Stubben Parzival

Tussilago

Trådstartare
Väldens äldsta sadel, och jag vet att måna tycker den är obekväm. men måste finnas mycket info och erfarenheter om den!
har den lång anläggningsyta? Hur är bomvidderna? Håller på o köpa en väldigt billigt som jag hoppas ev kan passa foderhästen jag ska ta. Ska stoppa om den. Hur mkt kan man anpassa den efter hästen då man stoppar om? Dvs bör man ha med hästen till sadelmakaren? Förutsatt att den tycks ligga ok även utan omstoppning vill säga.. Antar det är den idiotiskt ide att tro en "satt" stoppning kan ersättas med bra padd under?

Sv: Stubben Parzival

Låter bra! red i en för en herrans massa år sen, och jag har för mig jag gillade den.. Ska prova den på en isis. Får väl se!!

Puttar upp o ser om nån har ngt mer att tillägga! Funderar om det till en början kan funka att ha fårskinnspdd under, till hon tappat lite i vikt.. och musklat sig, Men det förutsätter ju att sadeln är vid nog för det.. Och att den passar alls!

Väldens äldsta sadel, och jag vet att måna tycker den är obekväm. men måste finnas mycket info och erfarenheter om den!
har den lång anläggningsyta? Hur är bomvidderna? Håller på o köpa en väldigt billigt som jag hoppas ev kan passa foderhästen jag ska ta. Ska stoppa om den. Hur mkt kan man anpassa den efter hästen då man stoppar om? Dvs bör man ha med hästen till sadelmakaren? Förutsatt att den tycks ligga ok även utan omstoppning vill säga.. Antar det är den idiotiskt ide att tro en "satt" stoppning kan ersättas med bra padd under?

Jag har en själv, som jag köpte begagnad för 21 år sen! Är fortfarande helt ok och inte speciellt sliten, men passar nästan inga av hästarna längre.

Kort anläggningsyta, ganska rundade bossor.
Mycket smala bomvidder, passar bäst till fullblodsliknande eller omusklade hästar med markerad manke och ngt sänkt rygg.

Hållbara och tåliga sadlar, men inte speciellt mjuka att sitta i.
Är de gamla så kan bossarna vara hårda och platta = sätet hamnar för långt bak i sadeln och tryck bak på hästens rygg. Stoppa om i så fall!

Tack för infon! Den ska stoppas om hade jag tänkt! Inte så stor chans att den funkar på islänning bomviddsmässigt då.. Kunde nästan gisa det.. men får väl se när jag får hem den!

Då sätet är i dubbelt buffelskinn så är den mycket mjukare att sitta i än en gammal Siegfreid.

Det är samma bomvidd i dom som i alla andra Stübbensadlarna.

Den jag har nu är en hopp 17" 30.5 i bomvidd och den passar ALLA hästar som har den ryggen och bomvidden som passar Stübbensadlar.
Min har legat på allt från travare, fullblod och Lipizzanare. Nu väntar jag på att våran nuvarande gamling ska bli så pass "smal" över manken att hankan ha den, han har redan börjat "tunna ut" runt manken pga sin ålder att han har gått ner till 31. Så till nästa sommar tror jag att han kan ha den och då blir jag jätteglad för det är en av mina favorit sadelmärken.....

Min är från i början av 1970, men tyvärr början den olivgröna f'ärgen att bli mer och mer brunaktig :cry:

Vilken färg har din, olivgrön, brun,svart ?

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 207
Senast: super
·
Utrustning Rak eller svängd rygg? *bilder* Hej! Letar ny dressyrsadel då ponnyn musklat till sig rejält på det året vi ägt han:) Han var...
Svar
6
· Visningar
2 523
Senast: Qosack
·
Utrustning Vad skulle ni fundera på sadel till denna rygg? Nikke Mastodont manke och rak överbyggd rygg, som vid ridning kommer upp väldigt...
Svar
5
· Visningar
1 794
Senast: QueenM
·
Utrustning Jag vet att det finns många sadeltrådar, men det känns omöjligt att hitta svar på min fråga genom att leta i dem! Jag jagar efter en...
Svar
3
· Visningar
1 423
Senast: Liisaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Geologins dag - Fråga en geolog

Hund, Katt, Andra Djur