Strålröta

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare >emelie<
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 10 453
E

>emelie<

Min häst har strålröta och hade det när jag köpte honom. Jag har försökt behandla det men ingenting hjälper det blir varken bättre eller sämre. Han påverkas inte av det men det skulla kännas bra att få bort det!! Nån som har nått bra tips att ge, jag är motaglig för alla tips jag kan få!! Tack på förhand :banana:

Sv: Strålröta

Vad har du behandlat med och hur? Han kanske inte påverkas nu, men går det för långt så kan de bli halta av det (har en sån nu, har aldrig varit med om det tidigare).

Mina hästar har haft mycket röta iår, jag har fixat hovarna varje morgon och kväll, rensat ur smuts och tvättat med jodopax+socker lösning, nu är det bara en häst som har lite röta kvar i en hov, nästan borta, så hårt arbete varje dag har gett resultat... :D

Stackare!
Se till att hovslagaren skär rent allt. Sen finns alla möjliga olika knep.
Kopparsulfat som du rör ner i vatten, blir en gröt och lägg omslag runt hela hoven, så den får torka ur. Thrush buster, men är kanon giftigt... Lotagen har en del använt sig av. Köp medel på apoteket för fotsvamp och pensla på lite med en smal pensel. Fucidin comp som innehåller lite antibiotika, droppa lite på stället.
Vad har du för underlag i boxen? Spån är kanon för det är torrt. Torven är inge bra i det läget eftersom hoven ska torka ut så inte rötan trivs i fukten. Även fast du skottar rent varje dag och fyller på nytt så är det inte bra med torven.
Sen har jag hört att ättika är bra, det är surt och då trivs inte rötan heller. Det finns en uppsjö av knep och behandlingar. Fucidin och lotagen är receptbelagt, resten kan du ordna lätt.
Hoppas du får bukt och se upp för fickor inunder strålen, peta ordentligt rent med hovkratsen där.
Lycka till!
/cj

min hovis brukar skära rent allt och sedan spola ur med vätesuperoxid och sedan lägga tussar men jodsprit...har alltid funkat.

Min hovslagare skar rent och petade sedan ner en
gasbinda med kopparsulfat och tjära(?)tror jag ,det luktade så i alla fall.i hålet i strålen.
Det skulle sedan vara där i fem dagar då det skulle tas bort och sedan höll jag noga rent i strålen och tvättade var dag med alsolsprit.

ta bort all betfor å melass ur foderstaten, och oj så bra det blir :) funkar på alla jag testat på!

Sälj hästen och köp en med liiiiiiite kortare underläpp :angel:
(OBS INTERN-SKÄMT OBS)

Hatar interna skämt... jag vill också skratta juh...

Det lät så sjukt att jag skrattade iaf, utan att jag egentligen förstod poängen.

:bow:
>emelie< skrev:
Min häst har strålröta och hade det när jag köpte honom. Jag har försökt behandla det men ingenting hjälper det blir varken bättre eller sämre. Han påverkas inte av det men det skulla kännas bra att få bort det!! Nån som har nått bra tips att ge, jag är motaglig för alla tips jag kan få!! Tack på förhand :banana:
:) har själv haft mycket problem med att få bukt med 2 utav våra hästars strålröta har den senaste tiden använt kopparsulfat då hovslagaren gav mig det men för ca 1 vecka sedan fick jag reda på via en duktig häst tjej att det är cancer framkallande!Så det är något som jag aldrig mer kommer att använda på pållarna,använder nu tjära var 3 dag men det ska tydligen också funka med att spreja joddopax lösning varje dag i hoven. :smirk:

Borax!
Det är ett pulver som man beställer på apoteket och rör ut i vatten och badar (de redan tvättade) hovarna i ca 1 min. Upprepa 4 ggr under 6 veckor (ca var 10e dag). Provar just nu på ett par hästar och det tycks fungera!!! Märkte stor skillnad redan efter första behandlingen!

Läst om tipset på någon barfotasida, minns dock inte vilken..

Tjära är väl också cancerframkallande? Tror dock varken kopparsulfat eller tjära är farligt. Det är ju ändå rätt begränsad tid man använder det. Sen så får man ju ändå cancer av allt möjligt. Kranvatten var ju det senaste. :angel:

Tjära tycker jag fungerar bra på röta. Iofs väldigt kletigt och så luktar man själv och badrummet tjära ett tag till sambons förtret. :rofl:

/Maria

När min häst hade strålröta sa veterinären åt oss att dutta i en bit gasbinda dränkt i Jodsprit, varje morgon eller kväll om man inte släpper ut hästen själv. Det var hemskt krånligt efetrsom han hade väldigt ont och ryckte i benet när man petade i men så bra det blev.

Ewe89 skrev:
ta bort all betfor å melass ur foderstaten, och oj så bra det blir :) funkar på alla jag testat på!

Vad är det i betfor o melass som framkallar strålröta?

Hej! jag tar hand om en häst med strålröta och jag har några frågor.

Jag läste på en artikel att hästen skulle motionera, stämmer det??

Och jag använder stårrens heter de tror jag. de en liten flaska och de är en lila lösning och sedan tjärdrev och tjära. Hur ofta ska man använda de? Blir lite osäker.

Tacksam för svar

Thrushbuster strålrens är skitbra och hålla rent naturligtvis, had ett fullblod med hemsk strålröta men det gick till sig med thrusbuster och sedan bomull i springorna.

Nu vet ju inte jag hur du har behandlat det, men tjära brukar vara bäst och absolut billigast att börja med. Fungerar inte det får man gå vidare sen. Dock brukar tjäran fixa till det fin fint!

Jag tar strålrensen varannan dag och tjära och tjärdrev varje dag.
Men nu sedan jag började med strålrensen så är det typ i karleden typ som att de fräter och han blir rosa och typ så att de blir som nått liknande död hud.

Och detta började hända när jag började med strålrensen.

Sedan läste jag att man skulle motionera hästen.
Han går i hagen varje dag men när man är i hoven och tvättar så ömmar han några steg när man ska gå tillbaka till spiltan.
Ska man ändå ut och röra på honom??

Tack för alla svar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har varit svullen hasen vid spetsen i ca en vecka. Hon går själv i hagen, finns inga stenare eller träd i hagen, inte...
Svar
3
· Visningar
404
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 571
Senast: Cattis_E
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 158
Senast: Mint
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
941
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Geologins dag - Fråga en geolog

Hund, Katt, Andra Djur