Melanom på häst

liiinnea

Trådstartare
Hej!

Jag behöver inte råd att besöka vetrinär eller dylikt då jag är i kontakt och har bokad tid. Min skimmel har melanom som sprider sig invändigt, både i tarmar och vid huvudet/bakom örona samt knölar både vid höft ect. Han är 13 år och vi har kollat upp honom sedan de började att växa. Vet. sa att vi skulle höra av oss när det börjar krångla, vilket vi gjort med besök förra veckan och återbesök denna. Jag kommer att lyssna till veterinärens rekommendationer.

Men nu till min fråga, är det någon här som har behövt ta bort sin häst på grund av melanom? Hur visste du/Vetrinär att det var just detta som påverkade hästen?
 
Hej!

Jag behöver inte råd att besöka vetrinär eller dylikt då jag är i kontakt och har bokad tid. Min skimmel har melanom som sprider sig invändigt, både i tarmar och vid huvudet/bakom örona samt knölar både vid höft ect. Han är 13 år och vi har kollat upp honom sedan de började att växa. Vet. sa att vi skulle höra av oss när det börjar krångla, vilket vi gjort med besök förra veckan och återbesök denna. Jag kommer att lyssna till veterinärens rekommendationer.

Men nu till min fråga, är det någon här som har behövt ta bort sin häst på grund av melanom? Hur visste du/Vetrinär att det var just detta som påverkade hästen?
Jag har tagit bort en häst pga melanom. Men hon fick i munnen som gick upp när hon tuggade så därför tog vi bort henne.
 
Jag har tagit bort en häst pga melanom. Men hon fick i munnen som gick upp när hon tuggade så därför tog vi bort henne.
Beklagar! Aldrig roligt. Jag tror det är dags för min att få gå vidare också, förjävligt är det rent ut sagt.
 
Beklagar! Aldrig roligt. Jag tror det är dags för min att få gå vidare också, förjävligt är det rent ut sagt.
Det är såklart inte roligt, men det är ju tyvärr en del av hästeriet. Jag har även fått ta bort en brun häst med cancer, det var tuffare för där visste jag inte att det var cancer och hon var även dräktig.
 
Hej!

Jag behöver inte råd att besöka vetrinär eller dylikt då jag är i kontakt och har bokad tid. Min skimmel har melanom som sprider sig invändigt, både i tarmar och vid huvudet/bakom örona samt knölar både vid höft ect. Han är 13 år och vi har kollat upp honom sedan de började att växa. Vet. sa att vi skulle höra av oss när det börjar krångla, vilket vi gjort med besök förra veckan och återbesök denna. Jag kommer att lyssna till veterinärens rekommendationer.

Men nu till min fråga, är det någon här som har behövt ta bort sin häst på grund av melanom? Hur visste du/Vetrinär att det var just detta som påverkade hästen?
Jag har inte tagit bort någon häst pga melanom, men är i liknande sits som du - jag har ett 11-årigt sto som har invärtes melanom vid huvudet/öron, utöver de mer vanliga vid svansen. Och jag funderar en del kring om hur man vet om de är påverkade negativt av det eller inte.

Du skrev att ni skulle höra av er när det började krångla, och att ni varit på veterinärbesök nu. Vad är det som börjat krångla?
 
Har också en skimmel som har två knölar på svansroten och nu på senare tid fått något som kanske är en melanomknöl i armhålan. Jag funderar, hur vet man att melanomet är invärtes?
 
Har också en skimmel som har två knölar på svansroten och nu på senare tid fått något som kanske är en melanomknöl i armhålan. Jag funderar, hur vet man att melanomet är invärtes?
I mitt fall ser och känner jag att det är knölar som inte varit där tidigare mellan huvud och hals, innanför huden.
 
En hästklinik här i närheten erbjuder vaccination för hästar som redan drabbats av melanom.
Såhär skriver de på sin hemsida:
"Det finns ingen förebyggande behandling för melanom hos hästar, men det finns en ny behandling för att minska tumörtillväxten hos hästar som redan lider av det.
Oncept är ett DNA-vaccin som riktar sig mot tyrosinas.
Tyrosinas är ett specifikt enzym som finns i melanomcellerna.
Vaccinet hjälper immunsystemet att känna igen tyrosinas som främmande och att påbörja mekanismer för att förstöra det. "
 
Jag har fått avliva en häst på grund av det, den började växa väldigt fort på slutet och det märktes att han blev allmänpåverkad av den, satt under svansroten.
 
Men nu till min fråga, är det någon här som har behövt ta bort sin häst på grund av melanom? Hur visste du/Vetrinär att det var just detta som påverkade hästen?

Känner till två. Ena var en äldre skimmel som en tidigare stallägare hade. Han hade haft melanom i flera år och efter sommaren började de växa okontrollerat och hon valde att ta bort honom.

Den andra var också en äldre skimmel som stod på ridskolan jag har min häst på. Han fick tas bort då hans melanom på svansen och kring analöppningen också började växa okontrollerat efter sommaren och blöda samt att han fick allt större problem med att bajsa.
 
Jag har inte tagit bort någon häst pga melanom, men är i liknande sits som du - jag har ett 11-årigt sto som har invärtes melanom vid huvudet/öron, utöver de mer vanliga vid svansen. Och jag funderar en del kring om hur man vet om de är påverkade negativt av det eller inte.

Du skrev att ni skulle höra av er när det började krångla, och att ni varit på veterinärbesök nu. Vad är det som börjat krångla?
Åkte in på grund av. hälta. Jag trodde det var hovböld. träffade första besöket en okompetent vetrinär som sa att det berodde av melanomen, när hovslagaren skulle sko om så berodde det på hovböld. Utöver det så var han hängig, antagligen på grund av smärtan från hovbölden. Så egentligen var det det som började det hela, men just nu så är han precis som vanligt.
 
En hästklinik här i närheten erbjuder vaccination för hästar som redan drabbats av melanom.
Såhär skriver de på sin hemsida:
"Det finns ingen förebyggande behandling för melanom hos hästar, men det finns en ny behandling för att minska tumörtillväxten hos hästar som redan lider av det.
Oncept är ett DNA-vaccin som riktar sig mot tyrosinas.
Tyrosinas är ett specifikt enzym som finns i melanomcellerna.
Vaccinet hjälper immunsystemet att känna igen tyrosinas som främmande och att påbörja mekanismer för att förstöra det. "
Vi blev erbjudna detta förra året. Då var det väldigt experimentellt och vi visste inte om bieffekter, utöver det så skulle behandlingen kosta ca 40 000 per år (Om jag minns rätt så var det var tredje månad man behövde vaccinera) som inte täcktes av försäkringen (De gick in och godkände men resterande kostnad var då 40 000kr) och redan då så hade det börjat växa. Läste även rapporter på det vaccinet som visar att det inte hjälper i alla fall, och att det var ostadiga resultat. Så vi bestämde oss redan då att inte behandla på grund av dessa faktorer och att han mått bra hela tiden, vet inte om det kanske är mer beprövat nu? Då så var man tvungen att importera från USA och skaffa dispans hos jordbruksverket för att det inte var godkänt preparat i EU, så det kosta ju också en del... Ja du förstår, hemskt att det ska bli ekonomiskt men så är livet ibland.
 
Vi blev erbjudna detta förra året. Då var det väldigt experimentellt och vi visste inte om bieffekter, utöver det så skulle behandlingen kosta ca 40 000 per år (Om jag minns rätt så var det var tredje månad man behövde vaccinera) som inte täcktes av försäkringen (De gick in och godkände men resterande kostnad var då 40 000kr) och redan då så hade det börjat växa. Läste även rapporter på det vaccinet som visar att det inte hjälper i alla fall, och att det var ostadiga resultat. Så vi bestämde oss redan då att inte behandla på grund av dessa faktorer och att han mått bra hela tiden, vet inte om det kanske är mer beprövat nu? Då så var man tvungen att importera från USA och skaffa dispans hos jordbruksverket för att det inte var godkänt preparat i EU, så det kosta ju också en del... Ja du förstår, hemskt att det ska bli ekonomiskt men så är livet ibland.
Ja, jag förstår, det verkar som om att det inte är lika svårt att få tag på nu i alla fall.
"Min" klinik hade fått vänta länge på själva injektorn.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en 13 årig valack som har utvecklat melanom vid huvudet, dessa växer konstant och är uppkollade hos vetrinär. Pågrund av att...
Svar
6
· Visningar
1 078
Senast: Nikan
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
981
Senast: Viva
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 463
Senast: liiinnea
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 691
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp