Strulande bil - åka hem eller lämna in i annan stad?

Jag åkte en gång från Norrland, 90 mil med en gamma bil ej helt nyservad. Idag hade jag inte vågat köra den i vildmarken däruppe. Gick som den ville ibland bra och ibland mindre bra. Av nån anledning som jag nu inte minns kom jag på att hälla nånting i bensinen som skulle rena/rensa skit i systemet och se på f*n , det gjorde det. Jag kom fram och körde den ett tag och tänkte skrota den då en kille erbjuder mig 1500 kr för den som reservdelsbil :up:, ett fynd då jag fått bilen gratis.
 
En modern bil får ångest av att en så simpel sak som batterspänningen är lite för låg.
Den tror då att den är HAL (huvudroll i filmen 2001) vilket vi alla vet att den inte är, för det var bara en film medan bilen bara en vanlig biljävel med för mycket dator i sig.

En släckt motorlampa, som inte återkommer, skulle inte oroa mig det minsta.
 
Personligen hade jag kört (och håller fö med @tanten). Det enda jag ser som kritiskt och akut är om oljelampan börjar lysa. Jag har kört min gamla Saab med motorlampan tänd i några år :D

Sedan är det inte hela världen om det skulle bli så illa att det blir en bärgning. Det är sådant som händer.

Edit: Nu är jag iofs rätt obrydd när det gäller knackiga bilar... jag har kört för många rishögar för att hetsa upp mig :angel:

Och jag körde med alla lampor tända, var ju bara några 100 meter till min parkering... och jag hade bråttom...

Motorn skar :o
 
Jag åkte hem idag. Bilen började bete sig exakt likadant som förra gången när det var ungefär 2,5 mil kvar. Vi kom hem men på låga växlar vid trafikljusen inne i stan gick bilen riktigt dåligt, kändes som jag skulle bli stående ibland. Nu ska den få komma in på verkstad i veckan. Vi får se hur den beter sig vid nästa start, kanske är det ett fel som bara dyker upp med varm motor.
 
Jag åkte hem idag. Bilen började bete sig exakt likadant som förra gången när det var ungefär 2,5 mil kvar. Vi kom hem men på låga växlar vid trafikljusen inne i stan gick bilen riktigt dåligt, kändes som jag skulle bli stående ibland. Nu ska den få komma in på verkstad i veckan. Vi får se hur den beter sig vid nästa start, kanske är det ett fel som bara dyker upp med varm motor.
Bilens dator kan ha fått så mycket ångest, att den bara tillåter bilen att gå i nåt som kallas limp mode.
Det är en säkerhetsfunktion för att man inte ska skada bilen invärtes.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp