Sträv sadel ?

Horseaholic Amanda

Trådstartare
Putsade min sadel i veckan och någon timme efter när jag red lektion började det regna. Nu i efterhand har bak och framvalvet blivit strävt dock inte på mitten av sittytan - där är det fortfarande lent och fint.
Vad ska jag göra för att hela sadeln ska bli len igen? Borde jag ta läderbalsam fastän det är på sittytan eller kan lädersåpa lösa det?
 
Jag använder både olja och balsam på hela sadeln inkl sittytan, inga konstigheter.
Jahaa.. tänkte att det skulle bli typ ”halt” att sitta på men dåså! Tror du läderbalsam kan lösa det? Sadelytan blev skrovlig förmodligen av lädersåpan i samband med regnet då de platser regnet inte kom åt är lena som vanligt. Har du nå tips på hur man får bort den skrovliga ytan?
 
Jahaa.. tänkte att det skulle bli typ ”halt” att sitta på men dåså! Tror du läderbalsam kan lösa det? Sadelytan blev skrovlig förmodligen av lädersåpan i samband med regnet då de platser regnet inte kom åt är lena som vanligt. Har du nå tips på hur man får bort den skrovliga ytan?
Jag skulle ta en bra läderolja först och när det torkat in ordentligt avsluta med balsam.
Vet inte hur du menar med skrovlig? Torr?
 
Putsade min sadel i veckan och någon timme efter när jag red lektion började det regna. Nu i efterhand har bak och framvalvet blivit strävt dock inte på mitten av sittytan - där är det fortfarande lent och fint.
Vad ska jag göra för att hela sadeln ska bli len igen? Borde jag ta läderbalsam fastän det är på sittytan eller kan lädersåpa lösa det?
Är det en billigare sadel där typ lädret har släppt och blivit fjälligt eller hur menar du?
 
Jahaa.. tänkte att det skulle bli typ ”halt” att sitta på men dåså! Tror du läderbalsam kan lösa det? Sadelytan blev skrovlig förmodligen av lädersåpan i samband med regnet då de platser regnet inte kom åt är lena som vanligt. Har du nå tips på hur man får bort den skrovliga ytan?

Har aldrig tvättat sitsen, det har ett tunnare skinn där jämfört med resten av sadeln, och sitsen kan bli "rynkig", vilket jag sett på mina stallkamraters sadlar.
Min äldsta sadel är 30+ år och aldrig fått sitsen tvättat. Blank och fin.
Men nu när skadan är skedd t lite sadelbalsam där det är torrt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
801
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 134
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 534
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ska snart åka en sväng till Stockholm igen, så då blir det några dagar utan häst. Att åka till Stockholm ger ju lite variation i...
Svar
17
· Visningar
1 969
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp