Bukefalos 28 år!

Strejkande olivträd

Mimsan

Trådstartare
Vi fick ett fint uppstammat olivträd av goda vänner förra sommaren. Efter en vinter i växthuset där det stod i ett eget litet ”tält” av bubbelplast tappade det alla blad. :crazy:
Jag har tagit bort allt torrt, klippt ner grenarna, skrapat på stammen - där det är grönt, så jag vet att trädet lever - ändå kommer det inte fram ett enda nytt blad.

Jag har gett mig den på att få trädet att fortsätta växa, men snart ger jag upp. Tips någon?
 
Sv: Strejkande olivträd

Några citat angående olivträd...

för att stimulera blomning ska oliver utsättas för frost , vilken zon bor du i ?? . bor du i 1-2 så gräv ner krukan i marken och köp grön vinter väv och vira in trädet i det (tjocktlager) . mina oliver där ute har bara fått snö som skydd och kallast -15c men dom är lika gröna och fina i bladen och bryter man av en kvist är även den grön inuti . det är en risk men det kan gå . änglatrumpeten hade jag inte övervintrat ute visserligen kan en del sorter komma igen från rötterna om man har tur , men det är inget man ska sträva efter plus så fryser blommanlagen bort och det tär på plantan i längden att ha den ute vintrarna igenom . bubbel plast släpper inte igenom fukt och det gör att växten ruttnar och senare i försvagat skick fryser bort . viktigt på vinter men olivträd och kyla är att det är torrt i kronan och nere i jorden .

Den långa mörka vintern är en stor påfrestning för en Medelhavsväxt. Du kan mycket väl ha vattnat för mycket och det är det som dödat trädet. Olivträdet behöver vintervila men när gumstemperaturen är uppåt 20 grader kommer den inte i vila. Det är svårt att säga om den klarar sig men ställ den så ljust som möjligt så kanske den bryter med nya blad. Vattna mycket sparsamt.

Hittade ganska mycket på http://www.odla.nu/

Lycka till :)


ps... nästa vecka är vi Halmstad några dagar :angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 683
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp