Hur gör ni?

Fiorano

Trådstartare
Häst fick ett ordentligt balltramp för 1.5 vecka sen. Stort sår, men fint, ohalt häst som jobbat på. Varit inne på klinik för annat så veterinär har tittat på det. Men så sprangs det i hagen häromdagen, blev ett nytt ännu lägre balltramp och drog även upp sårkanterna i det gamla såret. Öm runt såret som han inte varit innan och är nu halt. Står ordentligt lindad med manukahonung och sorbact.

Hur gör ni med såna här hältor? Det kan vara såret som gör ont och det kan vara en vrickning (ingen svullnad), det kan vara en sträckning, det kan vara en ligamentskada osv osv. Inte ens fantasin sätter gränser... Ställer ni på box, sjukhage, vanlig hage? Ringer ni direkt till klinik och får tid eller har ni is i magen?

Har haft häst i snart 30 år och jag har lätt till katastroftänket... Så funderar just på hur andra gör...
 
Jag hade ställt i sjukhage. Det gör jag alltid till att börja med om hästen är halt. I övrigt hade jag nog haft is i magen några dagar i alla fall innan jag kontaktade veterinär.
 
Jag ställer inte i liten hagen förrän ordinerat av veterinär, om det inte är så att det behöver hållas torrt (bor i gyttjehål). Eller om hästen riskerar att springa upp skadan igen.

Överlag tycker jag att det blir mindre tid i, och färre typer av skador, som behandlas med liten hage. Vilket jag tycker är positivt. Både ur hästens välfärdssynpunkt men också min, eftersom hästarna inte blir stående i små rutor, laddar järnet och 'blir galna' vid hantering.
 
Hade haft is i magen några dagar.
Troligen i mindre inte för kuperad hage och i andra hand sjukhage.
Ordinarie hage/flock kan också vara ett alternativ om det är hästar som håller sig lugna..
 
De kan bli rejält halta av balltramp så det är säkert därför han haltar.

Jag hade försökt ha det lindat och haft i hage som vanligt (men försökt hindra att de springer, kanske mindre hage)
 
Jag ställer inte i liten hagen förrän ordinerat av veterinär, om det inte är så att det behöver hållas torrt (bor i gyttjehål). Eller om hästen riskerar att springa upp skadan igen.

Överlag tycker jag att det blir mindre tid i, och färre typer av skador, som behandlas med liten hage. Vilket jag tycker är positivt. Både ur hästens välfärdssynpunkt men också min, eftersom hästarna inte blir stående i små rutor, laddar järnet och 'blir galna' vid hantering.
Häst är väldigt chill och blir inte knasig av att stå i liten hage. Fick stå på box i nästan en månad förra året för en annan sårskada i kronranden som var gipsad. Han är snäll och enkel bara han får mat😁.
 
Jag skulle kontaktat en person som behandlar med laser. Laser är fantastiskt när det gäller att läka sår. Men se till att personen har en duglig laser och inte bara en ficklampa.
 
Häst är väldigt chill och blir inte knasig av att stå i liten hage. Fick stå på box i nästan en månad förra året för en annan sårskada i kronranden som var gipsad. Han är snäll och enkel bara han får mat😁.

Fusk.

Min är (generellt) snäll och enkel men rör sig en del i hagen. Blir han då instängd i mindre hage så exploderar han åt alla håll (i hagen) och risken att han skadar sig mer/ytterligare ökar exponentiellt i relation till antalet dagar han står där...
 
Jag hade haft honom ute, antingen vanlig hage eller något mindre. Sen sorbact och något galoppbandage utomhus som skydd.
Pharmalightat varje dag.
 
Jag skulle kontaktat en person som behandlar med laser. Laser är fantastiskt när det gäller att läka sår. Men se till att personen har en duglig laser och inte bara en ficklampa.
Jag har en egen liten pharmalight som naturligtvis inte är lika bra som en riktig laser. Men den får duga.
 
Jag hade haft honom ute, antingen vanlig hage eller något mindre. Sen sorbact och något galoppbandage utomhus som skydd.
Pharmalightat varje dag.
Hade du lagt om såret varje dag? Veterinären tyckte att bandaget ska sitta 2-3 dagar så sorbacten och honungen hinner göra sin grej ordentligt.
 
Fusk.

Min är (generellt) snäll och enkel men rör sig en del i hagen. Blir han då instängd i mindre hage så exploderar han åt alla håll (i hagen) och risken att han skadar sig mer/ytterligare ökar exponentiellt i relation till antalet dagar han står där...
Är verkligen så tacksam för snälla hästar på box! Min andra har fått stå inne som sällskap och han är lika lugn🩷.
 
Hade du lagt om såret varje dag? Veterinären tyckte att bandaget ska sitta 2-3 dagar så sorbacten och honungen hinner göra sin grej ordentligt.
Jag brukar lägga om varje dag i början, men så snart jag ser att såret är under kontroll (att det inte vätskar för mkt, blir smutsigt osv) så låter jag bandaget sitta. Det läker bättre om man låter det vara 😊
 
Hade du lagt om såret varje dag? Veterinären tyckte att bandaget ska sitta 2-3 dagar så sorbacten och honungen hinner göra sin grej ordentligt.
Jag brukar göra som vetten säger, dvs låta det sitta några dagar. Har övat en del på den här typen av sår :meh:
 
Skulle jag ringa veterinären varje gång hästskrället trampar sig på ballarna skulle de snart vara miljonärer på oss 😂👋 Tvättar oftast bara såren ser till att de håller sig infektionsfria sen åker han ut i sin vanliga hage. Dock blivit bättre med balltrampen sedan vi började med boots ute på vintern, det är när han har brodd som han trampar sig. Han hinner inte riktigt undan med framhovarna innan bakhovarna kommer farandes.
 
Såhär ser såret ut idag. Var ute på fm men mitt andra odjur skapar lite kaos så det hade sprungits och bandaget kasat upp så var tvungen att lägga om det. Inte kollat om han var halt än men tycker såren ser fina ut.
20230308_132507.jpg
 
Jag vill tillägga till mitt tidigare inlägg att inte jag heller ställer hästen i sjukhage för ett sår. Anledningen till att jag skulle göra det i det här fallet är att hästen är halt och att man inte kan vara säker på att hältan beror på såret och inget annat. Så tänker jag. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 013
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 304
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp