Stressad häst?

Sv: Stressad häst?

Jo precis, som jag skrev tidigare så är jag helt inne på samma linje som er som skrivit här, så vi longerar inte.
Vi lät honom bara vara, gå i hagen och pysslade med honom i stallet och nu har han lugnat ner sej betydligt. I tisdags red jag honom en liten sväng på ridbanan och då kunde vi skritta på långa tyglar :laugh: Så det går åt rätt håll!

Min mor pratade även med hovslagaren (som har skott denna häst hela hästens liv) och han vart alldeles förskräckt över vad hon berättade ang. stress och beteendet. Han undrade typ om vi hade tagit med oss fel häst hem :D Enligt honom ska denna häst vara lugnet och vänligheten själv och har alltid vart. Men han berättade även att denna häst aldrig har bott någong annanstans än i sitt förra hem, och han sa även att hästen kanske saknande sin kompis... Och då föll ju en hel del bitar på plats för oss. Det är ingen som har nämnt tidigare att han hade en kompis, det vi har fått höra är ju att han alltid stått själv i hagen och sådär, men han kanske har haft en kompis brevid sej i hagen/boxen som han saknar nu...
För det är lite så han har betett sej, som att han letar och ropar efter någon.. Men som sagt, nu är allt mycket bättre och han verkar anpassa sej bra. I helgen ska vi försöka komma igång och rida :p
 
Sv: Stressad häst?

Någon har sagt att det tar nästan ett helt år för en häst att acklimatisera sig på ett nytt ställe.

Håller med om detta av egen erfarenhet. Om hästen dessutom har bott på endast ett ställe i sitt liv kan man ju förstå vilken omställning (stress) det är för den. Allt, precis allt, är ju nytt från den ena sekunden till den andra. Man lyfter ut individen från hemmet och kastar formligen ut den i tomma intet. Nya människor, nytt boende, nya hästar, nytt foder. Och inte kan man berätta för dom i förväg vad som ska hända. Undrar inte alls på att de reagerar. Sedan kan det ju vara olika kraftiga reaktioner beroende på hur hästens temperament och personlighet är. Men usch vilken omställning. Beundrar dom att de överhuvudtaget klarar av det.

Tycker du har fått jättebra råd av alla förresten.
 
Sv: Stressad häst?

Ja, det tycker jag med :laugh:

Han vart ju väldigt stressad redan när vi kom och hämtade honom, han ville inte alls gå in i transporten fast han tydligen ska vara världens snällaste att lasta... Så det började ju redan då.
Men idag har han vart jättesnäll! Vi red nere på ridbanan och han var hur fin som helst, skrittade på långa tyglar och travade hur fint som helst :laugh: Dock lite okoncentrerad emellanåt och tittar fortfarande mycket runtomkring sej istället för att vara uppmärksam på vad jag vill att han ska göra, men jag har ju inga höga krav såhär i början så det ger väll med sej såsmåningom antar jag :grin:

Så nu hoppas man ju verkligen på att det ska hålla i sej och bli ännu bättre, för nu när han slutat stressa så mycket så börjar man ju upptäcka vilken underbar häst det är... Jättegosig och snäll... Så det vore ju så himla synd om ridningen skulle gå helt åt helvete så att vi inte behåller honom, när man börjar tycka om honom så mycket menar jag ;)
 
Sv: Stressad häst?

Vad kul att det börjar gå bra! Det är verkligen världens häftigaste känsla när saker börja funka!:banana::banana:
 
Sv: Stressad häst?

Jag skulle jobbat väldigt mycket NH i repgrimma. Fokusera på att han ska lyssna på små signaler, flytta sig vid så små signaler som möjligt och ha uppmärksamheten på dig. Det är ganska enkla saker men de gör väldigt stor skillnad i ridningen.
Att longera kan också hjälpa en del, dock skulle jag inte longera en halvtimme, max 5-10 min.
 
Sv: Stressad häst?

Lite uppdatering...

Nu går det lite sisådär igen...Eller ja, det går typ inte alls.
Skulle försöka rida ut igår, och det tog bara tvätstopp efter typ 25 meter. Han vägrar gå framåt, men det är ju säkert att han bara testar mej, men problemet är ju att han småstegrar och hoppar runt när jag pushar på honom... Saken är den att den förra hästen vi hade stack ju med mej sista gången jag red honom (han skenade iväg och gick omkull med mej i ett dike och sprang sedan igenom två staket och gjorde illa sej så jag red aldrig honom mer... Det finns en tråd om det här på Buke..), så jag blir ju rädd och tycker att det är obehagligt när denna häst börjar på och konstra. Grejer är ju att jag känner ju inte den här hästen och då blir jag osäker på hur mycket jag vågra pusha honom. Jag är helt enkelt rädd för att han ska stegra ännu mer... Han verkar vara ganska dominant så det är ju säkert bara att han testar mej, men jag blir rädd när jag inte vet hur långt han kommer gå...
Hoppas ni förstår vad jag menar... Vi ringde iaf och pratade med ägarna (travtränare) och dom skulle skicka hit en eller två av tjejerna som brukar rida deras hästar för att se om dom kunde hjälpa till på något sätt. Enligt ägarna så är han sådär att han testar och dom brukar använda spö på honom (det har inte vi gjort). Dom tycker även att vi ska longera honom eller bara låta honom springa av sej (alltså, ut och springa i flera kilometer) för att dom tror att han bara är pigg samt testar.
 
Sv: Stressad häst?

Just ja, sen igår hade vi även problem med att ha honom själv. Vi har ridbanan och vinterhagarna på olika sidor om stallet, så nu på vinterhalvåret finns det inga hästar i närheten av ridbanan.
Så första igår försökte jag rida ut, men det tog ju stopp, då gick vi ner på ridbanan och han var hganska utstressad, men mamma hade våran andra häst med därnere en stund, sen när hon tog in honom vart det helt galet. Då blev han ännu mer utstressad och gick och skrek hela tiden... Han skrittade och försökte inte springa iväg eller nått sånt, men ett par gånger försökte han börja stegra och greja vid grindöppningen på ridbanan, men jag fick honom att fortsätta iaf... Men som sagt, han va extremt uppstressad och lugnade inte ner sej...
 
Sv: Stressad häst?

I och för sig har jag mest erfarenhet från travkuskarna som körde i stallet jag stod en gång i tiden. Och där gick det fort, vill jag lova. Oftast höll inte hästarna heller.

Alltså hos tex Stig H skrittkör skötarna sina hästar mkt mellan träningarna! Det varierar så oerhört mellan olika tränare, men oftast är det ju mest långsamkörning! :)
 
Sv: Stressad häst?

Fundera på om du tycklker att det är värt det att hålla på med det? Kan ju vara farligt med en sån häst...Har en kompis som haft sin kallblodstravare i 5 år nu, han kom från banan och var helt galen! Nu är han lugn, men fortf pigg! Men hon har jobbat i 5 år som sagt!
Det hon har gjort är att vara lugn, konsekvent, mkt skrittträning! Hon har även gått några kurser i akademisk ridning, de tycker hon har hjälpt mkt!
Lycka till!
 
Sv: Stressad häst?

Jag tycker det låter lite som ni har fastnat lite i en ond cirkel de senaste dagarna... Hästen känner med all säkerhet av att du blir osäker!! Att vara osäker när man rider pga någonting man varit med om eller kanske bara endå är fruktansvärt svårt, jag vet av egen erfarenhet då jag har varit jätterädd både vid ridning och hästhantering tidigare!!
I mitt fall har det nääääästan gått över helt pga av att jag har jobbat som hästskötare i 4 år och helt enkelt fått lov att (och det här är det viktiga) lära mej lita på min egen förmåga!! Jag håller med dom på tråden som pratat om hur viktigt det är att bygga upp ett förtroende från marken, att pyssla, borsta, greja och dona med hästen inne i stallet ger jättemycket.
Sen är det ju såhär (och som sagt jag vet hur det är att vara osäker) att vill man komma någonstans/lösa problemen så måste man ju faktiskt utsätta sej lite för det man är rädd för. Om du har möjlighet att rida i ett inhägnat område (hage, ridbana etc.) så gör det!! Då kan du känna dej säker på att om du druttar av så vet du var du har hästen (om den inte springer genom staketet eller hoppar över)!!
Någonting som också hjälpte mej väldigt mycket var att rida för instruktör och när jag kände mej osäker litade jag blint på att instruktören inte skulle säga åt mej att göra någonting jag inte klarar av!!
Till sist men inte minst glöm inte bort att din häst är tränad för travet i största delen av sitt liv och har fått inpräntat i sej en hel del som är tvärt emot vad vi vill ha ut av våra ridhästar. Det kommer ta tid för hästen att tänka om (tänka som en ridhäst så att säga) men det kommer!!!
Jag lovar, har ett vbl själv och han gör framsteg varje dag (har haft honom i 3veckor)!! Tänk unghäst, alltså gå försiktigt fram. Gläds åt dom små framstegen och låt det ta tid!!!
Nu blev det här ett jättelångt inlägg så jag avslutar med att önska lycka till i framtiden!!:)
 
Sv: Stressad häst?

Nu går det lite sisådär igen...Eller ja, det går typ inte alls.
Skulle försöka rida ut igår, och det tog bara tvätstopp efter typ 25 meter. Han vägrar gå framåt, men det är ju säkert att han bara testar mej, men problemet är ju att han småstegrar och hoppar runt när jag pushar på honom...

Knepig sits! :(Vi hade exakt samma problem med en av våra hästar för ett tag sedan. Hon bara tvärnitade och gick inte framåt hur mycket vi än drev på.
Efter mångt och mycket kom vi på att om vi tog ena tygeln och drog den mot andra sidans axel (till exempel höger tygel mot vänster axel) så hamnar hästen med huvudet i en position som den helt enkelt inte kan stå i någon längre tid utan att tappa balansen. Och när hästen tappar balansen så tar den automatiskt ett steg för att parera, och då släpper man direkt efter på tygeln och driver frammåt!
Det här gjorde vi ca var femte meter två eller tre pass, men sen blev det var tionde meter, sedan var tjugonde, och så vidare, och efter kanske två veckor stannade hon inte alls! :banana:

Men som flera andra sagt: Tränarhjälp om inget funkar, och kom ihåg att allt löser sig förr elle senare, hur klichéigt det än låter!

Lycka till!
 
Sv: Stressad häst?

knapplån :p

Tänkte komma med lite uppdatering, nu när våran provmånad börjar (eller egntligen redan har!) lida mot sitt slut.

Vi har inte ridit så mycket, dock har vi longerat honom 2 ggr och det går jättebra, han är snäll och springer fint och är avslappnad.
Vi pratade med ägarna och dom tänker skicka hit en tjej som brukar rida deras hästar (och som har ridit Pärlan förut) för att se om han gör samma sak med henne. Dom sa även att han testar och att man måste ha spö på honom... Eller som dom sa: "Man måste ju spöa honom lite, annars kommer han inte ens gå från stallplan till slut" :crazy:
Det är det att det känns som att ägarna tycker att han är så himla jättetuff, även fast dom säjer att han är jättesnäll och att alla kan rida honom, och jag vet inte om vi tycker att han är så himla tuff som dom tycker... Men dom verkar ha en ganska hård attityd till hästar, och det har ju absolut inte jag och mamma... Men det kanske blir lite så när man har ett stort stall och många hästar i träning som ska tjäna pengar :crazy:
Hursom så är han väldigt snäll och lätthanterlig i stallet, han har lugnat ner sej i stallet också. Står som ett ljus i gången och verkar lugn och avslappnad, men han skriker väldigt mycket efter dom andra hästarna om han blir själv.
Vi har ridit nere på ridbanan 2 ggr och han har vart snäll, men vi har haft våran andra häst med då så det är nog därför. Idag red vi ut en liten sväng och mamma gick med tillsammans med gammelhästen. Pärlan och jag gick först och eftersom Pärlan skrittar så jevlarns fort så hamnade vi rätt långt före dom och det gick ganska bra...Han stannade en gång och backade lite och tittade efter dom men det räckte med att driva och smacka lite så gick han. Sen red vi lite på ett upp-plogat fält och han gick bra, protesterade litegrann en gång bara när vi skulle rida bortifrån mamma och gammelhästen, men även då räckte det med att driva...
Jag har ridit med spö dom 2 senaste gångerna, men har inte använt det...
Jag vet inte riktigt hur jag känner inför det här med att kanske köpa honom, men det känns ju som att han bara testar mej, så det borde ju gå att fixa tycker man....

Oj va långt det blev...jag behövde skriva av mej lite... Kom gärna med synpunkter...:)
 
Sv: Stressad häst?

Hej!
Du måste ju själv känna om det är en häst som passar dig!?
Du får tänka på att denna häst kanske behöver lång tid att anpassa sig och kanske behöver jobbas lite med för att bli en bra ridhäst.
Och du som säger att du blir lite rädd och osäker när han håller på att testa, så kanske det inte är en häst för dig?!
Du kanske ska ha någon häst som är mera riden och inte kommer direkt från travet, utan en som har varit ridhäst i några år och som är lugn och trygg.

Men i slut ändan är det du som ska ha hästen i många många år, så ta och känn efter oredntligt innan du beslutar dig.
 
Sv: Stressad häst?

Ja precis... Jag vet ännu inte hur jag ska göra...Ena stunden känns det positivt och jag känner att jag vill köpa honom, och nästa stund blir jag tveksam... :crazy:
För det känns liksom som att jag klarar av honom, men jag vet ju inte hur länge jag kommer behöva kämpa liksom.... Förra hästen kämpade jag med i 3,5 år utan att direkt komma nånstans (det visade sej att det inte gick att fixa, tyvärr...)

Men anledningen (jag vet inte om jag har skrivit det tidigare) till att jag blir osäker är ju att den senaste hästen jag satt på fick panik och stack med mej och gick omkull med mej på... Så det sitter väll i lite antar jag... Föutom det faktum jag skrev ovanför, att jag inte vet om jag orkar.. :cry:
 
Senast ändrad:
Sv: Stressad häst?

Det är ett svårt beslut.

Min stressfia, som förävrigt var kolugn när vi var och tittade på henne innan köp har jag haft ett halvår nu. Men det finns stunder då vi hamnar i konflikt och hon stressar som en idiot.
Känner stundtals att jag tagit mig vatten överhuvudet, då jag vill ha en ridhäst.
Men samtidigt tror jag att mitt blod, svett och tårar kommer ge utdelning. *håller tummarna* Hoppas bara att jag är mer envis än hästen. Visst det är en unghäst så hon mognar nog till det bättre, hoppas jag! ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
744
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 501
Senast: JohannaB
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 160
Senast: BornAgain
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 554
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • När fan slutar jag ramla av?
  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp