Strömbergs sadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 574
P

prallan

Vad vet ni??? Jag vill veta allt, vad ni har for erfarenheter! Jag har en gammal allround som jag ska stoppa om och rida in lillan i:idea:

Sv: Strömbergs sadel

Ahh, hade en sån för mååånga år sedan! Hade den massor med år, och numera har en kompis den, som hon precis som du planerar, använder till att rida in unghästar i. Den hänger med fortfarande! Ligger bra på de flesta hästar, bra och hållbar i kvaliteten. Den jag pratar om har tjänat sin tid nu i 20 års tid, och varit flitigt använd, endast blivit omstoppad med jämna mellanrum! sällan man ser det märket nuförtiden, men den har definitivt tjänat mig väl i min erfarenhet genom åren.

En bra, okomplicerad allround, ganska bekväm för att vara allround sadel, varken hopp eller dressyr fokuserad, funkar bra för allmänt användning på lätt nivå. jag rekommenderar den absolut i syftet du är ute efter, dvs en tillfällig sadel för hästen att använda under inridning.

Jag har en sådan :D

Den är urskön att rida i...

Fast jag börjar undra varför jag lyckas hitta gamla sadlar som knappt är använda ;)

Har en dressyr :love: tyvärr inte tillräckligt svängd för min pålle. Vet att "min" sadelmakare har gjort sin praktik där de tillverkades, ngn gg på 1900-talet. ;)

:bow: :bow:
Vilket bra och utförligt svar! Precis det jag ville höra!:idea: :) :D

Vad kul med så positiva svar!
Tack allesammans!:bow:

maria-mp skrev:
:bow: :bow:
Vilket bra och utförligt svar! Precis det jag ville höra!:idea: :) :D

Synd eg att jag bara lyssnade på ett halvt öra på sadelmakaren annars så kunde jag återberättat lite fakta om Strömberg och sadlar.

Jag hade en mkt skön sådan en gång i världen, som blev sned i bommen. Det jag fick höra då av sadelmakare, var att Strömbergssadlarna var kända för att ha dålig kvalitet på bommen, och ofta vred sig.

via skrev:
Jag hade en mkt skön sådan en gång i världen, som blev sned i bommen. Det jag fick höra då av sadelmakare, var att Strömbergssadlarna var kända för att ha dålig kvalitet på bommen, och ofta vred sig.

:eek: Och min sadelmakare berömmde Strömberg men menade att den andre sadeln som jag hade med mig (från Gbg) var ofta blev fel och sned i bommen, men ändå klassades som bra av tillverkaren.

Vem ska man tro på, tro på......*nynnar Di Levas slagdänga*:D

Hm...:crazy: Vi far se vad min sager nar jag ska stoppa om den, hur denhar bommen ar:idea:

mizz skrev:
ofta blev fel och sned i bommen, men tillverkaren lät det ändå passera vid omstoppningar och dylikt.

Jisses vad fel det lät och blev vid första inlägget.

mizz skrev:
Synd eg att jag bara lyssnade på ett halvt öra på sadelmakaren annars så kunde jag återberättat lite fakta om Strömberg och sadlar.

Det fanns/finns i Tullinge söder om Stockholm. Jag fick mina första träns och grimma därifrån. Vet ej hur sadlarna var. Sök på Eniro, ligger på Sadelmakarvägen eler något sånt i Tullinge.

Frågade min hovslagare vad han tycker om Strömbergssadlar och visade min...

Vad han sa ? Att jag får nog sätta lås på skåpet.... :angel:

Hans första sadel tillverkades på 40-talet hos Strömbergs ;)

En raritet och vilket värde sedan, med paaaaatina självklart. Kanske ngt för Antikrundan.

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
536
Senast: warg
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
574
Senast: Honey07
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
176
Utrustning Har sökt men hittar inte.. En Simco Western sadel med en stämpel 2 uppe under fender, är det bom storlek och vad är det för storlek? Dom...
Svar
0
· Visningar
108
Senast: Puh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka