Bukefalos 28 år!

Storvätteshågna?

strawberrysylt

Trådstartare
Visst har vi några fjällvandrare här...? 😊

Någon som varit upp på Storvätteshågna (Grövelsjön)?
Jag och en kompis funderar på att vandra upp där om ett par veckor. Sent på säsongen, jag vet, och därför tänkte jag höra mig för lite hur vandringen ser ut? :)

Jag tänker mig att det tar ca 12 h om man inte vill bara gå och gå utan njuta också?
Och mycket kläder, ett glatt humör och trangiaköket för möjlighet till varm mat och dryck med.
Jag har gått till Predikstolen, Trolltunga och Kjeragsbolten tidigare, min kompis har inte gått lika mkt, men klarar t ex Städjan utan problem och är bra på snacks och glatt humör.

😊🍂🍁🍁
 
Jag var vid Grövelsjön förra veckan men hoppade faktiskt över Storvätteshågna. Men 10-12 timmar tror jag att jag också gärna hade avsatt, baserat på att jag är otränad och lat och gillar att pausa. Jag tror att det går att göra på 6-7 timmar om man tar kortaste vägen, går ner samma väg, och har bättre kondis än jag. :p

Vi hade rätt varierande väder under veckan, allt från 17 grader och vindstilla till hyfsat frisk vind och snö(!). Svala morgnar runt 1-3 grader. Mestadels bra sikt ändå och helt underbara höstfärger.
 
Jag var vid Grövelsjön förra veckan men hoppade faktiskt över Storvätteshågna. Men 10-12 timmar tror jag att jag också gärna hade avsatt, baserat på att jag är otränad och lat och gillar att pausa. Jag tror att det går att göra på 6-7 timmar om man tar kortaste vägen, går ner samma väg, och har bättre kondis än jag. :p

Vi hade rätt varierande väder under veckan, allt från 17 grader och vindstilla till hyfsat frisk vind och snö(!). Svala morgnar runt 1-3 grader. Mestadels bra sikt ändå och helt underbara höstfärger.

Vad roligt! Jamen precis, så tänker jag också. Bättre lägga på några timmar mer än vad man kanske tror.

Okej! Ja, har hört att det kommit lite snö där. Men det borde funka... och märker vi att det känns för kallt eller så så får vi väl vända helt enkelt och ta det till sommaren (fast färgerna är ju som sagt absolut finast nu!). :) Visst vill vi dit, men det ska ju inte va en pina heller, utan roligt :).

Vi var till Städjan nu i förrgår och såg lite snö på toppen.
 
:) Visst vill vi dit, men det ska ju inte va en pina heller, utan roligt :).
Det är väl som roligast om det är lite pina :)

Kylan är nog inga större problem men har det kommit mycket snö är det svårt att gå. Jag har aldrig gått så långt söderut men kollade på SMHI:s snödjupsdata och det varierar väldigt mycket från år till år, vissa år barmark i mitten av oktober medans andra var det ordentligt med snö i Grövelsjöområdet.

Stationen stänger slutet av denna vecka såg jag.
 
Senast ändrad:
Det är väl som roligast om det är lite pina :)

Kylan är nog inga större problem men har det kommit mycket snö är det svårt att gå. Jag har aldrig gått så långt söderut men kollade på SMHI:s snödjupsdata och det varierar väldigt mycket från år till år, vissa år barmark i mitten av oktober medans andra var det ordentligt med snö i Grövelsjöområdet.

Hmm, nja. Det är ju skönt att anstränga sig, absolut! 😊💪Och känna att det är en prestation. Men det behöver ju inte vara onödigt jobbigt heller :). Är nog en prestation på sommaren också.

Hmm jo, det varierar ju från år till år förstås. Vi får hålla koll hur vädret ser ut och skulle det ha blivit mycket snö så får vi som sagt vänta tills nästa säsong, men det hoppas jag inte.
 
Hmm, nja. Det är ju skönt att anstränga sig, absolut! 😊💪Och känna att det är en prestation. Men det behöver ju inte vara onödigt jobbigt heller :). Är nog en prestation på sommaren också.

Hmm jo, det varierar ju från år till år förstås. Vi får hålla koll hur vädret ser ut och skulle det ha blivit mycket snö så får vi som sagt vänta tills nästa säsong, men det hoppas jag inte.
Haha, det har hänt mer än en gång att jag tänkt aldrig mer efter en fjällvandring, men det tar inte länge innan man vill dit igen.
 
Haha, det har hänt mer än en gång att jag tänkt aldrig mer efter en fjällvandring, men det tar inte länge innan man vill dit igen.

Haha, känner igen det där. Inte efter någon fjällvandring, men efter Vätternrundan HAHA. Samma kväll = Aldrig mer! Nästa morgon = När kan jag anmäla mig till nästa år?! 😅
 
@vilde Haha, vet inte om jag vill se videon? 😂 såg första sekunderna. Men, som sagt, är det mer snö än typ nån fläck/lite, så väntar vi nog till nästa säsong:)
 
Vi var på storvättneshogna 2016, i augusti tror jag det var. Vi hade sjuk otur med vädret dock, på vägen upp började det hagla och jag hade fått asont i ett knä så jag bara stapplade mig fram 😅. Väl uppe var det sol dock, och otroligt vackert! Sen kom haglet tillbaka igen. Vi bodde på Lövåsgården som inte ligger så jättelångt bort.
 
@vilde Haha, vet inte om jag vill se videon? 😂 såg första sekunderna. Men, som sagt, är det mer snö än typ nån fläck/lite, så väntar vi nog till nästa säsong:)
Jag kollade på SMHI:s data och killarna verkar ha kommit upp precis efter ett kraftigt snöfall, någon vecka senare visar snödjupskartan helt grönt så de hade lite otur där.

Hoppas du inte tog det videoklippet fel, för mig är just väderombytena en stor del av tjusningen, man vet aldrig vad som väntar :)
 
När ni kommer upp i höjd får ni nog räkna med att det kan komma/vara snö även ett barmarksår, det kan det göra även sommartid om fjället är högre som i Abiskofjällen.

Jadå, det har redan snöat här (Städjan), så lite är där nog. Men förhoppningsvis inte så mycket.

Vi var på storvättneshogna 2016, i augusti tror jag det var. Vi hade sjuk otur med vädret dock, på vägen upp började det hagla och jag hade fått asont i ett knä så jag bara stapplade mig fram 😅. Väl uppe var det sol dock, och otroligt vackert! Sen kom haglet tillbaka igen. Vi bodde på Lövåsgården som inte ligger så jättelångt bort.

Åh, otur med knät! Och haglet! Ja, vi får förbereda oss på sånt.
Vi ska inte heller bo så långt bort så det är skönt :).
Jag kollade på SMHI:s data och killarna verkar ha kommit upp precis efter ett kraftigt snöfall, någon vecka senare visar snödjupskartan helt grönt så de hade lite otur där.

Hoppas du inte tog det videoklippet fel, för mig är just väderombytena en stor del av tjusningen, man vet aldrig vad som väntar :)

Ja, det måste de ha haft!

Nej då, ingen fara. :)
 
Haha, känner igen det där. Inte efter någon fjällvandring, men efter Vätternrundan HAHA. Samma kväll = Aldrig mer! Nästa morgon = När kan jag anmäla mig till nästa år?! 😅
Vätternrundan hade varit kul att köra men det är synd att det är så dyrt, 1500 (1900) kr i anmälningsavgift är ganska mycket pengar.
 
Vätternrundan hade varit kul att köra men det är synd att det är så dyrt, 1500 (1900) kr i anmälningsavgift är ganska mycket pengar.

Fast äsch, allt kostar pengar och de tar ändå slut på nåt så :p För mig var det LÄTT värt det. Fast visst det är en del pengar, det är det.

------

Men back to ämnet, typ! :p nån som har tips på peppande låtar som vi kan lyssna på i bilen på väg till fjället ?:bump:
Och som handlar om typ natur och stugmys också? Tips?

Jag tänker typ:

Aint no mountain high enough
500 Miles
500 mil
Och Skräpmaja -Virtual voices lite skog ju XD haha
 
@strawberrysylt Hur gick det? Blev det en vandring upp till Storvättehågna? :)

Det blev det :)👍

Vi hade jättetur med vädret (dimmigt var det ju, men inget regn, blåst eller kallt) och det var mycket mindre jobbigt än vi trodde 👍.
 

Bifogade filer

  • received_399105641661397.jpeg
    received_399105641661397.jpeg
    342,2 KB · Visningar: 32

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 851
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp