Stryker sig med bakhovarna

P

puckis

Min häst stryker sig med bakhovarna mot varandra. Vad gör man åt det? Det spelar ju ingen roll om man har bakkappor eler inte, det går ju inte att sätta skyddpå hovarna, eller??!
Min hovis säger att det beror på att jag driver för lite men det har jag svårt att tro eftersom jag tränar honom i fälttävlan och detta problem även finns när jag kantrar honom...
Vad tror ni?
 
min häst brukar göra det när det börjar närma sig nästa skoning (när hon får långa fötter) då åker bootsen på bak, det funkar.
 
Kan ju testa med en gummiring på ena hoven. Den sätter du nedanför kotan , den tar slagen på hoven istället för kotan som strykkappor gör.
 
ah. upptäckte ett sår på min häst alldeles ovanför hoven på hans ena bakben. och det är ju inte alls omöjligt att det är för att han har för långa hovar ( han har aldrig fått det förrut) .
och hovslagaren skadade sig så han kunde inte sko när han skulle. så det är lite för längesen han skoddes.
så kolla upp det..är mycket möjligt det är där problemet ligger för dig också. :p
//nanna
 
Det låter logiskt att hovarna blir för långa. Man skulle kanske korta intervallerna på skoningen. Nu är det så att jag inte haft den här hästen speciellt länge så jag vet inte om det är pga min hovslagare (som har visat sig vara duktig annars) eller långa perioder. Jag får prova mig fram med ringar kanske. boots funkar inte alls - det blir bara skav.
 
Be hovslagaren att rikta lite trångt på insidorna. Lägg ut skon lite extra på utsidan. Kolla om det går att verka en aning mer på insidan också. Misstänker att det skulle vara positivt även m en lite kortare tå bak.
 

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 315
Senast: Meglio
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 281
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Överproduktion av hud?
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp