R
rimfrost
jag blir så förbannad...
min syster var idag ute med min dvärgschnauzertik på just ett år. Hon (hunden) brukar leka med en annan dvärghundshane i samma ålder några hus bort. De har varit lekkamrater sedan de var valpar. Vår tik brukar "klämma åt" hanar rätt rejält i bland, (speciellt i början av leken) men det är inget sånt bråk som inte hundarna kan reda upp själv. Hanen är fullt kapabel att försvara sig om det skulle vara fallet, hon sätter honom bara på plats i bland, innan "leken kan börja". Till saken hör den att när min tik nu hade varit lite "bitchig" mot hanen så hade hanhundsägaren klampat fram till min tik, brytit ner henne på backen och sagt till henne så att hon ylade rejält. (jag hörde det ändå hem!) Enligt syrran var det värre än när vi säger åt henne. Hunden var riktigt skakis efteråt. Jag blir så arg! Ok om det hade varit syrran som sagt åt hunden, men inte att en "främling" bryter ner och straffar min hund utan att fråga! Hunden är väldigt reserverad mot främlingar som det redan är, nu är hon rent rädd för att gå förbi deras hus. Jag anser att man sköter och uppfostrar sin egen hund, och bryr sig inte i andras! Ok om man sliter isär två bråkande hundar för att stoppa dem, men enligt henne skulle hon visa "hur man gör med dvärgschnauzrar!". Har hon en dvärgschnauzer kanske? Nej. Vet hon om att många dvärgschnauzrar är reserverade mot främlingar? Vi har fått träna mycket social kontakt med främlingar för att hon ens ska våga gå fram och hälsa. Usch vad arg jag är. Vad tycker ni? Har hon rätt att straffa min hund??