttad åt sidan. :p

Men du ser ju problem i allt. Antingen vänder du dom så som jag skrev eller så monterar du ponnybommar. thats it?

Kunde min islandskorsning på 115cm och grov vända runt så borde dina shetlänningar kunna det.

Då ser jag problem i allt! ;) För vända kan dom inte, och det är inte min transport som sagt så inga ponnybommar.

Det är en ohygglig kraft! Var uppe på Ulltuna för ett par år sedan. Där satt en kvinna i väntrummet och såg hemskt ledsen.
Det visade sig att de blivit påkörda på väg ifrån kliniken, en idiot körde mot rött rakt in i transporten, och det hade blivit en sådan
smäll att hästen åkte ut ur släpet, nej inte genom dörren utan på grund av krocken och kraften hästen slungades framåt, så gick
väggen på trailern sönder och hästen (islandshästen) sprang i panik längs vägen. Trots att den var fastbunden.

Har ännu fler skräckexempel då jag jobbar på djursjukhus. Det händer ett par gånger varje år att vi får in hästar som slungats helt ur, eller delvis ur transporten, och då talar vi om hästar i storlek allt från A-ponny till storhäst. Skrämmande! :crazy:

KL*

Körde härom veckan min första shettis i trailer, då åkte den tillsammans med en lite större häst...

Jag gjorde helt sonika så att jag satte i en fölvägg fram och satta fast shettisen i bommen med transportgrimskaft. Han fick "titta in i väggen" eller vad man ska säga...

Stod som ett ljus, båda två, dessutom kunde båda sänka huvudet såpass att de fick helt fria luftvägar. De skulle åka trailer närmare 2,5-3 h så det var för mig väldigt viktigt för att undvika transportsjuka...

Hos en återförsäljare till din transport så kan du köpa precis sådana infästningar i väggen som du redan har.
Så monterar du dom bara nedanför de redan befintliga fästena, och vips har du så att du kan använda låg bom också :) (monteringen kan de säkert också hjälpa till med om du ber snällt)

Kostar inte många kronor och är så värt det!

Edit: Glöm inte att du även behöver infästningar till att sätta vid mellanväggen!

Liknande trådar

Hästhantering ja hur ska jag göra.. har en islänning som är 3 år nu i år å vi ska börja köra henne. när vi hämtade henne som 1 åring åkte hon som i...
Svar
9
· Visningar
1 701
Senast: Seabaz
·
Träning Vet att det finns ett antal trådar under ämnet köra häst, ur hästen reagerar i släpet mm mm. Men jag tror ingen tar upp det jag har...
Svar
17
· Visningar
2 205
Senast: trofé
·
P
Utrustning Här tänker vi långsiktigt....! Tanken är väl att jag "så småningom" (dvs om 5 år kanske haha) ska ta BE-kort och jag vill ju självklart... 2
Svar
35
· Visningar
3 353
Senast: piggis_83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka