Sträckning, fläkning

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Muupannkakan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 5 705
M

Muupannkakan

Hejsan, tänkte bara höra vad ni har för erfarenheter av hur lång tid det tar med sträckningar.. Min 3åring har halkat i höstleran och enligt vet fläkt upp sig bak vilket har gett en sträckning i hela vbak. Hon har nu gått i sjukhage ca 4 veckor med skrittpromenader, men släpar fortfarande benet lite i trav när jag har kollat henne.. Vet sa att det kunde ta ganska många veckor, och t.o.m månader om man hade otur.. Vad har ni för erfarenheter av dessa skador? Hur lång tid brukar det ta? Har ni gett nått smärtstillande vid igångsättning (vet sa att man i vissa fall gjorde det för att mjuka upp ärrbildnaden har jag för mig)

Johanna

Sv: Sträckning, fläkning

Det är bra prognos på det OM man tar ut nån form av kiropraktor direkt, låter hästen gå ute dygnet runt i flock på kuperad mark några månader beroende på skadans art.
Dålig prognos, dvs blir nästan aldrig bra blir det om man lyder veterinären och sätter den på boxvila /sjukhage.
Har sett det så många gånger , fina hästr som förstörs helt i onödan av denna hemska boxvila/sjukhage.

Här kommer en sjukgymnasts råd (arbetar med människor, men det borde vara ganska likt) Läktid ca 6-8 veckor för muskelskador. Kyla, kompression och vila när det är som mest inflammation, själv är jag emot sjukhage om det inte är nödvändigt. Flera korta promenader som håller igång cirkulationen. Sedan skulle jag succesivt prova att öka promenaderna och se så att det ej förvärras.
Lycka till!

Hon går i sjukhage pga av att jag är rädd att hon ska busa och fläka upp skadan igen nu när hon vilar, hon är ju bara 3 år och gillar att "flänga runt i hagen". Jag promenerar med henne och ser ingen försämring av det, å så kommer det en gubbe som ska behandla henne med laser nästa vecka.. Får hoppas det påskyndar läkningen lite..

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 152
Senast: Mint
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
854
Senast: WildWilma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 551
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
903
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka