Bukefalos 28 år!

Stressig vid kraftfoder

Lillsillen

Trådstartare
Nu vill jag gärna ha lite tips på hur jag kommer tillrätta med följande beteende:

1,5 års hbl-hingst (nyss kastrerad dock) som när han får kraftfoder blir alldeles "galen". Detta beteende började redan när han började smaka på mammas mat som riktigt liten alltså...men nu vill jag ta itu med det, men vet inte riktigt hur bara..

Till o börja med så ser det ut som om han skulle kunna ha ihjäl hela världen, när man kommer in i boxen med maten. Ser RIKTIGT arg ut, men flyttar sig undan när jag höjer handen o viftar lite, så han ÄR inte elak eller så. Men kände jag honom inte, så skulle jag nog tveka att gå in :(

När han får sitt kraftfoder, så sparkar o skrapar han med frambenen konstant de första 2 minutrarna. Knappt så han har något av frambenen i golvet alls faktiskt, och det är höga benlyft framåt/uppåt så han slår i knäna i krubban och den slås loss, och lika kraftigt neråt/bakåt och gärna med båda frambenen nästan samtidigt. Men efter ett par minuter lugnar han sig dock. Rumpan går åt höger o vänster under tiden, för att sedan lugna sig o stå still.

Han har nu även börjat "skaka" av spänning i kroppen, ser nästan ut som om han fryser...Detta är "nytt" sedan intag efter betet, och endast vid kraftfodergivan.

Stallet är lugnt, bara en häst till som står där och inget stress i övrigt. Regelbundna tider och balanserad foderstat.
Morgonen kraftfoder o hö, Ut vid 06,30, lunchhö vid 12-13, Insläpp vid 19 och då får de hö, och sedan mer hö och kraftfodret vid 21,30.

Samma beteende även på morgonen.

Hästen i fråga är av den otåliga typen och intrycket man får är att han inte får i sig maten tillräckligt fort som han skulle vilja, men jag tycker att han äter normalfort. Hur börjar jag vänja bort detta??
 
Sv: Stressig vid kraftfoder

Hur lång tid går det mellan hö- och kraftfoderutdelning? Prova att låta hästen äta hö ganska lång tid innan kraftfodret delas ut, minst 20 minuter eller så.

Kanske det gamla knepet att lägga stenar i krubban kan få honom att lugna sig, kraftfodret kanske inte blir lika attraktivt då?
 
Sv: Stressig vid kraftfoder

Hade en 1-åring och en 2-åring hemma förut som var lite sådär.

Vi började med att de fick backa och vänta en bit bort tills de spände av, då fick de klartecken att lugnt gå fram. Om de kastade sig så fick de backa igen och vänta tills de lugnat sig. Gick ganska fort för dem iaf att lära sig att man inte får maten om man hetsar.
Funkar kanske inte på alla?

Ge också hö först som någon annan nämnde, så han inte är superhungrig när kraftfodret kommer.
 
Sv: Stressig vid kraftfoder

Hur mycke hö får han???
som 1 1/2 åring skulle jag ge fri tillgång på grovfoder...kan märka denna tendens på några av mina hästar då hägnet blivit tomt då dom äter mer nu när det är kallt.:)
 
Sv: Stressig vid kraftfoder

Om ni har ett bra hö så hästen klarar sig utan kraftfoder ett litet tag framåt skulle jag ta en period till att avdramatisera fodringen. Den vanliga hinken jag ger kraftfoder i skulle jag lägga en stor tuss hö i och fodra som vanligt som jag brukar, när de redan har hö i boxen, flera gånger varje eftermiddag om det så behövs. Efter ett tag när det bara kommer ytterligare en tuss hö varje gång lär den tappa intresset för hinken, då kan man ju börja ge mindre givor kraftfoder tex i en balja på golvet, eller i krubban om det känns som att läget lugnat sig.

Har inte provat det sättet själv men det lär ju dra ner förväntningarna på hinken ett antal snäpp. Eller börja ge nåt mkt mkt mindre gott i krubban, typ uppblött lucern. Nyttigt men inte så jätteexalternde mat för de flesta hästar. Fast sen finns det ju undantag som ääälskar lucern också, men i och med att det verkar vara en osund relation till mat vi snackar om så är det ju värt att försöka dra ner betydelsen av den.
 
Sv: Stressig vid kraftfoder

svarar alla...

han får så mycket hö att det alltid finns kvar på morgonen, men vid intag ca 3 kg (kl 19) och därefter massa mer hö + kraftfoder vid 21,30. Alltså har han ätit en massa hö innan kraftfodret kommer, och bör inte vara vrålhungrig..

stenar i krubban tror jag han skulle bli mer galen av, då han hellst vill ha munnen full hela tiden.

jag vill inte gärna ta bort kraftfodret, då han efter betet blivit lite tunn över ryggen o mest är bukig nu.

balja på backen slår han ut över spånet omedelbart, då frambenen går som propellrar :(

dock ska jag nog prova med lucern, få se om det blir lika intressant

fler tips??
 
Sv: Stressig vid kraftfoder

Jag skulle nog ge kraftfodret på höet, så att det inte är något som "skramlar i krubban". Efter några dagar kan man kanske ge en näve bara i krubban, och resten lägger du på höet. Förhoppningsvis kan du ju ge mer och mer i krubban eftersom. Har ingen aning om det skulle funka, har aldrig varit med om problemet, men det är vad jag skulle prova iaf.
 
Sv: Stressig vid kraftfoder

Hade en 1-åring och en 2-åring hemma förut som var lite sådär.

Vi började med att de fick backa och vänta en bit bort tills de spände av, då fick de klartecken att lugnt gå fram. Om de kastade sig så fick de backa igen och vänta tills de lugnat sig. Gick ganska fort för dem iaf att lära sig att man inte får maten om man hetsar.
Funkar kanske inte på alla?

Ge också hö först som någon annan nämnde, så han inte är superhungrig när kraftfodret kommer.

Den metoden tycker jag fungerar bra. Att de inte hänger över hinken/krubban så fort man kommer in.
 
Sv: Stressig vid kraftfoder

Försök få tag på ett bättre grovfoder som räcker åt honom.
Kraftfoder är mer eller mindre stressande för alla hästar och ska bara ges i undantagsfall då det absolut inte går att lösa med ett bättre grovfoder.
Om det inte går att få tag i bättre hö/ensilage så ge lucern hackat strå ovanpå hö´t istället.
Det bör räcka med lucern om du ger tillräcklig mängd och grovfodret inte är alltför dåligt.
 
Sv: Stressig vid kraftfoder

jag håller med.
Ge ordentligt med hö och vänta minst en halvtimma med kraft om du nu måste använda det....
var konsekvent mot honom -givetvis låta den andra hästen vänta samtidigt med sitt kraftfoder-
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 412
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
958
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: Viva
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 351
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp