Strasserverkare byter religion?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lilla Skutt

Trådstartare
Är det dessa dömda fall i England som fått certifierade Strasserverkare att vilja skola om sig?

http:www.ilph.org/ukoperations_details.asp?id=652

Enligt annonser så skolar nu Ove Lind(vildhästverkare) om certifierade Strasserverkare.
Han håller kurser för certifierade Strasserverkare.

Vad säger Strasser själv om dessa avhoppare?
Nån som vet?

Sv: Strasserverkare byter religion?

Vet inget men det är ju på rätt väg isfl!

Vad heter "vildhästverkning" egentligen?
För den heter väl inte så?:crazy:

Det kan inte vara så då att detta är ett försäljningstrick för att Ove Lind helt enkelt vill "visa" att även strasserverkare föredrar hans metod fast det i själva verket inte är så? Jag menar, det ser ju väldigt bra ut för hans del..:rofl:

Vet man att det finns strasserverkare anmälda till denna kurs?

Dessa barfota talibaner blir jag så trött på. Vi har fått en ny tjej i stallet o hon sa sig ha en såååååååå bra hovslagare som utan problem skulle få ordning på min fånghästat hovar (hästen har inga problem med hovarna nu, har varit fångfri i 1,5 år nu). Jaha sa jag o ville veta vad detta var för en sååååååååå bra hovis, jo sa nya tjejen han heter Ove Lind. Jag kunde ju inte riktigt tala om hur allergisk jag är mot honom (var första gången jag träffade nya tjejen). Nä nån barfotaverkare kommer aldrig inärheten av mina hästar tacka vet jag min hoslagarutbildade hovis.

Läs forskningen gjord på den här sidan,
http://cvm.msu.edu/news/press/phytrim.htm

lovar att det inte har något med barfotametoder att göra utan den är gjord av en oberoende veterinär som forskat på hovar i 10 år.

Robert Bowker, VMD, PhD, director of the Equine Foot Laboratory at the College of Veterinary Medicine at Michigan State University

Hästens blodförsörjning har idags läget två olika terorier, ingen av dem har varit möjlig att besvisa i ett labb.
Den här veterinären har besvisat att både dessa teorierna är felaktiga och att det därför är extremt viktigt för hästen att inte ha för höga trakter.

Eller som han säger och mitt personliga favorit uttryck :love:

Recommendations for Farriers

"What we are trying to do is work with Mother Nature, not fight her," explains
Bowker. "We can do this by keeping the toe short and the back part of the foot on the ground. In other words, it's a matter of using a large dose of common sense."

Mumin

Barfota helst , javisst men inte till vilket pris som helst
Skor om behövs, javisst med inte till vilket pris som helst

Senast ändrad:

Dessa barfota talibaner

Jag tycker nog att det finns två slags Talibaner vad gäller hovvård.

Barfota talibaner= de som inte kan förstå att vissa vill/behöver ha skor på sin häst och ALDRIG tänker sko hästen, spelar ingen roll om det behövs av någon anledning...eftersom den anledningen inte finns. ALLA hovslagare är okunniga och ett utdöende släkte.

Hovslagar Talibaner= De som är strikt emot barfota och som bara vägrar ta in något annat. De skulle hellre avliva hästen än att prova en AAAHCP verkare, bara för principen alltså. Bara vägrar bli en barfota taliban.
Hovslagar talibanerna går mycket på rykten och varje negativt rykte hamnar i Bukefalos.

Jag tycker personligen att det är upp till varje hästägare att avgöra vad som är bäst för just deras häst, så länge den mår bra. En häst som kan gå barfota ska ju givetvis göra det, men en häst som inte ens kan gå i hagen utan att få ont SKA skos. Alla mina hästar går barfota o verkas av traditionell hovslagare o det fungerar bra för mig o mina hästar då ser jag ingen anledning till o anlita en barfotataliban för att karva i hästarnas fötter.

Jag tycker nog att det finns två slags Talibaner vad gäller hovvård.

Barfota talibaner= de som inte kan förstå att vissa vill/behöver ha skor på sin häst och ALDRIG tänker sko hästen, spelar ingen roll om det behövs av någon anledning...eftersom den anledningen inte finns. ALLA hovslagare är okunniga och ett utdöende släkte.

Hovslagar Talibaner= De som är strikt emot barfota och som bara vägrar ta in något annat. De skulle hellre avliva hästen än att prova en AAAHCP verkare, bara för principen alltså. Bara vägrar bli en barfota taliban.
Hovslagar talibanerna går mycket på rykten och varje negativt rykte hamnar i Bukefalos.

:bow: :bow: :bow: :bow:

Jag har själv en "vanlig" hovis som jag har förtroende för till mina hästar (en skodd, en barfota) men som en chans att lära mig mer har jag varit på Ove Linds gratis föreläsning (tycker alla borde ta chansen, det är ju gratis:p ) och även varit med när hästar har blivit verkade enligt AANHCP.

Kan du öht nämna någon här på buke som påstår att det är absolut nödvändigt att sko alla hästar? :smirk: Utbildade hovslagare är fullt kompetenta att verka en oskodd häst från det att den är föl och vidare i vuxen ålder. Av vilken anledning skulle de anlita en barfotaverkare för att utföra ett jobb de själva klarar alldeles utmärkt? :confused: Mina båda hästar är för tillfället oskodda och de sköts av en utbildad hovslagare, den dagen skor kommer på beror det på att underlaget eller hoven kräver det. :bow:

Varför gå över ån efter vatten? :cool:

Jag väljer att ha en barfotaverkare då de olika metoderna att verka en häst skiljer sig från det traditionella sättet, och jag anser att en häst har större chans att klara av barfota med en metod som är spcifierat för detta ändamål. Det är ingen slump att 95 % av alla hästar är skodda. Är det för att alla dessa inte klarar av det eller är det oförmågan att skapa en bra barfotahov?

Att använda ordet barfotataliban anser jag är rent idiotiskt och bevisar bara hur inskränkt man är själv, precis som racism är människor rädda för det som är annorlunda. Precis som dig anser jag att när en häst inte klarar av att gå i hagen utan skor jag då är skor det bästa för hästen. Är jag ändå barfotataliban eftersom jag använder en hovvårdare till att "KARVA" i min häst. Eller verka då som det heter :confused:
Men det förstås en hovslagare verkar men en barfotaideolist karavar :rofl:

Det enda som är säkert är att barfota är här för att stanna och mer forskning poppar upp hela tiden, så det är dags att sluta vara rädda för förändring och faktiskt ta en titt på vad som kan vara bra att ta till sig.

Som sagt, läs länken och skaffa er mer kunskap om vår karvning innan ni uttalar er i ordalag som talibaner, det får er endast att se oinsatta ut.:devil:

Mumin

Barfota javisst men inte till vilket pris som helst

Mumin som inte anser att det är befogat att anpassa sin häst till vad som helst för sitt höga nöjes skull.:p

Hästens blodförsörjning har idags läget två olika terorier, ingen av dem har varit möjlig att besvisa i ett labb.
Den här veterinären har besvisat att både dessa teorierna är felaktiga och att det därför är extremt viktigt för hästen att inte ha för höga trakter.
Vad för höga trakter innebär är väldigt subjektivt för en del.
Många tycker att en så låg trakt som möjligt att eftersträva. Om man då på det försöker att ha en kort tå, blir det ingen hov alls.
Bowker.
"We can do this by keeping the toe short and the back part of the foot on the ground. In other words, it's a matter of using a large dose of common sense."

Just "common sense" verkar vara obefintlig( som trakten) hos iallafall S.folket.

Ingen har någonsin proklamerat för att för höga trakter skulle vara bra, likväl som för låga.
En harmonisk välbalanserad belastning av hoven, där hästen inte behöver överanstränga sina ben o kropp.

Det är bara att gå till sig själv.
Vad är skönast?
Att få hjälp med överrullningen med en liten klack eller en där sulan har lite platåstuk?

Senast ändrad:

Dessa barfota talibaner blir jag så trött på. Vi har fått en ny tjej i stallet o hon sa sig ha en såååååååå bra hovslagare som utan problem skulle få ordning på min fånghästat hovar (hästen har inga problem med hovarna nu, har varit fångfri i 1,5 år nu). Jaha sa jag o ville veta vad detta var för en sååååååååå bra hovis, jo sa nya tjejen han heter Ove Lind. Jag kunde ju inte riktigt tala om hur allergisk jag är mot honom (var första gången jag träffade nya tjejen). Nä nån barfotaverkare kommer aldrig inärheten av mina hästar tacka vet jag min hoslagarutbildade hovis.

Vilken erfarenhet har du av Ove Linds föreläsningar/kurser/ufört jobb som gör att du är allergisk mot honom??

Jag har sett många hästar som varit verkade av OL o dessa hovar har inte sett för fagra ut, sneverkade o hemska.Dessutom vet jag flera som gått en helgkurs hos OL för att sedan kalla sig hovvårdare, nä inget för mig. En riktig hovslagare har flera års utbildning, medans en hovvårdare kanske bara har en helgkurs, Jag anser att det är oseriöst. Hade min hovis verkat på det viset hade jag bytt direkt.

Det är bara att gå till sig själv.
Vad är skönast?
Att få hjälp med överrullningen med en liten klack eller en där sulan har lite platåstuk?

När min häst röngades så hade hon rotation på sin hov med tendens till bockhov. Alltså så förändras stötdämpningen, vilket i mitt fal (tror jag) är uppkomsten till min hästs hov- och knäinflammation.

Skit i klacken och överrullning, se till stötdämpning tycker jag.

Min häst har gått barfota med hjälp av ove lind, skodd med hovis och nu senast oskodd med hovis!:cool:

och vart i detta ser du att strasserverkare vill skola om sig?:crazy:
Så om jag sätter ut en annons i hästfocus med "strasserkurs för utbildade hovlsgare" betyder det att utbildade hovslagare vill skola om sig? Elle kanske "westernridning för fälttävlansryttare"?

VAD I DETTA VISAR ATT STRASSERVERKARE VILL OMSKOLA SIG? det är ju som vanligt damsugarförsäljaren OL som vil lfå in lite mer klirr i kassan...

hörde nån siffra om hur mycket pengar han tjänat på sina helgkurser... inte jobbar han ideellt iaf:devil:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka