Struppipare

Fille

Trådstartare
Jag hoppas att jag la tråden rätt, annars får moderator flytta den!

Jag undrar vad ni har för erfarenhet av struppipare? I normal träning, alltså inget ansträngande direkt utan hobbynivå typ! Är operation ett måste eller kan det fungera ändå?
 
Jag hoppas att jag la tråden rätt, annars får moderator flytta den!

Jag undrar vad ni har för erfarenhet av struppipare? I normal träning, alltså inget ansträngande direkt utan hobbynivå typ! Är operation ett måste eller kan det fungera ändå?
Min som var opererad när jag köpte honom men där stygnen släppte funkade att rida på hobbynivå. Vi tävlade upp till msv B. Men jag var tvungen att anpassa träningen. Det mesta gjordes i skritt, det gick inte att rida långa trav och galopppass. Utan mycket skritt och mycket skrittpauser i trav och galoppjobbet. Så hade jag kunnat hade jag opererat honom. Men här uppe fanns ingen som utförde sådana operationer då.
Sedan hade jag en som jag misstänkte var struppipare vilket senare bekräftades av vet hos nya ägaren. Hon blev väldigt stressad och reaktiv pga hennes problem. Men hade mycket mindre problem än min valack (lät knappt något och orkade jobba som vanligt). Så jag tänker att det är väldigt individuellt hur problemet påverkar hästen.
 
En elev till mig har en struppipare. Han blev väldigt ansträngd i andningen och blev lite panikig i ridningen. I väntan på operation la vi om träningen med fler pauser, mätte puls på honom och jobbade ännu mer med avspänning. Det fungerade så pass bra att han inte har blivit opererad. En måste alltid ha det i bakhuvudet, inte pressa för mycket och just ta många pauser. Inte sitta och galoppera konstant i en kvart. Han tävlas MsvB-dressyr med sikte på högre. Eventuellt blir det op längre fram men just nu fungerar han väldigt bra! Tror han har grad 2 om jag minns rätt.
 
Min har grad 1. Fungerar bra. Så länge konditionen är bra och hästen inte är upprörd så märks det inte. Har inte blivit sämre under åren.
 
Jag hoppas att jag la tråden rätt, annars får moderator flytta den!

Jag undrar vad ni har för erfarenhet av struppipare? I normal träning, alltså inget ansträngande direkt utan hobbynivå typ! Är operation ett måste eller kan det fungera ändå?
Jag har haft flera i varierande grader. Skulle säga det beror helt på vilken grad hästen har blivit diagnostiserad med. Tex har jag haft en med grad 2 (ej opererad) tävlat 135. En med grad 1 (ej opererad) tävlat 140. En med grad 4 opererad och den är som vilket häst som helst. Är din häst besvärad så tycker jag absolut du ska operera. Med besvärad menar jag flåsar mkt och orkar inget under ridning.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 802
Senast: ako
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 534
Senast: skogaliten
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 908
Senast: Valle
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
625
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp