bettysmatte
Trådstartare
Idag gör det - hittills - mest ont i området kring högra skinkan. Jag hittade ett amerikanskt dunderliniment i badrumsskåpet, så nu har skinkan fått sig en omgång..... 
!!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Göra som när man ska nå tårna med fingertopparna men böja knäna lite och istället lägga armarna i kors så de hänger och dinglar så. Det stretchar korsryggen och hela baksidan lår. typ stå som en märla.Har de senaste dagarna fått ont i ländryggen. Det är inte konstant, men väldigt irriterande för när det "slår till" kan jag knappt inte räta upp mig..... Det är alltså när jag har suttit en stund på något visst sätt, eller böjt mig ner och gjort något, som det händer. Man riktigt känner hur musklerna krampar. Fruktansvärt irriterande.
Det känns som om något typ av stretching skulle kunna hjälpa - men vilken?? Jag använder en tennisboll att sitta emot i soffan, och det verkar som om den typen av massage också hjälper en del.
Jag hade för det första inte kommit ner , sen hade knäna behövt bytas ut . Hur tror man att en orörlig stel människa ska kunna göra det utan medhjälpare som plockar upp en efteråt?Övning 3 i första videon hade brutit benen på mig![]()
Ja, de kändes riktigt braDe här tre funkar på mig, varje gång.
Göra som när man ska nå tårna med fingertopparna men böja knäna lite och istället lägga armarna i kors så de hänger och dinglar så. Det stretchar korsryggen och hela baksidan lår. typ stå som en märla.
När det tar emot ska man fortsätta, de övningarna minns jag att man börjar med 20st, gör alla 3, sen gör om nu 30st på alla tre, sen göra om sista gången och då 40st. Ju mer man gör dom ju rörligare blir man.Ja, de kändes riktigt bra! Det tar emot på en del ställen när jag gör dem, så jag antar att det betyder att övningarna behövs........
Just de ja, promenader glömde jag.Om det är ryggskottskänningar så har även jag fått tipset som @TheRedLightning beskriver.
Sen är promenader bra!
Jag kan få känningar i ländryggen men det hålls borta om jag promenerar regelbundet. Brukar gå till jobbet några gånger i veckan eller så, det hjälper.
Promenader är toppenOm det är ryggskottskänningar så har även jag fått tipset som @TheRedLightning beskriver.
Sen är promenader bra!
Jag kan få känningar i ländryggen men det hålls borta om jag promenerar regelbundet. Brukar gå till jobbet några gånger i veckan eller så, det hjälper.
Det behöver ju inte vara så långa promenader, viktigare att det sker regelbundet. 10-15 minuter är jättebra.Promenader är toppen! Det rekommenderar naprapaten också. Jag höll igång riktigt bra sedan i somras, men nu de senaste veckorna har det mestadels blivit promenader på helgerna och det räcker ju inte riktigt.... Men SNART blir det ljusare igen och då blir det lättare att komma ut
!
Alldeles sant. Jag måste skärpa till migDet behöver ju inte vara så långa promenader, viktigare att det sker regelbundet. 10-15 minuter är jättebra.
Ja, de kändes riktigt bra! Det tar emot på en del ställen när jag gör dem, så jag antar att det betyder att övningarna behövs........
Antagligen, den är väldigt bra för mig, men jag har speciellt ont i höften. (tror jag dessutom skrev böja knäna eftersom det var halva poängen, nämligen att stretcha baksidan av låren och det gör man inte om man inte böjer knäna.)Jag fick ont precis pga den övningenDen fysio jag pratade med menade att man ska vara försiktig med att hänga framåt då man lätt överbelastar. Att böja knäna och framför allt ta emot med core-muskulaturen är jätteviktigt i de övningarna, fick jag lära mig. Hen rekommenderade att man ligger på rygg med benen upp mot en vägg istället - samma stretch men utan att ryggen belastas.
Sen beror det nog givetvis på varför man har ont![]()
Kolla förresten också var du sitter om du sitter mycket på en plats. Tex har vi en grop i soffan, om man sitter mycket på den platsen får man ont i höften pga att man sitter snett, men inte tänker på det.Promenader är toppen! Det rekommenderar naprapaten också. Jag höll igång riktigt bra sedan i somras, men nu de senaste veckorna har det mestadels blivit promenader på helgerna och det räcker ju inte riktigt.... Men SNART blir det ljusare igen och då blir det lättare att komma ut
!
Alldeles sant. Jag är HOPPLÖS på att sitta snett på jobbet, t.ex. Ofta lägger jag upp vänster ben under mig på kontorsstolen - såpass ofta att det syns slitage i tyget där min fot hamnar när jag flyttar den upp och ner.......Kolla förresten också var du sitter om du sitter mycket på en plats. Tex har vi en grop i soffan, om man sitter mycket på den platsen får man ont i höften pga att man sitter snett, men inte tänker på det.
Tex om du alltid sitter hopkrupen i en fåtölj med benen åt vänster, kanske det kan vara bra att växla ibland till benen åt höger. Bara som en idé (ingenting jag hört som tips från någon).