Stübben dressyrsadel?

lady_vip

Trådstartare
Min ena häst gillar inte dem bomlösa dressyrsadeln, och det klargör hon varje gång vi tränar. Nu inser jag att det inte kommer gå över och får då införskaffa en ny dressyrsadel:smirk:

Jag köpte nyligen en ny Stübben Edelweiss till henne och tänkte utgå från den och köpa en Stübben dressyrsadel (begagnad). I den har hon bomvidd D, men alla skriver det i siffror, vilken bomvidd ska hon ha enligt siffermodellen?

Vilken modell är så lika Edelweissen som möjligt?

Jag är rätt liten och vill ha en mjukt säte och gärna en del knästöd.

//E

Sv: Stübben dressyrsadel?

Den enda stübbensadeln jag vet som passar oss små är stübben Juventus - och den är inte mjuk....:angel: . Min blev dessutom såphal efter ett halvår :crazy: . Jag har haft 2 olika Stübbensadlar och vill aldrig ha en igen.

Problemet är ju att de verkar ligga bra på min häst, som trivs väldigt bra med Edelweissen (som inte är hård alls).

Dessutom finns det många på begagnatmarknaden så det känns som jag kan få en fin sadel för ett hyffsat lågt pris.

Jag kan ha 17'' utan problem, men många är 17,5 ser jag, dock är jag inte sådär jättelång och ståtlig :angel:

//E

finns en massa modeller, hur mkt stöd vill du ha, i vilken prisklass ungefär?

Jag vill ha rätt mycket stöd, men inte bli "fastlåst", dock har jag tendens att dra upp knäna, så jag måste ha nåt där.

Prisklass, så billig som möjligt och jag letar då främst begagnat (sadelkontot i år är uppe i 26'000 kronor :angel: ), max 6000. de flesta Stübben verkar ändå ligga där runt och då räknar jag med att stoppa om den.

//E

Liknande trådar

Utrustning Jag har precis köpt en hoppsadel. Modellen är Stübben Edelweiss NT Deluxe. Den ska enligt säljaren vara 17.5" med en "E" bom. Enligt...
Svar
1
· Visningar
1 012
Senast: Dancelot
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 128
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Ny häst, nya bekymmer... Jag behöver byta ut min dressyrsadel och det jag söker är en sadel som - passar rak rygg (låg manke) - finns... 2
Svar
38
· Visningar
4 718
Senast: Lydia
·
Utrustning Jag har av och till drömt om en Star Trekk Espaniola, sedan 2008. Min briljanta plan var att köpa en sådan under nästa vår, men nu...
Svar
5
· Visningar
1 562
Senast: Equidaem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Septisk artrit
  • WE-tråden