Strulande analsäckar (operation)

Nirvana

Trådstartare
För ett år sedan fick min chihuahua problem med bajseriet. Det tog längre tid för henne att bajsa och hon började även pipa till när hon gjorde det. Avföringen var ganska hård så jag antog att hon var lite för trög i magen och började ge henne lite olja på maten i förhoppning om att det skulle göra bajsandet lite enklare för henne, men istället blev det bara värre och hon började skrika till när hon bajsade. Jag diskuterade saken med en veterinär som höll med om att det lätt som att hon var trög i magen och vi kom överens om att jag skulle testa att ge henne fiber husk.Vi hann testa det i ungefär en vecka, utan resultat, innan hunden helt plötsligt skrek som en stucken gris en kväll när vi precis hade gått ut på en rastningsrunda. Det visade sig att hennes ena analsäck var jätteinfekterad och hade spruckit, förutom det fösta besöket med spolning, antibiotika och smärtstillande krävdes det 3 eller 4 återbesök med spolning och medicin innan hennes stackars rumpa började bli sig själv igen.
Efter det har hon mått bra, men nu i veckan började hon slicka sig lite bak vid rumpan och jag kopplade det genast till analsäcksinflammation. Döm om min förvåning när jag undersöker henne och upptäcker att hon har ett sår där bak! Vi fick en tid till veterinären där jag fick bekräftat att analsäcken har spruckit igen... Den här gången såg det fint ut och hon verkar inte vara smärtpåvärkad så jag blev bara hemskickad med order om att ge henne smärtstillande i ett par dagar för säkerhets skull och att jag skulle överväga att operera bort analsäckarna på henne.

Så, det jag undrar är om någon här har/haft en hund som har genomgått en sån operation? Hur gick det till, är det svårt att få det att läka, fick hunden svårt att bajsa när den var nyopererad? Hur många gånger fick hunden problem innan ni beslutade att det var dags att operera?

Givetvis väljer jag att operera om det är det bushunden mår bäst av, men samtidigt vill jag inte operera henne i onödan heller. På måndag ska jag ringa mitt djursjukhus (var på ett annat idag) och diskutera saken med dem, men jag skulle även vara glad över era åsikter. :)
 
Jag har en bekant som gjort en sådan operation på sin hund. Hunden hade haft problem med magen något år tror jag (ont att bajsa -> höll sig -> förstoppning -> illamående -> matvägran -> viktnedgång). Var några år sedan men vill minnas att det gick smidigt och problem försvann. Kan tyvärr inte svara närmare än så.
 
En av mina hundar (nu död) fick sina analsäckar bortopererade efter flertalet problemperioder. Har inte för mig att de sprack någon gång men de var inflammerade och luktade skitäckligt i perioder. Det var aldrig problem med bajseriet men störde honom mest så han slickade sig i rumpan hela tiden. Operationen fick bort problemet direkt, har för mig att det tog kanske 2-4 dagar tills det hade läkt nog att inte ställa till problem under bajseri.
 
En träningskompis labradorhane hade återkommande problem med analsäckarna. När han var cirka 5 år blev han opererad och då försvann problemen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 194
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
989
Senast: Viva
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 339
Senast: monster1
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 440
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp