Mirre
Trådstartare
Tricktränade med hästen idag.
Vi höll på i kanske 15 min eller så.
Tränare bugning, hade dock ingen morot utan pellets som godis.
Det är ingen tiggig, nafsig häst så tänkte att det är inga problem.
Hon försökte snällt göra det jag bad om *duktig pålla*
MEN när hon fick sin belöning i form av godiset då, så blev hon enormt stressad
Kunde inte stå still, nafsade efter handen och bara for runt. Var precis som hon tänkte " Åh godis! Ge mig ge mig GE MIG NU!"
Gick lite med henne, stannade och backade lite för att ge henne annat att tänka på. När hon var lugn fortsatte vi träna.
Men blev likadant igen. Lugnade henne och fortsatte men gav henne inte godisen under magen utan hon fick den när hon tog upp huvudet igen.
När hon fick godisen under magen så nafsade hon bara.
Slutade sedan och gick till hagen.
På vägen dit blottade hon tänderna, skakade på huvudet och gick bara förbi mig. Stannade, flyttade henne lite och visade att hon fick snällt hålla lite avstånd. Vanligtvis inga problem att leda.
Sagt och gjort hon lugnade sig och så var allt bra igen.
Inga problem när jag tog in henne sedan heller.
Men vad kan det berott på?
Kan jag ha varit för långsam med berömet?
Hästen är ett riktigt matvrak och kastar i sig maten (inte hö dock, då äter hon lugnt, kastar runt det bara).
Om jag ger henne godis som belöning, hur få henne att ta det lugnare och inte stressa?
Eller ska jag skita i det och bara ha beröm, vila och kli som belöning?
Vi höll på i kanske 15 min eller så.
Tränare bugning, hade dock ingen morot utan pellets som godis.
Det är ingen tiggig, nafsig häst så tänkte att det är inga problem.
Hon försökte snällt göra det jag bad om *duktig pålla*
MEN när hon fick sin belöning i form av godiset då, så blev hon enormt stressad
Gick lite med henne, stannade och backade lite för att ge henne annat att tänka på. När hon var lugn fortsatte vi träna.
Men blev likadant igen. Lugnade henne och fortsatte men gav henne inte godisen under magen utan hon fick den när hon tog upp huvudet igen.
När hon fick godisen under magen så nafsade hon bara.
Slutade sedan och gick till hagen.
På vägen dit blottade hon tänderna, skakade på huvudet och gick bara förbi mig. Stannade, flyttade henne lite och visade att hon fick snällt hålla lite avstånd. Vanligtvis inga problem att leda.
Sagt och gjort hon lugnade sig och så var allt bra igen.
Inga problem när jag tog in henne sedan heller.
Men vad kan det berott på?
Kan jag ha varit för långsam med berömet?
Hästen är ett riktigt matvrak och kastar i sig maten (inte hö dock, då äter hon lugnt, kastar runt det bara).
Om jag ger henne godis som belöning, hur få henne att ta det lugnare och inte stressa?
Eller ska jag skita i det och bara ha beröm, vila och kli som belöning?