Strul med läkare – vad är rimligt?

Sasse

Trådstartare
Jag är sjukskriven och jobbar just nu några %. Jag hör rätt ofta av mig till VC, dels för att förnya läkarintyg, dels för att läkaren vill veta mina exakta sjukdagar.

I alla fall, jag upplevde kontakten mellan mig och läkaren rätt smidig i början, saker och ting flöt på. Det har dock blivit något sämre de senaste månaderna, t.ex. att läkaren rätt ofta glömmer inbokade tider, och då (samt andra tider) är svår att nå. Detta gör att läkarintyg har en tendens att bli rätt försenade.

Jag fattar att min läkare har mycket att göra, osv, men hur lång väntetid är rimlig?

Jag vet att läkarintyg kan skrivas retroaktivt, och att praxis verkar vara att man kan få vänta några dagar. Vilket är helt ok, men jag har väntat 3 veckor och har ringt/skickat meddelande flera gånger utan återkoppling. De gånger jag skickat meddelande har läkaren (förmodligen) läst meddelandet, och sedan avslutat ärendet.

När jag pratade med VC idag igen om det ansåg hen jag pratade med att jag vackert fick vänta till nästa vecka, när jag har en telefontid med läkaren, men då har det ju gått en hel månad?! Min arbetsgivare kräver intyg NU! (Och har gjort i tre veckor.)

Hen menade också på att det inte alls är säkert att läkaren öht kan skriva ut läkarintyget, varför vet jag inte. Det enda jag vet är att min arbetsgivare kräver intyg pronto och jag har försökt nå läkaren flera gånger utan att lyckas.


Så frågan är hur lång tid det är rimligt att vänta innan man får återkoppling/läkarintyg från sin läkare?

Och vad öht jag kan göra i en situation där läkaren eventuellt inte kan skriva ut ett läkarintyg men arbetsgivaren kräver ett?
 
Jag är sjukskriven och jobbar just nu några %. Jag hör rätt ofta av mig till VC, dels för att förnya läkarintyg, dels för att läkaren vill veta mina exakta sjukdagar.

I alla fall, jag upplevde kontakten mellan mig och läkaren rätt smidig i början, saker och ting flöt på. Det har dock blivit något sämre de senaste månaderna, t.ex. att läkaren rätt ofta glömmer inbokade tider, och då (samt andra tider) är svår att nå. Detta gör att läkarintyg har en tendens att bli rätt försenade.

Jag fattar att min läkare har mycket att göra, osv, men hur lång väntetid är rimlig?

Jag vet att läkarintyg kan skrivas retroaktivt, och att praxis verkar vara att man kan få vänta några dagar. Vilket är helt ok, men jag har väntat 3 veckor och har ringt/skickat meddelande flera gånger utan återkoppling. De gånger jag skickat meddelande har läkaren (förmodligen) läst meddelandet, och sedan avslutat ärendet.

När jag pratade med VC idag igen om det ansåg hen jag pratade med att jag vackert fick vänta till nästa vecka, när jag har en telefontid med läkaren, men då har det ju gått en hel månad?! Min arbetsgivare kräver intyg NU! (Och har gjort i tre veckor.)

Hen menade också på att det inte alls är säkert att läkaren öht kan skriva ut läkarintyget, varför vet jag inte. Det enda jag vet är att min arbetsgivare kräver intyg pronto och jag har försökt nå läkaren flera gånger utan att lyckas.


Så frågan är hur lång tid det är rimligt att vänta innan man får återkoppling/läkarintyg från sin läkare?

Och vad öht jag kan göra i en situation där läkaren eventuellt inte kan skriva ut ett läkarintyg men arbetsgivaren kräver ett?

Läkaren ska väl alltid kunna skriva ett intyg. Däremot kanske inte innehållet stödjer det som just nu organiserats på arbetsplatsen.
 
Jag är sjukskriven och jobbar just nu några %. Jag hör rätt ofta av mig till VC, dels för att förnya läkarintyg, dels för att läkaren vill veta mina exakta sjukdagar.

I alla fall, jag upplevde kontakten mellan mig och läkaren rätt smidig i början, saker och ting flöt på. Det har dock blivit något sämre de senaste månaderna, t.ex. att läkaren rätt ofta glömmer inbokade tider, och då (samt andra tider) är svår att nå. Detta gör att läkarintyg har en tendens att bli rätt försenade.

Jag fattar att min läkare har mycket att göra, osv, men hur lång väntetid är rimlig?

Jag vet att läkarintyg kan skrivas retroaktivt, och att praxis verkar vara att man kan få vänta några dagar. Vilket är helt ok, men jag har väntat 3 veckor och har ringt/skickat meddelande flera gånger utan återkoppling. De gånger jag skickat meddelande har läkaren (förmodligen) läst meddelandet, och sedan avslutat ärendet.

När jag pratade med VC idag igen om det ansåg hen jag pratade med att jag vackert fick vänta till nästa vecka, när jag har en telefontid med läkaren, men då har det ju gått en hel månad?! Min arbetsgivare kräver intyg NU! (Och har gjort i tre veckor.)

Hen menade också på att det inte alls är säkert att läkaren öht kan skriva ut läkarintyget, varför vet jag inte. Det enda jag vet är att min arbetsgivare kräver intyg pronto och jag har försökt nå läkaren flera gånger utan att lyckas.


Så frågan är hur lång tid det är rimligt att vänta innan man får återkoppling/läkarintyg från sin läkare?

Och vad öht jag kan göra i en situation där läkaren eventuellt inte kan skriva ut ett läkarintyg men arbetsgivaren kräver ett?
Alltså, nu är det länge sedan, men när jag var sjukskriven så var det väl några dagar över tiden på sin höjd?
Men intygen skrevs ju när man hade återkoppling vilket var ett läkarbesök i samband med läkarintyg gick ut. Och då skrev de nytt intyg åt mig direkt vid besöket.
Observera dock att detta var runt 2013 så det kanske inte alls går till så längre..

Jag hade haft väldigt svårt att vänta i veckor. Efter säg 2 veckor hade jag blivit rejält sur och levt om en hel del. Läkaren/mottagningen måste väl ha en chef? Kanske borde man be att få prata med en e för att få en förklaring.
Men behöver ju intyg både till sitt arbete och försäkringskassan?
 
När mina läkarintyg är mer än en vecka sen gör min läkare någon kommentar om anledningen på intyget (typ intyg skrivet senare än 7 dagar efter startdatumet pga semestrar). Det har funkat, men har varit max två veckors ”glapp”. Hennes formulering tyder på att 7 dagar ska vara ok, har jag tänkt.

Är en annan VC ett alternativ? För stunden…
 
Hur kan en läkare "glömma inbokade tider"?? Det är väl inte ens läkaren själv som ska hålla reda på patienternas bokningar, det görs väl av kliniken när man bokar tid? Läkaren ska bara infinna sig och ta emot patienterna? Glömmer hen att gå till jobbet ibland? (Förlåt, men det lät bara så eländigt...)
 
Det låter inte rimligt att det ska ta så lång tid att få ett läkarintyg. Intyget behövs för att folk ska ordna med sin försörjning. Jag hade tagit ett snack med sagda läkare och prata om att det inte fungerar. Om hen missar dina tider och är sen med intygen fortsättningsvis så behöver du nog byta läkare.
 
Alltså, nu är det länge sedan, men när jag var sjukskriven så var det väl några dagar över tiden på sin höjd?
Men intygen skrevs ju när man hade återkoppling vilket var ett läkarbesök i samband med läkarintyg gick ut. Och då skrev de nytt intyg åt mig direkt vid besöket.
Observera dock att detta var runt 2013 så det kanske inte alls går till så längre..

Jag hade haft väldigt svårt att vänta i veckor. Efter säg 2 veckor hade jag blivit rejält sur och levt om en hel del. Läkaren/mottagningen måste väl ha en chef? Kanske borde man be att få prata med en e för att få en förklaring.
Men behöver ju intyg både till sitt arbete och försäkringskassan?
Det är det jag har hört, några dagar är helt ok att vänta. Att vänta flera veckor känns inte ok, och inte heller att jag ringt och skickat meddelande till läkaren utan att denne återkopplat whatsoever. Jag fattar som sagt att hon har mycket, men ett snabbt meddelande i stil med "Jag fixar om X dagar" eller "Jag kan inte utfärda läkarintyg p.g.a...", istället för att låta mig hänga i luften.

Glömde skriva att läkarintyget jag väntat på inte är fortsättning på min ordinära sjukskrivning sas, utan det är för att jag under en vecka var sjuk och då hemma på 100% de dagarna sjukdomen höll i sig. Arbetsgivaren kräver intyg för den tiden jag var borta.

Men sedan händer det absolut att mitt ordinära läkarintyg blir försenat för att läkaren missar vår inbokade tid osv.

Jag är för den sakens skull rätt rejält sur, men vet som sagt inte var jag ska vända mig. VCs chef kanske är ett alternativ, får kolla upp det närmre.
 
När mina läkarintyg är mer än en vecka sen gör min läkare någon kommentar om anledningen på intyget (typ intyg skrivet senare än 7 dagar efter startdatumet pga semestrar). Det har funkat, men har varit max två veckors ”glapp”. Hennes formulering tyder på att 7 dagar ska vara ok, har jag tänkt.

Är en annan VC ett alternativ? För stunden…
Skriver en kommentar gör min läkare aldrig, vet inte om det är ett måste sas.

Byta VC, kanske? Men det känns som att det kan dröja betydligt längre tid innan jag kan få ett läkarintyg alls då. Sist jag kollade tog det flera dagar innan man var registrerat inskriven, och sedan +x veckor innan inbokning till läkare. Det är långa väntetider här.
Hur kan en läkare "glömma inbokade tider"?? Det är väl inte ens läkaren själv som ska hålla reda på patienternas bokningar, det görs väl av kliniken när man bokar tid? Läkaren ska bara infinna sig och ta emot patienterna? Glömmer hen att gå till jobbet ibland? (Förlåt, men det lät bara så eländigt...)
Jag vet inte riktigt hur det fungerar faktiskt. Ibland har läkaren bokat tider med mig själv, och ibland har jag fått ringa/skicka meddelande via receptionen för att boka. Men missar tiderna gör hon i alla fall. Ibland missas det även att notifiera mig om läkaren är sjuk aktuell dag. Det blir eländigt när tiden vi har bokad är typ 1-2 dagar innan läkarintyget går ut. Denna gång det ska förnyas är tiden bokad samma dag det går ut, så det blir ju intressant att se om hon kommer ihåg mig denna gång eller om intyget blir försenat med x dagar/veckor igen.
Det låter inte rimligt att det ska ta så lång tid att få ett läkarintyg. Intyget behövs för att folk ska ordna med sin försörjning. Jag hade tagit ett snack med sagda läkare och prata om att det inte fungerar. Om hen missar dina tider och är sen med intygen fortsättningsvis så behöver du nog byta läkare.
Jag ska ta ett snack med henne (när jag väl får tag i henne). Har funderat på att byta läkare tidigare av nämnda anledning, men tycker det samtidigt är synd när vi har bra kontakt i övrigt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 944
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
765
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 622
Senast: Saigon
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 988

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp