sträckning...

D

DalaTös

hej..hur lång tid brukar det ta för en sträckning att läka ungefär? min häst har "knölar" på ryggen, där sadeln ligger. Han har inte ont av dom, men är det nån som vet vad det kan vara?
 
Jag läste precis en artikel ang dessa knölar på Aftonbladets hemsida. Där står det att knölarna är en foderreaktion, och att det är kroppen som reagerar genom att producera vita blodkroppar. Knölarna kan behandlas med kortison av veterinär och blir då mindre i storlek.

Det är viktigt att man håller rent runt sadelstaden eftersom knölarna ofta kommer som en reaktion på smuts (i hårremmen) och (hastigt?) foderbyte.

Det är alltså mycket lättare att förebygga dessa knölar än att bli av med dem när de väl har uppkommit.

Vad gäller sträckning så kan det ta väldigt lång tid att läka, men det beror på hur allvarlig den är och om muskeln blir inflammerad eller inte. Är området vid sträckningen varmt så kan man räkna med att det har uppkommit en inflammation och då kan antiinflammatoriska medel hjälpa till att påskynda läkningen.

Nu låter det som om jag är expert på detta men jag har också en häst med sträckning just nu och han har stått i en vecka och blivit skrittad i en vecka. Förhoppningsvis kommer jag kunna sitta upp på honom efter helgen och då gäller skritturer i minst en vecka till innan jag kanske börjar trava.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 170
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Jag behöver inte råd att besöka vetrinär eller dylikt då jag är i kontakt och har bokad tid. Min skimmel har melanom som sprider...
Svar
13
· Visningar
980
Senast: liiinnea
·
Hästvård Häst fick ett ordentligt balltramp för 1.5 vecka sen. Stort sår, men fint, ohalt häst som jobbat på. Varit inne på klinik för annat så...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp