Självklart förstår jag det. Men är man bara hemma och slipper allt ansvar förutom att ta hand om ett barn ihop med en sambo så förstår jag inte vad som ger stress? Jo möjligtvis att inte ha pengar, då hade jag gått under, men det har ju funnits ersättning för TS hela tiden så utan har hon inte varit och så är det ju, arbete ska löna sig = ge mer så att vara stressad över lite pengar utan jobb är ju bara ologiskt.

Psykisk (planlös) ohälsa kan givetvis ge stress, det är jag VÄL medveten om, det tillhör ju min yrkesroll.

Men TS verkar ha ett mer ordnat liv än så, därav min ärliga undran.

Du verkar fruktansvärt stolt över din påstådda yrkesroll, men mitt intryck är att du är gravt olämplig för den eftersom du helt klart (trots vad du själv påstår här i tråden) inte fattar vilken enorm stress det innebär att leva med psykisk ohälsa. Du må tycka att det inte är någonting att bara gå hemma och skrota, men för somliga av oss är det en prestation att ens vakna upp varje dag och försöka hanka oss fram genom livet. Vem som helst med lite grundläggande empati borde begripa att det leder till en enorm påbyggnad av stress över tid, inte klampa på som en elefant i en porslinsbutik med floskler om att det minsann finns de som har Riktiga Orsaker till att vara stressade.
 
Det låter som du har det väldigt tufft @et_flickan ! :(

Dock förstår jag inte riktigt syftet med eller reaktionen på testerna, du har ju redan en stressdiagnos? (Posttraumatisk STRESS, dessutom komplex sådan.)

Det du beskriver och testerna mäter är ju stressreaktioner som ingår i PTSD, dvs ett i stort sett konstant förhöjt stresspåslag orsakat av extremt stressande upplevelser. Det är ju just det du går i behandling för :) vilket är jättebra.

Har man den grundnivån är det klart att varje extra påfrestning, som strul med FK (vilket vem som helst skulle bli stressad av!), gör att stressnivån går i taket. Du har fått många fina tips i tråden men jag tänker att det är viktigt att du pratar med din psykolog innan du börjar experimentera med egna insatser (akupunktur, yoga osv), hur än oskyldigt det kan låta så är det inte säkert att det är kompatibelt med det ni gör i behandlingen.
 
Det låter som du har det väldigt tufft @et_flickan ! :(

Dock förstår jag inte riktigt syftet med eller reaktionen på testerna, du har ju redan en stressdiagnos? (Posttraumatisk STRESS, dessutom komplex sådan.)

Det du beskriver och testerna mäter är ju stressreaktioner som ingår i PTSD, dvs ett i stort sett konstant förhöjt stresspåslag orsakat av extremt stressande upplevelser. Det är ju just det du går i behandling för :) vilket är jättebra.

Har man den grundnivån är det klart att varje extra påfrestning, som strul med FK (vilket vem som helst skulle bli stressad av!), gör att stressnivån går i taket. Du har fått många fina tips i tråden men jag tänker att det är viktigt att du pratar med din psykolog innan du börjar experimentera med egna insatser (akupunktur, yoga osv), hur än oskyldigt det kan låta så är det inte säkert att det är kompatibelt med det ni gör i behandlingen.

Som jag skrev lite länge bak har jag troligen levt i någon slagt förnekelse angående hur stressad jag faktiskt är. Det blev lite som en jaha upplevelse när testerna blev så höga. Jag är faktiskt så stressad som jag känner mig, typ. Kan nog inte förklara mig bättre än så.

Nej jag ska inte påbörja någon annan sorts behandling innan jag hör med min behandlare.
 
Jag tycker mindfulness har funkat väldigt väldigt bra. Jag laddade ner en gratis app och började köra regelbundet. Fått mkt bra resultat. Jag har samma diagnos som du i botten också.
 
Nu när det är jelg och jag har tid då dottern somnat tänkte jag skriva bara en kort sumering på varför jag faktiskt är så galet stressad.

1. Ansökte om tillfällig sjukpenning i särskilda fall i februari. Ringde till psykiatrin och fick då en tid 1/4. Lång väntetid här uppe.
2. Träffade en stressad läkare som inte hade tid att fråga hur jag mådde eller lyssna på mig när jag försökte tala om hur jag mådde. Fick avslag på min ansökan då fk inte tyckte läkarintyget beskrev varför jag inte kunde jobba. Ringde då min handläggare och talade om att det troligtvis skulle vara väldigt svårt att få tag i psykiatrin angående en ny tid.

3. Handläggaren tyckte jag skulle ringa psykiatrin igen vilket jag gjorde förra veckan. Har alltså fått mer tid på min ansökan. Fick prata med en läkare som skulle skicka in en komplettering till fk. Läkaren ringer i måndags och talar om att han inte kan skicka in någon komplettering till fk för att de inte fått något meddelande från fk. Ringer fk lite halvsur och säger att läkaren inte kan skicka in komplettering för att de inte fått något meddelande. Fk säger att de kan skicka in den via inläsningscentralen.

4. Ringer psykiatrin igen. I två jävla dagar. Tutar bara upptaget. Där är jag alltså nu :arghh: :arghh:
 
Nu när det är jelg och jag har tid då dottern somnat tänkte jag skriva bara en kort sumering på varför jag faktiskt är så galet stressad.

1. Ansökte om tillfällig sjukpenning i särskilda fall i februari. Ringde till psykiatrin och fick då en tid 1/4. Lång väntetid här uppe.
2. Träffade en stressad läkare som inte hade tid att fråga hur jag mådde eller lyssna på mig när jag försökte tala om hur jag mådde. Fick avslag på min ansökan då fk inte tyckte läkarintyget beskrev varför jag inte kunde jobba. Ringde då min handläggare och talade om att det troligtvis skulle vara väldigt svårt att få tag i psykiatrin angående en ny tid.

3. Handläggaren tyckte jag skulle ringa psykiatrin igen vilket jag gjorde förra veckan. Har alltså fått mer tid på min ansökan. Fick prata med en läkare som skulle skicka in en komplettering till fk. Läkaren ringer i måndags och talar om att han inte kan skicka in någon komplettering till fk för att de inte fått något meddelande från fk. Ringer fk lite halvsur och säger att läkaren inte kan skicka in komplettering för att de inte fått något meddelande. Fk säger att de kan skicka in den via inläsningscentralen.

4. Ringer psykiatrin igen. I två jävla dagar. Tutar bara upptaget. Där är jag alltså nu :arghh: :arghh:
Jag tycker det är rätt uppenbart redan i inlägg varför du är stressad. Psykiskohälsa är ju en stress för kroppen. Du behöver ju inte redogöra för något här. Stress är ju i det här fallet ingen egen diagnos utan bara ytterligare ett symptom eller en konsekvens av ditt mående och din situation. Inga konstigheter. Oro=stress jobbigt men inte konstigt :heart.
 
Idag ringde psykiatrin. De kan inte skicka in kompletteringen till min ansökan så nu ger jag upp och inväntar mötet min psykolog kommer ordna och så hoppas jag myndigheterna kan göra något rätt när de sitter i samma rum. Jag orkar inte mer.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 949
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 468
Senast: sjoberga
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 746
Senast: Lingon
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 633
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Den första tråden
  • Kaoset del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp