Strykkappa höger/vänster HJÄLP!!

Sv: Strykkappa höger/vänster HJÄLP!!

Jag spänner inte hårt.
Har aldrig varit med om att överliggaren gått upp.

Tack för all respons, känns skönt att veta att jag inte är så dum som jag trodde. Det råder visst delade meningar om vad som är rätt sätt ;)

Här kommer bild om någon har något mera att tillägga efter att ha sett exakt vad för skydd det handlar om. Om överliggaren är bakåt sitter resåren på framsidan, och tvärtom såklart. Så det verkar svårt att göra alla nöjda..

JANUARI1.jpg

Sådana hade jag på min ponny 1997 :p De måste ha några år på nacken? Isåfall är resåren garanterat inte supertajt heller?

Jag har sådana skydd med överliggaren bakåt. Jag tycker att det generellt sett är så pass kraftig neopren i den typen av skydd, och i kombination med att jag inte drar åt för kung och fosterland har jag inte känt nån risk för stasning av senorna.

Sådana hade jag på min ponny 1997 :p De måste ha några år på nacken? Isåfall är resåren garanterat inte supertajt heller?

Jag har sådana skydd med överliggaren bakåt. Jag tycker att det generellt sett är så pass kraftig neopren i den typen av skydd, och i kombination med att jag inte drar åt för kung och fosterland har jag inte känt nån risk för stasning av senorna.

Haha ja dom är väl inte jättenya direkt kanske. Men vad ska jag säga, dom matchar resten av utrustningen rätt bra iallafall.. Konstigt hur man kan ha råd att hålla två hästar när man aldrig rider, men inte lägga ett öre mer än nödvändigt på fräscha schabrak/täcken/mat/grimmor/träns/ja allt ungefär. Underliga engelsmän!

Halleluja.. Dessutom sitter det runt benet så om man drar åt bak åter skyddet runt.
Man kan inte få ett tryck på baksidan men inte på framsidan. Omöjligt på nåt som är i stort sett runt..

knapplån

Enligt min uppfattning är överliggaren bara något som skyddar själva kardborren, denna utgår inte jag ifrån när jag spänner. Det är ju som vissa lindor där det finns en skyddsflärp som går tillbaka, ska man linda åt fel håll då? Resåren bakåt alltid, stör det med överliggaren framåt så kan man ju klippa av den, den har ingen funktion för själva fastsättandet av skyddet, så att utgå från den är ju lite konstigt.

Ne men precis, och om man nu tycker att det blir mycket tryck över senorna kan man tänka på två saker:

1. Det finns även senor på framsidan av benet.

2. Om man mot förmodan skulle dra åt resåren så kommer trycket ha jämnats ut efter bara något steg då senorna blir "slappa" i böjrörelsen.

Så... Om man behöver dra åt skydden - köp nya som passar! Inga skydd med bra passform behöver dras åt..

Diana

Fast vem har pratat om att dra åt? Jag vill inte ha resåren över senorna där bak som vad jag har lärt mig är känsligare placerade än där fram. Skydden ska ju inte dras åt för kung och fosterland men de ska inte heller glida, så att sätta dem alldeles för löst är ju inte heller bra.

Men om du har ett välsittande skydd så behöver du bara lägga på kardborren, det sitter där det ska ändå.
Det är anledningen till att det inte spelar någon roll om du har resåren fram eller bak. Och om man då har en överliggare skulle jag absolut placerat den så att den pekar bakåt, med risk för att fastna i grenar och liknande.

Diana

Alla har lärt sig olika, jag har svårt att tro att någon behöver spänna åt skydden så hårt att senor riskerar att ta skada, isåfall BYT SKYDD! Vi kan ju dra slutsatsen här att alla har rätt och ingen har fel. Annars kan detta pågå i evighet och TS har fortfarande inte fått ett ordentligt svar på frågan. Jag personligen spänner alltid bakåt, detta för att de skydd som inte varit lika (alltså utformade till höger och en till vänster) som jag har haft har varit sådana. :D

Men det var väl ett bra tips, kolla på skydd som är olika utformade för respektive ben och sedan spänna likadant på andra skydd. På mina bakstrykkappor så spänns det bakåt och flärpen fram och där har man inget val liksom. Borde ju då vara likadant med andra skydd. Då känner jag mig trygg och fortsätter spänna som jag alltid har gjort, flärpen fram:)

:-) Jag har svårt att tro att det är skadligt, för då borde väl senskydd förbjudas? De spänns ju alltid bakåt o då ligger ju resåren mot benet utan padd :-o

Nä men varför chansa lixom? Sen är det ju bra att vara någorlunda trygg i sin kunskap och ha belägg för varför man gör det man gör. Mitt förra inlägg var inte menat så allvarligt, jag tvivlar inte på att jag sätter skydden rätt. Hur andra gör är upp till dem och påverkar inte mig:)

Nä men varför chansa lixom? Sen är det ju bra att vara någorlunda trygg i sin kunskap och ha belägg för varför man gör det man gör. Mitt förra inlägg var inte menat så allvarligt, jag tvivlar inte på att jag sätter skydden rätt. Hur andra gör är upp till dem och påverkar inte mig:)

:bow: helt rätt :-D

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 040
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 875
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka