Bukefalos 28 år!

Strandskydd försvårar för hästföretagare

Du tycker det är rätt att hästnäringen diskrimineras, att hästar inte jämställs med betande djur, att markägare inte kan få betesbidrag om hästar hindrar mark från att växa igen? Är du öht medveten om att bönder får lägga ner pga dålig lönsamhet och du tycker det är bra att de inte kan ställa om till häst istället?

Klart att man får/kan få betesbidrag även om det är häst som betar. ?? Var har du fått den villfarelsen ifrån??
 
Mjölkproduktion verkar inte vara några problem att bedriva med röda siffror. År efter år.

Jag tycker det är ett stort problem att de får så dåligt betalt att de inte kan gå med plus, för de nu som går med rött. Jag känner flera Krav, det går jättebra för dem.
 
Jag tycker det är ett stort problem att de får så dåligt betalt att de inte kan gå med plus, för de nu som går med rött. Jag känner flera Krav, det går jättebra för dem.

Tänk att det tycker jag också. Diskussionen handlar mer om vad Skatteverket tycker.
 
Jag tycker det här är lite intressant, så för att spinna vidare lite..
Många hagar i områden med allmänt intresse har passager för allmänheten så att de kan gå in i och genom hagarna, tror du @athena att det hade spelar någon roll?

Och allmänt, är hästägare beredda på att kunna släppa in folk i deras hagar?
 
Jag tycker det här är lite intressant, så för att spinna vidare lite..
Många hagar i områden med allmänt intresse har passager för allmänheten så att de kan gå in i och genom hagarna, tror du @athena att det hade spelar någon roll?

Och allmänt, är hästägare beredda på att kunna släppa in folk i deras hagar?

Ja, det spelar roll och var del av avgörandet här tror jag. Man måste tillåta passage. Företagaren har dock ändrat efterhand så att inga hingstar t ex ska gå i dessa hagarna.

Å andra sidan kan man fråga sig hur smart det är att passera en hage full med slaktmogna tjurar ;)...
 
Ja, det spelar roll och var del av avgörandet här tror jag. Man måste tillåta passage. Företagaren har dock ändrat efterhand så att inga hingstar t ex ska gå i dessa hagarna.

Å andra sidan kan man fråga sig hur smart det är att passera en hage full med slaktmogna tjurar ;)...

Då känns det mer rimligt att få nej. Ingen passage = inget tillstånd, typ.

Det där har jag funderat på många gånger. Fast inte tjurar då för de är sällan på bete, men en bagge som vill stångas är liksom tillräckligt :p
 
Då känns det mer rimligt att få nej. Ingen passage = inget tillstånd, typ.

Det där har jag funderat på många gånger. Fast inte tjurar då för de är sällan på bete, men en bagge som vill stångas är liksom tillräckligt :p

Jag kan då tillägga att den förre ägaren av fastigheten vi diskuterar hade 150 nötkreatur på de här skiftena. Stängslat med betydligt sämre åtkomst till stranden.
 
I det fallet blir ju diskussionen bara löjlig...

Japp.

Så här lyder motiveringen:
"Verksamheten som bedrivs på fastigheten är professionell träning av
travhästar. Denna verksamhet, som innefattar nu aktuella hästhagar med staket,
omfattas enligt domstolens mening inte av begreppet jordbruk i lagrummet (jfr
Areella näringar och strandskydd, s. 8, skrift från Strandskyddsdelegationen).
Undantaget för areella näringar är således inte tillämpligt."
 
Japp.

Så här lyder motiveringen:
"Verksamheten som bedrivs på fastigheten är professionell träning av
travhästar. Denna verksamhet, som innefattar nu aktuella hästhagar med staket,
omfattas enligt domstolens mening inte av begreppet jordbruk i lagrummet (jfr
Areella näringar och strandskydd, s. 8, skrift från Strandskyddsdelegationen).
Undantaget för areella näringar är således inte tillämpligt."

Ännu mer löjligt när det inte ens är hobbyhästar.
Men men.
Ska bli intressant att se vad som händer i framtiden i frågan!

Oavsett så tycker jag generellt att strandskydd är en bra sak, samtidigt som jag tycker det är bra att djur betar och håller efter markerna. Snälla djur, snälla människor och att man får gå in i vissa hagar känns ju som en enkel lösning för en utomstående.
 
Ännu mer löjligt när det inte ens är hobbyhästar.
Men men.
Ska bli intressant att se vad som händer i framtiden i frågan!

Oavsett så tycker jag generellt att strandskydd är en bra sak, samtidigt som jag tycker det är bra att djur betar och håller efter markerna. Snälla djur, snälla människor och att man får gå in i vissa hagar känns ju som en enkel lösning för en utomstående.

Alltså strandskydd kan absolut fylla en funktion, speciellt tätortsnära. Men på landsbygden är det ofta en hämsko för utveckling. Vi har så sjukt mycket strand som nån allmänhet aldrig ens försöker ha tillgång till i det här landet...
 
Ja, det spelar roll och var del av avgörandet här tror jag. Man måste tillåta passage. Företagaren har dock ändrat efterhand så att inga hingstar t ex ska gå i dessa hagarna.

Å andra sidan kan man fråga sig hur smart det är att passera en hage full med slaktmogna tjurar ;)...
Det räcker gott och väl med kvigor och/eller kor med kalv för att det ska vara spännande att passerar en hage, i synnerhet om man råkar ha en hund med sig. :angel:
 
Jag tror @Mia_R syftar på att hästen borde betraktas som djurenhet i CAP. Vilket LRF också jobbar för.

Jaha, var det syftet med meningen ??:
Du tycker det är rätt att hästnäringen diskrimineras, att hästar inte jämställs med betande djur, att markägare inte kan få betesbidrag om hästar hindrar mark från att växa igen?

Jo, markägare får betesbidrag även om det är hästar som betar, dock får inte hästar beta på alla marker men det beror till viss del på att de förstör.
 
Det är ju den exakta innebörden i det du skriver.

Inte alls, det är såklart din tolkning,det finns såklart mkt mark som passar till häst, en del inte- jag ser det inte som någon rättighet att göra vad som helst med sin egen mark, så visst om någon har mark som inte lämpar sig för häst så nej då kan man inte ställa om till häst- oavsett var marken ligger.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästnäringen behöver en strategi för hästföretagare, och nu finns ett beslut på att en sådan ska tas fram. −Vi måste ha en bred...
Svar
0
· Visningar
411
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En 3D-scanner kan ge helt nya insikter om hästens exteriör och hur hästen utvecklas. Nu har 3D-scanningen tagits in som en del av...
Svar
0
· Visningar
531
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästar som har för mycket hull har högre koncentrationer av insulin än slankare hästar av samma ras. Det visar ny forskning som ger ännu...
Svar
0
· Visningar
663
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter LRF-stämmans beslut att LRF inte ska arbeta för att hästen ska vara en given del av jordbrukspolitiken har mötts av kritik. Inte minst...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp