Stövlar med lågt skaft

Gambosa

Trådstartare
Har ni några tips på stövlar med lågt skaft?
De flesta jag testat går skaftet in i knävecket = irriterande + ont.

Alla tips uppskattas!

Sv: Stövlar med lågt skaft

Menar du läderstövlar? De brukar sjunka ihop en del i ankeldelen efter ett par veckors användande och då känns de inte i knävecket längre. Ju mjukare läder, desto mer brukar de sjunka ihop.

Säger som Jerseyite, köp ett par stövlar i riktigt mjukr skinn. Undvik styva dressyrstövlar från Cavallo, Petrie och Königs. Spana på lite billigare märken som Jacson och Hööks:).

*Fiorano-som tycker att stövlar SKA vara så höga att de gör ont:p*

Inom galoppen är det vanligt med stövlar som har lägre skaft. I Täby finns det bla exersize stövlar i läder för galopp. De har lägre skaft av just den anledningen att de inte skall ta i baksidan av knät när man rider och är förstärkta på insidan för sadelgjorden.
Men om du rider med stövlar som har lägre skaft tänk på att du kan få problem med att de fastnar i sadeln om du rider med vanlig sadel och för långa stigläder. Kan vara väldigt irriterande om man rider nedsutten trav och galopp och hela tiden hakar fast i sadeln med stövlarna...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 883
Senast: Squie
·
Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
771
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag letar efter en vettig uppstigningspall. Förr körde jag alltid Ikeas pall, men den har efterhand blivit klenare och ranglig i sin... 2
Svar
26
· Visningar
1 435
Senast: Efwa
·
Utrustning Tenderar att svullna en del om benen vilket gör att jag vissa dagar knappt får på mig mina ridstövlar. Brukar lyckas pressa igen... 2
Svar
22
· Visningar
1 571
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka