Introducera ny hund?

Lycanthrope

Trådstartare
Jag ska ju hyra ett hus på en gård där det finns 3 hundar.
Förhoppningsvis kan min hund vara i hundgården med övriga hundar på dagarna ibland, vilket vore toppen!

Min hund är en 4 årig schäfer/labrador. Han har aldrig bråkat med en hund, men blir däremot arg om han blir attackerad. Funkar med både tikar och hanhundar.

Hundarna på gården är 2 hanar och en 1 tik.
1 av hanarna är sån där stor vit fluffig vakthundsras (inte ovtjarka:p) och de andra är huskys, tror jag det var.
De är också snälla mot andra hundar enligt ägarna.

Men hur introducerar jag på bästa sätt min hund i gänget?
Jag vill gärna kunna ha honom bunden utanför dörren när jag är hemma, de andra hundarna är lösa på gården när ägarna är hemma.
Vill ju att de ska fungera ihop.

Och om det blir tjafs, går det att lugna på något sätt så de funkar med varandra ändå efter träning?

Sv: Introducera ny hund?

Menar du att det är en stor hundgård där alla är? Det hade jag faktiskt inte vågat ha med min hund alls även om han älskar alla hundar. Det kan ju hända något när ni är borta så att de ryker ihop.

Det är inte tillåtet längre att ha hunden uppbunden utan ständig uppsikt, alltså kan han lika gärna vara lös för du får inte gå därifrån ändå. Sätt upp ett staket istället.

Annars är det väl som vanligt när man introducerar nya hundar för varandra. Ta den snällaste först och låt dem bekanta sig med varandra under uppsikt. Sedan nästa och nästa. Inte alla på en gång för då är det nästan alltid någon som vaktar på en annan så att det blir bråk.

Men om de lär känna varandra så borde det väl gå efter ett tag?

Jag får sätta upp en egen hundgård om jag vill, men då lär det bli livat.

Jag har honom bunden utanför ibland ändå faktiskt, men bara när jag är hemma och tittar till honom regelbundet. :o

Bör de hälsa lösa eller kopplade? Känns som det blir mer spänt med koppel, men samtidigt har man ingen kontroll utan.

Ni kan inte gå ihop med alla kopplade först en liten tur? Då har de chansen att känna lukten av varandra lite innan de släpps ihop.

Självklart tänkte jag inte bara släppa ihop dem :D

Jag kommer bara jobba 3h/dag första veckorna så det är ingen brådska. :laugh:

varför har du hionom bunden utanför?
För mig låter det jättekonstigt, antingen är vi ute ihop eller så är vi inne.

Jag skulle inte ha min hund i en hungård med andra hundar utan uppsikt när jag inte är hemma,även om de känner varandra.

Han tycker om att ligga under sitt favoritträd där ute.
När jag är inne och städar/målar eller vad jag nu gör är det kanske inte så kul för honom att vara inne. Ser inget konstigt alls med det.
Tanken var att sätta upp ett staket här men nu ska jag ju flytta..

Jag vill gärna kunna ha honom bunden utanför dörren när jag är hemma, de andra hundarna är lösa på gården när ägarna är hemma.

Det skulle jag inte våga. Att ha en hund bunden utan konstant uppsikt och andra springandes lösa alltså.

Allt det du föreslår och praktiserar ligger på gränsen för "olycka på väg att hända" för mej...

Att "släppa in" en vuxen hane till en redan etablerad grupp med både hanar och tik och sedan lämna dem ensamma i flera timmar...

Binda upp din hund ute trots andra lösspringande hundar av båda könen...

Hmmm...

Personligen skulle jag inte rekommendera något av detta!!

Jag lämnar inte ens alla mina egna tikar - en väl fungerande hundgrupp - ensamma i rastgård utan uppsikt! De delas upp i mindre grupper/par för att inte riskera att något händer.

Hundar reagerar och agerar utifrån vissa "regler" när vi är i närheten och kan reglerar och styra ev. "fulbeteenden", men när de är själva - speciellt på en begränsad yta - så kan de betee sej HELT annorlunda!
Att då erbjuda en etablerad hundgrupp möjligheten att "mobba" - eller i värsta fall allvarligt skada/döda - en individ som introduceras till gruppen skulle inte jag våga chansa på!

Sätt upp en egen rastgård - vilka mått som krävs hittar du på JBV, där även reglerna för "uppbinding av hund" finns - och låt honom vara ensam men "hel".

/Swat

Håller med Swat.

Jag jobbade i sju månader på en kennel (golden retriever) och hade med mina egna två hundar (cocker spaniel). Det tog mycket lång tid innan mina hundar fick vara tillsammans med de andra i box/rastgård. Första 3-4 månaderna var de i egen box med rastgård när jag lämnade dem (för lunch etc). Efter den tiden hade jag god koll på kennelns hundar, så ibland kunde mina få kampera ihop med någon golden under lunch- eller fikapaus.

Redan från första stund följde dock mina hundar med på promenaderna. Jag tog 2-3 av kennelns hundar i varje omgång. De var lösa halva vägen och kopplade andra halvan, mina gick med lösa hela tiden. Men det är skillnad - då fanns det hur mycket utrymme som helst runt omkring.

Kennelägaren tyckte det var självklart att mina hundar skulle ha en egen box. Med tiden kom mina hundar in i flocken och trivdes bra med alla kennelhundarna. Både cocker och golden är ju väldigt sociala raser som är lätta att ha i flock utan bråk.

Detta till trots: vi skulle aldrig satt in en nytillkommen, vuxen hane i en box/gård där en annan vuxen hane fanns, speciellt inte om denne gick med tikar. Vi hade vuxen hane + unghane tillsammans då och då. Det gick bra och de unga lärde sig lite hyfs (på ett "bra" sätt - inga hål eller så!), men så fort någon tik gick i löp flyttade vi unghanen. En JÄKLIGT JOBBIG unghane bedömde vi olämplig att placera med vuxen hane, för det kunde blivit farligt. Han fick istället dela box med kennelns alfatik och kom tillbaka som en välartad ung man.:rofl:

Kort sagt: att sammanföra vuxna hundar och lämna dem ensamma kräver mycket tid och eftertanke. Tycker jag.

Tack för era svar!

Det var inte tänkt att bara släppa in honom hursomhelst.
Jag vill bygga en egen hundgård till att börja med så får vi se hur det artar sig. Som det är nu jobbar jag ju så lite så det inte blir någon problem.

Är mest ängslig att han ska skälla när han är ensam.

Brukar han skälla när han är ensam, eller har du kanske aldrig lämnat honom ensam innan?

Var jag du skulle jag bygga en egen inhägnad i anslutning till huset så hunden kan vara ute när du är hemma, så kan de andra hundarna springa lösa utanför i så fall. Men staketet får ju vara så högt att ingen hoppar över. Jag har gjort så, med kompostgallet (har inga hundar som hoppar över/försöker välta och inga grannar vars hundar springer lösa i närheten). Det är verkligen guld värt :) Och säkrare än lina!

För egentligen, varför ska du lämna honom i en hundgård nör du inte är hemma? Kan han inte vara inne då? Jag skulle faktiskt inte våga lämna mina ensamma ute om jag ska vara iväg hemifrån.

Senast ändrad:

Brukar han skälla när han är ensam, eller har du kanske aldrig lämnat honom ensam innan?
Här där jag bor nu har han skällt ibland när han är nödig och ser svärföräldrarna komma hem och utanför huset..

Har tyvärr ett fönster där det inte vart möjligt att sätta gardin, så där han har kikat ut.

Men annars skäller han inte, är ganska lugn.

Så hoppas det ska gå bra!

Att lämna 3-4 st vuxna hundar, eller fler, ihop när man åker hemifrån är inte något jag hade gjort. Det blir så himla enkelt gruff, konkurrens, försvar av saker/plats eller annat - och blir det slagsmål när man inte äri närheten ens, så går det väldigt illa. Ännu mer när det är flera hundar, som triggar varandra och gör så att stämningen kan bli mycket mer upphetsad än vad den kanske egentligen är.

Att introducera en vuxen hund för en redan sammansvetsad flock, kan gå lite hur som helst. Allt beror såklart på individerna!
Min flock hade aldrig släppt in vilken hund som helst, och den äldsta - också högst i rang - hanen hade garanterat inte accepterat en främmande könsmogen hane inne hos sina tikar.
En kompis till mig tog rätt så nyligen hem en 5 år gammal hane, till sin flock som bestod av en 9 årig hane, en 5 årig tik, en 1 årig hane och en tikvalp - och där fungerade det rätt så okej, med några slagsmål nu och då och lite vanligt gruff. Dom lämnas alltid i separata rum dock vid ensamhet.
Man vet ju dock aldrig innan man provat.

Jag lämnar för övrigt aldrig många hundar ensamma ihop, det är så onödigt och jag är inte beredd att öka på oddsen för att något ska gå fel. Max 2 st hundar ihop, och då noga utvalda där man kan vara så säker som möjligt på att dom alltid kommer överens. En av hundarna är alltid ensam, då denne blir provocerad lätt, säger ifrån och vaktar sin "personliga yta" etc.

Du gör såklart precis som du själv anser vara bäst, men personligen så hade jag byggt en egen hundgård alternativt haft hunden inomhus. Endast tid ihop med dom andra hundarna om man själv kan ha koll, om dom vuxna hanarna ens kommer att bli kompisar.
Jag hade förvisso heller aldrig haft tanken på att sammanföra vuxna hanhundar, varav den ena med egna tikar, för det är inget dom behöver eller oftast ens vill. Växer dom upp ihop är det ju sin sak, såklart.

(Det tog mig ca 6 mån sist att introducera en vuxen hund in i flocken, då 1½ år gammal tik och flocken bestod av en 3½ årig hane, 2 årig tik samt 5 mån tikvalp. Det krävdes mycket jobb, stenhård koll och tonvis av regler för att det skulle flyta på.. Nu, 1 år senare nästan, så har dom fullt ut släppt in henne och släppt spänningarna helt. Hennes son föddes här, och honom tog dom till sig som liten valp utan att tveka.. )

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 252
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 237
Senast: _Taggis_
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 940
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Hej! Då ni varit så hjälpsamma tidigare så provar jag att göra ett till inlägg. Min hund är nu 1 år och 1 månad gammal. Han är en kul... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 717
Senast: Johdan96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka