Stövlar/skor med chaps/gaiters vid all ridning?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mildis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 556
M

Mildis

Hej!

Jag har en fråga... Jag har köpt ett par läderskor och ett par chaps till, skulle vilja använda dem lite oftare eftersom att det är så snyggt att ha dem på sig :d men de blir ju då skitiga och vill inte riskera att de blir förstörda... så jag skulle vilja ha lite tips och råd...

Här är mina som jag har (de har gummisula):
i253552070_94376.jpg

Hur ofta använder ni era stövlar/skorna med chaps/gaiters när ni rider? Använder ni dem även när ni rider ut och när ni kanske bara tränar på stallplanen? I så fall, blir de inte skitig och förstörda i lädret? Tips?

// Matilda

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stövlar/skor med chaps/gaiters vid all ridning?

Jag har visserligen bara läderstövlar men dessa använder jag varje dag. Blir de skitiga är det ju bara att smörja :idea: Fast resåren runt dragkedjan vet jag inte riktigt hur jag ska få ren =/

Jag har visserligen bara läderstövlar men dessa använder jag varje dag. Blir de skitiga är det ju bara att smörja :idea: Fast resåren runt dragkedjan vet jag inte riktigt hur jag ska få ren =/

Vad använder du för "smörjningsmedel" då?

Jag har en lädertvål från b*rjes och en burk med läderbalsam från h**ks. Jag har också en "allt-i-ett" flaska från E*fax (tror jag de heter). Det jag tycker fungerar bäst är lädertvål. Balsam/fett är inte bra att använda för ofta, då blir stövlarna kletiga bara...

hmm, jag som fick för mig att man använder skokräm på stövlar:confused: men vet inte, tycker bara jag har läst det i tidigare trådar....

Det kanske man gör :crazy: men isf är väl jag udda :rofl:

hmm, jag som fick för mig att man använder skokräm på stövlar:confused: men vet inte, tycker bara jag har läst det i tidigare trådar....

Jaa, det ska man nog egentligen... har hört att stövlarna kan bli förstörda med sån där läderbalsam och lädertvål... :crazy:

nej dom blir inte förstörda, men lädret mjuknar ju, och det vill man inte..
minkolja är bra att smörja med..

Jag har ett par shortchaps, men använder dem aldrig. Går runt i bara jodphurs, nästan alltid iaf. Det är inte alls fint, men bekvämt haha.

Ska köpa nya måttsydda shortchaps när jag får lite cash över, då kanske jag börjar använda dem!

Jag brukar bara ha stövlar när jag rider i ridhuset eller paddocken också, när jag rider ut blir det Jodphurs.
Torka av skorna och chapsen från lera och skit med fuktig trasa eller svamp när du har ridit och smörj med skokräm.
Andvänd aldrig, aldrig typ läderbalsan som du använder till sadel & träns, det är alldeles för fett.
Dragkedjan i chapsen kan du göra rent med en tandborste så den inte börjar kärva.
Lycka till :)

Jag brukar bara ha stövlar när jag rider i ridhuset eller paddocken också, när jag rider ut blir det Jodphurs.
Torka av skorna och chapsen från lera och skit med fuktig trasa eller svamp när du har ridit och smörj med skokräm.
Andvänd aldrig, aldrig typ läderbalsan som du använder till sadel & träns, det är alldeles för fett.
Dragkedjan i chapsen kan du göra rent med en tandborste så den inte börjar kärva.
Lycka till :)

Tack så mycket :)
Kan jag då använda skokräm på chapsen också?

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
590
Senast: Ramona
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första... 2
Svar
24
· Visningar
2 664
Senast: valy
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Kropp & Själ Hej! Jag griper lite efter halmstrån här. I höstas fick jag smärta och svullnad från hälsenan. Har varit hos fysioterapeut och läkare...
Svar
1
· Visningar
154
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka