Bukefalos 28 år!

Strandskydd försvårar för hästföretagare

Det är inte alls konstigt att hästar hålls ifrån vissa känsliga marker, finns ju massor av anledningar till att häst är dålig som naturvårdare- en förstörare.
 
Tja hur det nu än är med den biten så stoppas ändå hästar- med rätta- från vissa områden, det nämndes i artikeln och det var det jag tog upp.
 
Tja hur det nu än är med den biten så stoppas ändå hästar- med rätta- från vissa områden, det nämndes i artikeln och det var det jag tog upp.

Jag vet hur det är med den biten, även i detta fallet ;). Jag står t ex som kontaktperson i pressmeddelandet om nyheten vi kommenterar.
 
Jag vet hur det är med den biten, även i detta fallet ;). Jag står t ex som kontaktperson i pressmeddelandet om nyheten vi kommenterar.

Jag citerar artikeln:
Vad som är tillåtet för kor och får är inte tillåtet för hästar när det gäller beten som omfattas av strandskyddet. I hagar mot sjöar, hav och vattendrag kan det vara godkänt att ha exempelvis nötkreatur, men inte hästar. Det sätter käppar i hjulet för många verksamheter enligt Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, som har 5 000 hästföretagare bland sina medlemmar.

Med rätta att det är så har jag skrivit och?
 
Jag svarade på det som stod: Att det ibland inte är tillåtet med just häst. Och Att jag tycker det är bra.

I rest my case. Men det är väldigt synd att du inte förstår att detta sätter hästföretagare i en orättvis situation jämfört med andra. Det är därför vi driver detta som principmål.
 
I rest my case. Men det är väldigt synd att du inte förstår att detta sätter hästföretagare i en orättvis situation jämfört med andra. Det är därför vi driver detta som principmål.

Ja livet är inte rättvist alltid, finns det mark som inte tål betas, trampas, bebos av hästar så ska det såklart inte betas etc av hästar, oavsett var marken ligger. Dåligt av LRF , men så är det såklart, de ser mer till sina medlemmar än naturvärden.
 
Ja livet är inte rättvist alltid, finns det mark som inte tål betas, trampas, bebos av hästar så ska det såklart inte betas etc av hästar, oavsett var marken ligger. Dåligt av LRF , men så är det såklart, de ser mer till sina medlemmar än naturvärden.

Som jag skrev ovan så handlar inte strandskyddslagen om naturvärden utan om allmänhetens tillträde till vatten.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästnäringen behöver en strategi för hästföretagare, och nu finns ett beslut på att en sådan ska tas fram. −Vi måste ha en bred...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En 3D-scanner kan ge helt nya insikter om hästens exteriör och hur hästen utvecklas. Nu har 3D-scanningen tagits in som en del av...
Svar
0
· Visningar
531
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästar som har för mycket hull har högre koncentrationer av insulin än slankare hästar av samma ras. Det visar ny forskning som ger ännu...
Svar
0
· Visningar
663
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter LRF-stämmans beslut att LRF inte ska arbeta för att hästen ska vara en given del av jordbrukspolitiken har mötts av kritik. Inte minst...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp