Stubben sadlarna

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Kia_K
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 280
K

Kia_K

Är 31 i bomvidd på en stubben normal eller är det smal/vid?

Tacksam för svar :bow:

Visserligen är det normal mot vid enligt stubben, men om man jämför men andra sadlar så är det ganska smalt faktisk.

Jag kan inte hålla med om att 31 är ganska smalt i gämförelse med andra sadlar. Jag tycker att 31 är något vidare än det man brukar kalla normal. 30 är deras normalbom och den kan vara något smal till dagens hästar.

Det instämmer jag i.

Stübben är väldigt smala. Den vidaste bomvidden är 32 - och när jag lade den på min kallblodstravare låg den ungefär en decimeter OVANFÖR hästen, den var alldeles på tok för smal.

En Henri de Rivel 32:a passade däremot alldeles perfekt.

Immer

Samma sak när jag provade en 32 stubben på mitt halvblod - var allt för smal. Stubben passar bäst på fullblod och andra med rak smal rygg.

Liknande trådar

Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
234
Senast: Fibusen
·
Utrustning Hur är dessa sadlar? Vad ligger den bäst på för rygg? Har kollat på en med bomvidd 4, säger mig noll och ingenting… Behöver en kort...
Svar
2
· Visningar
156
Utrustning Vad är bäst av islands- eller dressyrsadel? Hittade en gammal sådan här tråd men med ganska få svar och hade gärna velat ha nya åsikter...
Svar
7
· Visningar
502
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka