Stresshäst

B

Bondtjejen

Nu måste jag skriva för lite råd av er här på Bukefalos. Har en nordsvensk på snart 7 år som skulle gå på travbanan men det funkade inte och blev därför såld av förra ägaren. Han har stått ett tag hos oss nu och är mycket lugnare än när han kom till oss. Då var det stress, stress och åter stress. Fick i efterhand höra att kvinnan i familjen inte hade hållt på med honom utan det var mest mannen, vilket jag förstår nu...

Hans problem är att han gör som han vill. (Ja jag vet, ledarskapsövningar) Ibland när man går med han till hagen kan han slita sig och sedan bralla iväg som en idiot och bara springa, springa, springa. Har man fått in han i hagen så spränger han staketet (många olika grindalternativ som inte hjälper), jättefjantig om man promenerar med honom på gården, allt kan ju bitas....
Han är mycket bakskygg och kommer en bil bakifrån så kan han sticka. Vid några gånger har han skenat med mig på ryggen och inte stannat förrän han var hemma. Senaste tillfället var bara för nån dag sedan då vi var ute i skogen och red. Helt plötsligt kastade han sig om och skenande hem. Stannade inte förrän han var vid stallet men då hade jag redan ramlat av längre upp på gården, vilket resulterade i att jag tappade luften och en rejäl stukning av tummen. Vi har en till nordis som sällskap åt han men det har slutat med att dom är som ett kärlekspar tillsammans så dom vill inte vara utan varann. När hovslagaren kom sist och han stod i stallgången (sällskapshästen var kvar i hagen) så var han superstressad för att han stod själv i stallgången och försökte flera ggr "spränga" sig genom stalldörren.... Detta låter som en tokig häst och emellanåt är han det och däremellan är han den mest otroliga häst som jag träffat. Social, följer efter en i hagen och vill att man ska vara med han, han, han... när han väl funkar i ridning, tömkörning, longering etc så är han kanonfin. Problemet är att han har börjat bli mer och mer "egen" och har han upptäckt att han kan sticka när man ska med honom till hagen så då gör han det varje gång.... Behöver hjälp och råd till tusen... Rider just nu på ett stångbett men verkar som att han biter fast i bettet när han sticker. Fruktansvärt stark och "tung" i munnen. På vägen hem efter ridturen så blir han stressad och steppar fram och tar man lite i tygeln då så börjar han slänga med tungan utanför munnen och blir bara mer het. Jag säger bara HJÄLP !!! Är det någon som vill veta nått mer för att kunna ge råd, skriv så ska jag svara... Min förhoppning är att jag ska kunna börja köra honom nån gång men nu skulle jag aldrig våga, det är knappt att jag vill rida honom. :cry:
 
Sv: Stresshäst

Förstår din panik inte roligt att ha en sån stressad häst.
Som du skriver att det känns som han biter tag i bettet när han sticker, kan vara att han lägger tungan över.
Eftersom han gått på travbanan förut kanske det kan funka ifall du binder ner tungan när du rider som dom gör vid körning.
På de viset kan du slippa att han lägger den ovanpå bettet och får förhoppningsvis lite mer respons.
Sen kan du kanske kolla upp om han just gått med tex ett gomtryckar bett för att han har varit stark eller så.

När jag jobbade förut innom travet vart jag utskickad av en stallskötare på ett kallblod som direkt utanför porten körde huvudet i vädret och sprang sina varv på banan och jag bara satt där hade inget att säga till om.
Dagen efter skulle han ut igen och då gjorde huvudtränaren iordning honom och använde då ett gomtryckar bett , det vart en helt annan häst.

Hoppas du fick lite hjälp ifall kan ju vara en ide att kolla upp just historien om hur han var på travet.
Lycka till.
 
Sv: Stresshäst

Ta bort allt kraftfoder till att börja med. Ströfoder, riktigt bra hö hjälper väldigt långt. Resten brukar sätta sig i skallen på hästen istället. Att betsla hårdare verkar vara en toppengrej för att få ännu mer problem. Rider för tillfället själv en hård, vass, het häst som behöver lära sig att lyssna. Jag och ägarinnan har dragit ner kraftfodret till hälften och jag rider mycket koncenrationsövningar. Halt, trav, halt skritt, halt galopp. Skrittperiod med öppna o skänkelvikningar sedan lång tygel en stund och sen kör vi samma program igen. Efter en stund ger han mig uppmärksamhet och det är då jag kan påverka. Rider i väl utpassad sadel och ett vanligt tredelat bett med achennosgrimma som är extremt löst spänd. Vill allttid se om hästen har ont, har problem med bettet eller mår dåligt innan jag spänner åt en nodgrimma.

Hoppas att detta gav lite tankar på vägen i alla fall.

Stort lycka till. Nordisar är toppen, har alltid önskat mig en själv ;-)
 
Sv: Stresshäst

Bort med kraftfodret! En häst som är avlad för att springa och tydligt visar att den instinkten är stark blir bara ännu mer frustrerad av att gå med huvet fullt med havre. Ge mycket hö, och kombinera med lucern efter behov.

En westerntränare kan hjälpa till att få ner behovet av att hålla i tyglarna, många sådana är duktiga på att få hästar att lyssna och ryttare att sluta hålla emot i tyglarna. Speciellt travtränade hästar blir riktigt sporrade av att ha något att dra emot i munnen.

När du leder: Ha en smal repgrimma ett tag, ha alltid helt löst grimskaft och dra bara i repet när det behövs. Håll med två händer så har du bättre chans att dra till om han försöker dra iväg, släpp direkt när han stannar. Det ska vara skönt att gå lugnt, obekvämt att dra i repet. Öva genom att byta rikting ofta och stanna, gå och backa.
 
Sv: Stresshäst

Tack för svaren :)

Ger han inge kraftfoder alls eftersom förra ägaren sa att han blev "knäpp" av bla havre. Pratade med killen som hade tränat honom och han menade på att dom kanske hade pressat han lite hårt på banan = därför han är stressad och ska springa.... Så ni rekommenderar att bestsla om han till ett mjukare, kanske vanligt tränsbett ?

Heidi Maria: Håller med om westerntränare och eftersom han inte är riden så mycket i engelsk ridning så tänkte jag att det skulle vara bra att börja med western från start, så att säga. Det som är problemet är att det inte finns många duktiga westerntränare här där jag bor (långt upp i Norrland) men tack för ditt svar, kändes som att jag kanske är på rätt väg :)

Fortsätt gärna att posta svar. Som sagt, ska jag betsla om honom ?
 
Sv: Stresshäst

Andra tips är till exempel att lära honom one rein stop. Bromsa inte med tyglarna, utan när ni skrittar, börjar han takta, ta en tygel och för den till din höft så han får vika in huvudet, håll tills han går runt i en cirkel och stannar. Släpp då lös tygel och skritta igen, åt samma håll som förut. Tar han ett travsteg, gör om. Man kan få hålla på jättelänge, men det gör att hästen börjar tänka på att bromsa själv och förstår att han inte får börja trava utan lov, vilket de flesta travhästarna överhuvudtaget inte vet om.

När det går bra i skritt, prova i långsam trav. Det viktiga är att ta tygeln lugnt men bestämt, och inte rycka eller bli arg. Och när han lyssnar och går snällt får du inte gå och tjuvbromsa i tyglarna, då lär du bara hästen att det är helt normalt att gå emot tygeln. Kallblodstravare kan vara jätteheta, men de är väldigt väldigt känsliga om man får dem att tänka lite själv istället för att försöka göra tvärt om. Du måste försöka få hästen på din sida så den hela tiden tjänar på att göra rätt. :laugh:

Om du känner att det kan bli farligt och du inte får stopp på honom kan du inte gå ner i bett av säkerhetsskäl när du är ute i skogen. Men så länge du inte erbjuder honom någon chans att ligga på bettet gör det inget om du har ett skarpare bett. Du ska alltså inte rida på korta, sträckta tyglar på en het häst, utan ta när du menar något och släppa direkt efter. På ridbanan kan du prova betsla ner och ta korta tygeltag bara när du menar det.

Angående maten: hur mycket hö får han? Är han inte fet kan du ge mycket, en hungrig häst blir mer stressad och frustrerad än en som får mumsa på mycket hö som räcker länge.
 
Senast ändrad:
Sv: Stresshäst

Maten är fri på dagen och endast en liten giva på kvällen inför natten. Tar in han ganska sent så han är oftast inte hungrig på kvällkvisten... Har provat liknande one rein stop och det funkade bra, OM jag upptäcker i tid att han är på väg att spinna runt och sticka. När han stack med mig senast då jag föll av så satt jag upp på honom och red ut och plumsa i djupsnön så han fick bli lite trött och sedan red jag en bit på samma väg som han hade stuckit på, mest för att "markera" att det inte var okej det han gjorde. När han försökte dra iväg igen så gjorde jag som du har föreslagit och eftersom han var trött hann han inte vara med och jag fick han lugn igen... Kanske bra att göra en "mental" övning på honom innan man sitter upp ? Typ köra lite NH ?
 
Sv: Stresshäst

Våra hästar är nog släkt ;) Jag har själv snart gett upp och blir trött bara jag kommer till stallet numera. På söndag kommer en tjej ut som ska hjälpa mig med ledarskapet för det är helt klart där det brister mellan oss. Han har absolut ingen som helst respekt för mig och springer helst över mig om han får välja. Hoppas det löser sig för dig!
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 384
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 226
Senast: Acto
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 209
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 628
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp