Stövknutor? nuskor???

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Fjalar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 391
F

Fjalar

Min häst har troligen fått överproduktion av stöv i nacken vilket har lett till sår och hudiritation. Finns det någon som har erfarenhet av detta som kan komma med lite tips och förslag. Är detta sånt som dom kallar nuskor på Island?

Sv: Stövknutor? nuskor???

låter som hnoskar ja, vattenutblandad grönsåpa brukar vi använda här för att rengöra. Spreja och torka försiktigt med bomull en till två gånger per dag. Tänk på att inte borsta på aktuellt område eftersom då blir det oftast värre.

Precis som pochahontas säger är fukt en stor bov. En vetrinär som jag känner här studerade i ämnet och h*n´s rapport kom fram till att framförallt väderväxlingarna är den största boven, dvs regn - kyla - regn - snö - vind.

Är nog det som vi kallar för "regnskållor". *Länk* till SVA där det beskrivs.

Tack för alla svar nu fick jag lite mer kött på benen.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som har erfarenhet av Affectumsadlar? Det är ett relativt nytt märke, framtaget av en svensk sadelmakare. Jag har fått tips...
Svar
7
· Visningar
689
Senast: emma-vsm
·
Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
434
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: iNHALE
·
Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
969
Senast: cassina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025