Stressad häst?

Ms_Antrop

Trådstartare
Tänkte höra om det är någon som har erfarenheter av häster som blir väldigt stressade vid ridning?

För lite över en vecka sen fick vi hem en kallblodstravare som vi ska ha på prov i 1 månad, och han är så fruktansvärt stressad när man ska rida! Han har gått på banan i ganska många år (är 11 år) och enligt travsport.se är senaste tävligsresultatet från 080229. Efter det har han i princip bara stått i hagen och blivit riden lite då och då med undantag från dom senaste 6 månaderna då han inte har blivit riden alls.

Nu har vi haft honom i lite över en vecka och jag red 4 dagar förra veckan, ensam ute i skogen och han verkar inte bry sej det minsta om att han är själv, men han blir SÅ jäkla stressad! Från att jag hämtar honom i hagen (om jag har ridkläder) så är det bara stress, stress, stress och han ska bara springa hela tiden :crazy: Han kan inte ens stå still i stallgången och står han i boxen går han bara runt runt och skriker. I stallgången kan han bajsa 5 gånger på lika många minuter och i lördags (sist jag va ut och red) var det typ kobajs. Så nu får han stå och lugna ner sej och jag rider inte.

Så, är det någon mer som har erfarenheter av sånna här stressade hästar? Hur gjorde ni i början och hur lång tid tog det innan dom lugnande ner sej (om dom gjorde det)?
Jag kan ju tillägga att hos ägaren så fick han havre 3 ggr om dagen trots att han inte gick nånting, men vi ger honom bara lite korn, mineraler och pyttelite betfor (jag minstade på betforn ännu mer idag så det är nästan ingenting nu) och sen får han 11 kg hö per dygn.
Han verkar även bli väldigt stressad av att jag har ridkläder på mej, för när jag bara har vanliga kläder så är han helt kolugn...

Oj va långt det blev... Men jag är tacksam för tips eller bara historier om hur ni som vart med om en sån här häst har gått till väga :)
 
Sv: Stressad häst?

Knepig situation du hamnat i... Jag tror att bästa sättet är att bara ta in honom och borsta och mysa med ridkläder på för att han ska vänja sig vid dem. Försök få honom att förstå att ridkläder inte måste vara lika med den stressen du beskriver att han upplever vid ridning. Sen när han sansat sig lite, vilket i sig kan ta en hel del tid, kan du till exempel gå promenader, förslagsvis i ett träns, då du skriver att han tenderar att försöka springa hem. Börja om lite grann helt enkelt.:laugh:
Sen när han har accepterat detta kan du börja rida ut, gärna på en väg din häst känner igen. Ta allting långsamt så att din häst hinner anpassa sig till sin nya livsstil! :D
 
Sv: Stressad häst?

Testa att rida i "vanliga kläder"?? bara för att se om han blir lugnare.

Kanske även testa att göra lite ledarskaps övningar så hästen förstår att du är ledaren och kan på så sätt lita på dig att du tar hand om alla faror som lurar i skogen och kan själv slappna av.

Tyckte även som det står ovan lät bra, borsta, mysa och kanske massage och stretching så hästen slappnar av =)

Lycka till:)
 
Sv: Stressad häst?

Hejsan! Nu har inte jag ett kallblod utan ett varmblods sto på 4,5år. Hon köptes av en travtränare och hon är tränad för vagn för att gå lopp. Men hon passade inte för travlivet då hon var för stressad. När jag fick hem henne var hon hyperstressad av allt som inte innebar att hon stod ute i sommarhagen. När jag gick med henne kunde hon bli rädd och springa över en osv. Inne kunde hon inte stå still där jag ställde henne för hon kunde inte stå stilla. Utan rörde sig konstant fram och tillbaka över gången. Nu var inte hon inriden så jag började med att tömköra henne. Men oavsett om man la på sele eller sadel så stressade hon upp sig som en tok och bara gick sidledes hella tiden för att sedan explodera frammåt. När man sedan kom till tränset var det inte lätt. Man var tvungen att få på det fort för annars fick man inte stopp på henne hon bara ångade på, över en om man stod i vägen.

Nu har jag haft henne ett halvår och nu är hon super lugn och cool i alla lägen. Jag har löst stressen genom att låta det ta tid och låta henne vänja sig vid sitt nya liv som ridhäst. Dom 4första månaderna så tränade vi mycket ledarskapsövningar och så har vi varit ute och prommenerat super mkt offroad i skogen. Serpentiner runt träd upp och ner för backar osv. Där var hon verkligen tvungen att tänka till och se vad hon satte fötterna. Vi har även tömkört mkt eftersom hon inte var inriden och för att få henne att lyssna på mig. När jag har selat på henne så har jag tagit det lugnt och ibland lagt på selen för att låta henne ha den ett bra tag på sig innan vi går ut så hon hunnit lugna ner sig och istället stått och borstat och kliat och pysslat så hon assosierar saker på ryggen med trevliga saker.
Inridningen har vi tagit det lugnt med och gått lånsamt fram och hållit oss ifrån stressande situationer.

Så till er så skulle jag säga, backa bandet. Oftast behöver dom tid att ställa om sig från stresset som ett travliv kan innebära.
Ut och gå och lär känna varann och gör saker som bygger upp hans förtroende för er från backen innan ni börjar uppe från ryggen.
Lycka till, och låt det ta tid.
 
Sv: Stressad häst?

oj, vad långt det blev och vad jag babblar. SKyller det på att jag är fruktansvärt trött efter första dagen på min praktikplats.
Hoppas du orkar läsa....=)
 
Sv: Stressad häst?

Har också ett travsto på 10 år som är väldigt stressad. Lite stressat psyke redan från början men efter en kort travperiod blev det ju knappast bättre, därav avslutad tävlingsperiod då det inte gick pga att hon ej klarade det. Kan knappt gå utan bara steppar på och tuggar frenetiskt på bettet.

Flera år sen hon starta, haft två föl och tagit det lugnt. Har nu fått en tjej som skötare och hon har gjort så som även stod ovan: ute på promenader mycket i skogen, mycket ledande överhuvudtaget. Väldigt mycket mys, borstande och umgänge i allmänhet. Hon har ridit och kört lite och det verkar gå lite bättre hela tiden.

Så det verkar som man får börja lite från början och ta det väldigt försiktigt fram. :)
 
Sv: Stressad häst?

Vi har en stressfia i stallet. Det enda jag har hittat som hjälpt henne är att öva massor med ledarskapsövningar. Hon blir i vart fall delvis stressad av att inte veta om hon måste bestämma eller inte tror jag. Hon är superfin att köra men kan även där vara lite stressig. Det är också en kallblodstravare för övrigt.

Första gången jag testade att leka lite med henne tog jag in henne i paddocken och bara pysslade lite med superenkla saker, bad henne flytta kroppsdelar, bad henne stanna samtidigt som jag stannade om jag ledde henne etc. Hon blev skitförbannad :eek: Högg efter mig och kickade bakut ett antal gånger. Sedan bad jag henne igen och igen och igen tills hon förstod grejen.

Efter en tio minuter/en kvart ungefär så såg jag hur något ändrades hos stressfian. Hon slappnade av. Det var nog första gången jag hanterat henne helt avslappnad och hon var så go!

När vi var klara lämnade jag henne i paddocken när jag skulle gå och hämta en annan häst. Hon följde mig längs med staketet och ville inte annat än att få vara med mig. Den tendensen har jag aldrig sett förut hos henne.

Tyvärr har jag inte tid att hålla på med henne så som hon skulle behöva (inte min häst) men oj vilken skillnad det var bara efter ett par gångers lekande med henne.

Kanske något att testa i alla fall?
 
Sv: Stressad häst?

För det första är själva flytten en stor sak för en häst i många fall. Det är individuellt hur väl hästen tar en flytt men den som jag fick hem i årsskiftet behövde iaf 2 veckor innan han kändes någorlunda lugn. :o Han blir också stressad/hetsig vid ridning och hittills har jag främst jobbat med honom från marken. Inte så mkt fysiskt arbete utan mer relationsarbete, lekar och förtroende. När man väl tar allt i rätt ände och inte har för bråttom utan tar en sak i taget, små steg, så utvecklas han extremt fort och har gjort många framsteg. Jag har satt ribban lågt och utgår från att han, trots att han varit inriden i 1,5 år, är en outbildad unghäst som behöver lära sig allt från början. Då blir jag aldrig besviken, jag lär mig om honom som individ och vad han kan och inte, och han kan utvecklas i sin takt utan att bli pressad.

Ge honom minst 2 veckor att få varva ner på nya stället. Jag har haft min kille sen årsskiftet som sagt och han är ännu inte helt till ro med oss, det tar tid att bygga en relation som är stark och håller.

Jag hade också en kbl-travare på prov en månad i höstas. Han fick åka hem då han ej gick igenom första bes och sen inte kändes fräsh under resten av perioden, samt att han inte verkade må bra rent mentalt hos oss. Det var en jättefin häst som jag tyckte mkt om och en o annan tår fällde jag faktiskt när jag kommit för mig själv efter att ha sett honom åka. Men det kändes rätt att lämna tillbaka honom. Hästen jag har köpt nu tog jag inte på prov och trots att han varit mer problematisk att rida eg - lite smågalen sådär - så har jag inte en enda gång ångrat att vi köpte honom, eller velat lämna honom åter. Han är rätt häst, trots att jag inte kan sätta fingret på varför han är det och inte den andra.

Om du känner dig tveksam på allvar vid ett flertal tillfällen och även vid beslutstiden inte vet om du vill ha hästen, så tycker jag att du ska lämna tillbaka den. Det var som sagt inget roligt beslut att lämna tillbaka den första men det kändes rätt hela vägen, även när jag var ledsen.
 
Sv: Stressad häst?

Det är ju inte så konstigt egentligen att de blir stressade. I hela sitt någorlunda vuxna liv har de blivit lärda att det ska gå FORT. Har själv haft några travare och de har varit precis likadana. Dock har de lugnar ner sig vartefter. Min dotter lånade en hopponny ganska länge och han var likadana. Kunde inte skritta i början. Tiden och det att han efter ett slag förstod vad vi var ute efter löste det hela. Ge honom mycket tid. Tiden läker inte alla sår men helar ändå en del.
 
Sv: Stressad häst?

Tack för alla svar, tycker verkligen att alla era tips låter mycket vettiga :) Han har fått stå nu och vi har bara gosat i stallet och sådär, och han är helt kolugn. Jag har inte haft ridkläder på mej men jag funderar på att börja ha dom på mej fast jag inte ska rida, bara för att vänja honom liksom...
 
Sv: Stressad häst?

Japp, ha dem på dig. Och ta med dig hästen på en promenad i paddocken med sadel på någon dag. Utan att rida.

Lär hästen att det är kul att vara med dig - oavsett vad ni gör och vad du sätter på honom för utrustning.
 
Sv: Stressad häst?

Det är ju inte så konstigt egentligen att de blir stressade. I hela sitt någorlunda vuxna liv har de blivit lärda att det ska gå FORT. Har själv haft några travare och de har varit precis likadana. Dock har de lugnar ner sig vartefter. Min dotter lånade en hopponny ganska länge och han var likadana. Kunde inte skritta i början. Tiden och det att han efter ett slag förstod vad vi var ute efter löste det hela. Ge honom mycket tid. Tiden läker inte alla sår men helar ändå en del.

Det där är inte alls rätt, vi kör mer motion än fort....En del tycks tro att det är full fräs varenda pass...hur skullé det se ut :confused: Hur skulle hästarna hålla ??

TS..din häst är ju relativt ny, han har kommit till er från att gå o skrota i en hage i ett halvår..om dom stressar på gången så brukar jag ( om jag har tid) ta fram en stol o sätta mig o typ läsa nåt, dricka kaffe och vänta ut hästen tills den är lugn..man ska som sagt inte förstärka beteenden man inte gillar = Stress är ju ett sån tillstånd. Nör hästen lugnat ner sig så kan du berömma den, borsta den och in i boxen eller ut i hagen.

Nästa dag gör du samma...sen när det beger sig så kan du ju sadla, trnsa o rida ut...mnén var sak har sin tid och det märker man nog när det är dags att avancera
 
Sv: Stressad häst?

I och för sig har jag mest erfarenhet från travkuskarna som körde i stallet jag stod en gång i tiden. Och där gick det fort, vill jag lova. Oftast höll inte hästarna heller.
 
Sv: Stressad häst?

Idag i stallet hade jag honom i stallgången (vanliga kläder på mej) och så provade jag tränset på honom, skulle ställa in det med ny nosgrimma och sådär, och det gick jättebra! Han var jättelugn och snäll och verkade inte bry sej... Han är även mycket lugnare i boxen och står och äter sitt hö i lugn och ro, det gjorde han inte innan, då tog han en tugga och sen gick han och ställde sej i andra änden av boxen och tuggade och stod och spanade på vad alla gjorde. Han är även lite socialare med mej och kommer och vill bli kliad :laugh:

Pratade med en i stallet som tycker att jag ska longera honom i typ en halvtimme innan jag rider så att han lugnar ner sej... Dom gör så med sina hästar nämligen och det funkar för dom. Det är ju klart, det kan ju funka, jag har inte testat att longera honom nånting än... Vad tycker ni om den idén? Några erfarenheter?
Jag tänkte iaf ta ner honom på ridbanan imorrn, så får vi se om jag longerar eller om jag bara går med honom...
 
Sv: Stressad häst?

Jag tycker det låter lite otäckt att longera i en halvtimme, det tar styggt på lederna.
Han kanske behöver tid att acklimatisera sig bara.
 
Sv: Stressad häst?

Pratade med en i stallet som tycker att jag ska longera honom i typ en halvtimme innan jag rider så att han lugnar ner sej... Dom gör så med sina hästar nämligen och det funkar för dom. Det är ju klart, det kan ju funka, jag har inte testat att longera honom nånting än... Vad tycker ni om den idén? Några erfarenheter?

Japp, att de som longerar en halvtimme har tråkat ut sina hästar så det finns inget kvar att rida. Jag har aldrig någonsin förstått mig på varför man skulle longera en häst så lång stund före ett ridpass.

Om han lyssnar och inte bara rusar hade jag skippat longeringen helt och hållet. Se till att variera ridningen och miljön: harva inte bara runt längs volt- eller fyrkantsspåret i ridhuset.

Och det tar tid för vissa hästar att lugna ner sig efter stallbyte. Stressa inte.

;) Krocket
 
Sv: Stressad häst?

Nej men precis, jag tycker också att det är lite väl mycket att longera i en halvtimme... Men jag vet att dom gillar att göra så för att deras hästar bockar så mycket annars när dom ska rida, säjer dom. Inte så konstigt kanske när dom får kopiösa mängder mat och sen knappt får jobba nånting... Menmen, det är deras hästar... Jag väljer ju själv hur jag gör med min ;)
 
Sv: Stressad häst?

min häst blir typ piggare när jag börjar med att longera, om jag vore du skulle jag tömköra lite istället =)
vad roligt att h*n har lugnat ned sig lite :D
 
Sv: Stressad häst?

Jag tycker att det skriker "AJ!" om hästens leder!
Prova att ta en promenad i stället! :D Gärna i ridkläderna så att h*n vänjer sig! Då hinner den förhoppningsvis lugna ner sig lite, plus att du kan utnyttja den tiden till att träna följsamhet och ledarskap!

Lycka till!
 
Sv: Stressad häst?

Pratade med en i stallet som tycker att jag ska longera honom i typ en halvtimme innan jag rider så att han lugnar ner sej... Dom gör så med sina hästar nämligen och det funkar för dom. Det är ju klart, det kan ju funka, jag har inte testat att longera honom nånting än... Vad tycker ni om den idén?

En otroligt dum idé i mina ögon. Man ska tydlig skilja på stress och överskottsenergi. Om din häst är stressad hjälper inte longering för själva grundproblemet. Det må eventuellt hjälpa just den gången, kanske, men du får ingen förändring över tiden...

Dessutom som flera säger. Longering sliter.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
744
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 501
Senast: JohannaB
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 160
Senast: BornAgain
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 554
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp