Stressad häst,ont i ryggen..

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare 89madde89
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 353
8

89madde89

Min häst är väldigt stressad och har ont i ryggen. Någon som vet någor bra sätt att förbättra det. Jag har fått lite tips av ägaren (har hästen på foder). T ex. att göra galoppfattningar,massera ryggen efter ridning,smörja in med gröngröt,m.m..
Men finns det något annat sätt? Finns det kanske någon medicin eller något annat man kan ge henne? Eller strechning,eller kanske fixa en riktig massör? Men vill även kunna göra något själv.
Så skulle vara tacksam för svar och tips..

Sv: Stressad häst,ont i ryggen..

Kolla med en veterinär. Ryggontet kan lätt leda till hälta.

För uppbyggande av rygg är tömkörning bra. Eller att backa i backe.
Alltså när du rider nerför en backe gör du halt och ryggar några steg.
Men detta innebär ju beslastning så jag tycker först och främst att du ska se till att det onda försvinner...

passar sadeln? om den inte gör det är de inte konstigt om hästen har ont i ryggen. jag tycker du ska ta kontakt med en sadelutprovare. lycka till!

Köpte en häst som var väldigt stressad. Väldigt nervös när den såg sadeln, fast att den var utprovad och passade bra. Hon blev halt och vi kollade allt utan att hitta felet. Till slut bedövade vi ryggen och den rörde sig då utmärkt, när vi röntgade såg vi att det var Kissing Spines. Hästen var alldeles för nervös och stressad för att gå igenom en operation så vi beslutade att avliva den.

Kolla ryggen, har den ont blir den stressad. Hoppas att den inte har något allvarligt fel.

min häst ömmade i ryggen när vi köpte henne och hon hade senare hälta till och från.. :confused: Vi tog med henne till en kiropraktor och så fick hon vila i några veckor. Sedan va hästen som förbytt!:)
Innan va hon stressad vid ridningen, sprang väldigt mkt med sänkt rygg, men efter kiropraktorn var det som en helt annan häst!
Kan verkligen rekommendera det:idea:

Har du testa Back on track täcke eller ryggvärmare alt. Magnet produkter ? Många stressade hästar blir lugnare av dessa, vilket för att det slappnar av, och dessa produkter ökar ju även blod cirkulationen.

Har varit med om samma problem med min häst. Provade först själv med massage, vila och värmesalva. Det blev bättre men gick inte över. Tog därefter ut en Equiterapeut som gick igenom hästen, masserade, tryckte o laserbehandlade. Hästen var mycket stel o öm så hon fick en kur anti inflammatoriskt/smärtstillande. Efter några behandlingar, ny sadel samt särsiklda stretchövningar som passade för min häst så har hon nu blivit mycket bättre. Det enda jag ångrar är att jag inte kontaktade ET tidigare. Ska också tilläggas att hon inte längre är stressad och tjurig (undantaget vissa stoperioder o vid pälsombyte.....). För att inte skrämma upp dig så kan det säkert räcka med egen behandling om hästen inte har väldigt ont, men det kan ju inte jag avgöra. Om det inte funkar så hade jag i ditt fall tagit upp det med ägaren. Det kostar ju en del med behandlingar o medicin. Lycka till o hoppas det löser sig :smirk:

1. Åk till vet.
2. Åk till sadelutprovare
3. Åk till kiropraktor etc.
Allmänt: Se till att alltid hålla henne varm, massera med arnika, mycket galoppträning (stärker bukmusklerna som bär upp ryggraden/ryttaren), mycket träning vid hand- löshoppning, löslongering, longering, cykla.

Lycka till, ryggont är ett rent helvete.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 593
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 315
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka