straffa annans hund??

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare rimfrost
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 061
R

rimfrost

jag blir så förbannad... :mad: min syster var idag ute med min dvärgschnauzertik på just ett år. Hon (hunden) brukar leka med en annan dvärghundshane i samma ålder några hus bort. De har varit lekkamrater sedan de var valpar. Vår tik brukar "klämma åt" hanar rätt rejält i bland, (speciellt i början av leken) men det är inget sånt bråk som inte hundarna kan reda upp själv. Hanen är fullt kapabel att försvara sig om det skulle vara fallet, hon sätter honom bara på plats i bland, innan "leken kan börja". Till saken hör den att när min tik nu hade varit lite "bitchig" mot hanen så hade hanhundsägaren klampat fram till min tik, brytit ner henne på backen och sagt till henne så att hon ylade rejält. (jag hörde det ändå hem!) Enligt syrran var det värre än när vi säger åt henne. Hunden var riktigt skakis efteråt. Jag blir så arg! Ok om det hade varit syrran som sagt åt hunden, men inte att en "främling" bryter ner och straffar min hund utan att fråga! Hunden är väldigt reserverad mot främlingar som det redan är, nu är hon rent rädd för att gå förbi deras hus. Jag anser att man sköter och uppfostrar sin egen hund, och bryr sig inte i andras! Ok om man sliter isär två bråkande hundar för att stoppa dem, men enligt henne skulle hon visa "hur man gör med dvärgschnauzrar!". Har hon en dvärgschnauzer kanske? Nej. Vet hon om att många dvärgschnauzrar är reserverade mot främlingar? Vi har fått träna mycket social kontakt med främlingar för att hon ens ska våga gå fram och hälsa. Usch vad arg jag är. Vad tycker ni? Har hon rätt att straffa min hund??

Jag tycker inte att hon har rätt att göra det. Tycker synd om din lilla vovsing. :( Hoppas hon blir "glad" snart igen... :)

utan att lägga in några aspekter på hunduppfostran och var gränsen går så kan ju jag tycka att det är konstigt om man inte som hundägare har pratat med varandra (särskilt som hundarna verkar umgås regelbundet) så att alla är klara med vilka regler som gäller för varandras hundar. :confused: :confused: :confused: :confused:

vissa hundar är det kanske ingen idé att man umgås med om man känner att hundägaren har en knepig syn på hunduppfostran. :crazy:

själv kan jag anse mig i min fulla rätt att säga åt en annans hund om jag tycker att den går över gränsen. :mad:

problemet är ju som sagt att hundägarna ska vara överens om var den gränsen går. :D :D :D

Tycker inte denna människa agerade på rätt sätt.
men det finns tillfällen då utomstående har full rätt att tillrättavisa andras hundar.

Nej, det är inte rätt att uppfostra andras hundar. Om jag anser att din hund är ouppfostrad säger jag till DIG så att DU får korrigera. Och om jag ändå skulle irritera mig så vansinnigt på din hund kan de väl helt enkelt sluta leka med varandra. Men man tar inte tag i någon annans hund på det här sättet.
Annat är det i en paniksituation. Om min hund är på väg att bli påhoppad av en lösspringande hund till exempel, då tvekar jag inte att vidta åtgärder för att fösa bort den. Jag har faktiskt sparkat en annan hund en gång, just för att jag vet vad jag själv har i kopplet. Men det är en helt annan sak ;).

Skulle någon annans hund göra illa min på något vis, då skulle jag korrigera den. Men inte i annat fall..
Dom andra hundar jag känner väl kan jag säga åt, även fast ägaren är med, om den gör något fel. Men det är också ägaren och jag överens om då. Ser den andre något så säger den till, men då vet vi också vad varandras hundar får/inte får göra. Ibland missar man ju sådan själv..

Jag skulle dock aldrig korrigera någon annans hund, bara sådär. Då ber jag ägaren att lugna ner sin hund, alternativt går därifrån. Om inte hunden är hemma på mitt revir, då är det jag som säger nej om hunden gör något man inte får göra hemma hos mig. Det brukar göra det hela enklare för hundarna har jag märkt, speciellt om det är sånt man får göra hemma hos den hunden, men inte här.

Säger som ovanstående.
Behöver din hund korrigeras säger jag till dig inte din hund.
Tycker att den människan inte agerade rätt.
Bland mina vänners hundar kan jag vara med och säga till men det är bara sådana saker som jag vet att mina vänner inte vill att deras hundar ska göra (som till exempel hoppa upp mot folk) annars är den ägarens sak att se till. Det gäller för alla djur.

Tack för svaren! Jag håller med om vad ni säger. Att hjälpa någon man känner (som ber om hjälp) att uppfostra sin hund ser jag inget fel i, jag har en jätte duktig tjej som hjälper mig med hennes uppfostran. Bara båda är överrens om detta. Inte heller om hundarna slogs våldsamt skulle jag haft något emot att den som hann först särade på dem. Detta var dock inget hundarna inte kunnat reda ut själva, utan ett sätt för den andra hundägaren att hävda sig. Hon skulle liksom "lära ut" hur tuff man ska vara med en dvärgschnauzer till min syster. Eftersom hundarna alltid fungerat så bra de gånger de lekt tillsammans och vi alltid skött våra egna hundars uppfostran har det inte uppstått någon situation där uppfostran kommit i fråga. De har lekt ett tag, och sedan har vi inte umgåtts mer. Ska dock hålla oss i från dem nu, eftersom jag anser att vissa av hennes metoder inte passar oss, speciellt inte när de börjar utövas på min hund...

Jag skulle ha traskat över till denna person och bett om en förklaring.

Skulle aldrig acceptera att någon hunsade med min hund.

Jag skulle bli väldigt stött, om inte det vart allvar. Är det dock allvar bråk mellan hundar så tycker jag det är helt okej att säga ifrån. Jag har själv föst undan hundar som "hoppat" på mina.... (okända ska tilläggas) men det är ju som en helt annan femma. Folk tar för givet att min lilla vavva är snäll, får hela tiden säga att han är rädd då han blivit påhoppad som valp. Han kan bli ond som sjutton på andra hundar, inte för att han direkt kan spöa nån, men ändå. Senast igår var en lös sheltie här där vi bor och ägaren sa (jag höll fast min lilla kille) "hon är så snäll" och jag kontrade med "men våran kanske inte är så snäll" :smirk:

Nä nu kom jag bort mig.... jag skulle aldrig korrigera nån annans hund om det inte var allvar... okända hundar som jag inte känner, så ja, eftersom jag har småhundar så är det instinktivt att fösa bort dom snabbt som attan...

Jag skulle brutit ner kärringen på backen och skällt ut henne så att hon ylade. Jävla idiot! Inte en uns av rätt hade hon att göra det och din syster hade kunnat med lagens rätt putta bort kärringen så att hon slutade att göra din hund illa! Fysiskt eller psykiskt, spelar ingen roll. Blir så arg!

Liknande trådar

Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 455
Senast: ako
·
Övr. Hund Jag ska ju hyra ett hus på en gård där det finns 3 hundar. Förhoppningsvis kan min hund vara i hundgården med övriga hundar på dagarna...
Svar
13
· Visningar
3 119
Senast: Bebben
·
Övr. Hund Behöver lite bollplank...:crazy: Min hund (whippet-tik, 2år) blivit lite grinig mot andra hundar. När jag fick henne (omplacering...
Svar
14
· Visningar
3 913
Senast: mkh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka