Stretching..........

A

Anne

Brukar ni stretcha era hästar efter träning.

Jag börjar fundera på att göra det med min. Han är ännu inte inriden men det kan väl knappast skada honom. Han är en Islänning (5-gångare) och jag har redan nu sett att han är stelare i ena sidan. Det borde hjälpa honom med hans oliksidighet.

MEN var hittar jag bra information om stretching??? :confused:

Vet att det finns en planch men var kan jag köpa den?

Finns det kurser att gå, någon som vet var och när??

Tacksam för svar !! Anne :bow: :bow:
 
Jag stetchar min häst, fick order av homeopaten.
Som sjukgymnastik liskom.
Frambenen och bakben efter jag har ridet och nacke och hals medans jag rider.

Finns det ingen massör ell liknande i närheten av dig?
De är superbra på sånt här ;)
 
Tycker inte att du ska stretcha om du inte är säker på vad du gör!!!!! Ta ut en equiterapeut eller massör som kan lära dig några övningar. :)
 
http://www.naturmedicinskthalsocenter.se/planscher.html


Här kan du köpa en stretchingplansch. Den är stor, passar i stallet på en vägg eller dörr. Tyvärr finns ingen bild på den. Den är på tyska, engelska och svenska och visar hur du ska göra och vilka muskler som påverkas. Jag tycker att den är bra.

Du kan läsa om stretching på min hemsida:
http://www.hästfysioterapi.nu
(under bra att veta)
Tyvärr har jag inte hunnit lägga in bilder på stretching ännu. :(
Det bästa är om någon kan visa dig hur du ska göra och vilka övningar som just din häst behöver. Det ger bra resultat även om man bara gör några övningar och du håller hästen smidigare och friskare. Tänk på att stretcha hästen när den är varm i kroppen! Lycka till! :)
 
Jajamensann :bump: :bump: :bump:
Grannen brukar le lite medlidsamt när hon ser mig kravla runt och strecha shettisen :D
Den stora pållan har jag börjat lite smått på, 3-årig QH, henne ska det bli MYCKET streching på när vi kommer igång på allvar...

Hade en equiterapeut som visade innan jag började.
 
Jag hade kontakt med min massör först.Hon i sin tur visade mig hur jag skulle stretcha .En mycket bra planch som Lydia
hade tagit fram.
Många av dessa rörelser gör jag på min pålle. :bow:
 
TACK för svar allihop.!!!!!!!!!!!!

Jag har för c:a 1 år sedan fått lite instruktioner om stretching men det var ett tag sedan. Fundrar på att ta kontakt med en massör som går igenom honom och kan ge mig bra övningar, just för honom. Jag tror det kan gynna honom i längden samt ge honom en bättre start i ridningen.

Jag ska kolla din sida på jobbet ang. stretching. Har tyvärr ingen möjlighet att skriva ut den hämma.

Tack igen för svar. Anne :banana: :banana:
 
Jag brukar alltid stretcha min häst efter ridningen. Har gjort det så mycket nu att min häst är den vigaste i stallet! Han tycker dessutom att det är jätteskönt och hjälper själv till och sträcker! :)
 
Hej!

Jag har alltid gjort det på mina hopphästar jag tidigare haft. Har inte börjat på åringen än då han inte arbetas på det viset. Men har börjat lite smått med att böja halsen åt sidorna och ned mellan frambenen.
Hopphästarna stretchade jag benen på (både fram och bak) efter träningar och tävlingar. Hals och rygg stretchade jag under ridningen och efter.
 
Jag stretchar efter hårdare pass, dvs ej om vi bara ridit ut lite lätt. En equiterapeut har gett mig bra övningar just för våra hästar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 395
Senast: Snurrfian
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 885
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 505
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 881
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp