Stübben siegfried CS

Sv: Stübben siegfried CS

Jo visst är Stübben slitstarka och bra kvalitet på alla detaljer rakt igenom. Synd bara att de inte följer utvecklingen med lite bättre comfort för häst och ryttare:( Det är för smala kanaler mellan bossorna och för dålig anläggningyta och för hårda säten. Sedan tycker jag att det är lite för "glatt" läder i sätena på hopp CS och allroundmodellerna.

Min första sadel var en sådan! Jag tyckte den var helt ok och den fungerade bra på hästen. Specialbeställde i en annan färg, vilket tog tre månader men kostade inget extra :) Den sog i princip ny ut när jag sålde den 4 år senare. Så den är väldigt prisvärd!

När jag köpte min jaguarhoppsadel efter det var det som att sätta sig i en fotölj ;)

ok...de e så att ja ska köpa en egen ponny(äntligen!!) o vet inte riktigt om sadlarna som jag redan har skulle passa...xx-vid :D
Själv gillar jag stübben väldigt mkt...har dock ej ridit i CS, men i en dressyr & i flera allroundmodeller(ridskolesadlar...) Tycker väl att Artus(har bara provsuttit...) kändes hård(men så mkt ska man väl inte sitta ner i en hoppsadel...?!)
Men då har jag fått en komentar...väntar bara på fler!!

Kan även tillägga att jag inte skulle ha en sadel som inte passar ponnyn, utan jag tänker ta hjälp av mkt duktig & utbildad sadelmakare för att hitta en sadel som passar, men är ändå mkt intresserad av att höra vad andra hästmänniskor tycker om stübben CS!!

popeye skrev:
Min första sadel var en sådan! Jag tyckte den var helt ok och den fungerade bra på hästen. Specialbeställde i en annan färg, vilket tog tre månader men kostade inget extra :) Den sog i princip ny ut när jag sålde den 4 år senare. Så den är väldigt prisvärd!

När jag köpte min jaguarhoppsadel efter det var det som att sätta sig i en fotölj ;)
ok!! Dom begagnade som finns ser ut att knappat vara använda...o jag iallafall förknippar Stübben mest med sadlar av toppkvalitet!

Jätteskön :love:
Hade en sån förut och jag tyckte inte att den var speciellt hård.
Man fick superbra stöd i den oxå, och så är den snygg :D

Marwinette skrev:
Jo visst är Stübben slitstarka och bra kvalitet på alla detaljer rakt igenom. Synd bara att de inte följer utvecklingen med lite bättre comfort för häst och ryttare:( Det är för smala kanaler mellan bossorna och för dålig anläggningyta och för hårda säten. Sedan tycker jag att det är lite för "glatt" läder i sätena på hopp CS och allroundmodellerna.

Alla gillar inte mjuka säten, så det är inte att Stubben inte följer utvecklingen, de har riktat in sig på en annan kundgrupp! Det finns sadlar, som t.ex. Scandican och Maestoson som är mjuka i sätet. Men deras hoppsadlar SKA vara hårda, det är en del av deras nisch.
Kanalerna har blivit bredare för något år sen, förr var de knappt 3 fingrar, nu är de mellan 3 och 4 fingrar.
Edelweiss NT Deluxe ahr haft det bredare utrymmet hela tiden.
För dålig anläggningsyta, hur då? Passar sadeln hästen så ligger den som den ska, passar den inte hästen så kommer den ju inte ligga an som den ska, men det är ju ganska självklart...

Den håller i all evighet :) Min är nu 7 år gammal och tyvärr inte pedantskött utan mest bara ... använd. Och den ser ut så gott som ny!!

De låter ju som en supersadel! Då gäller de bara att den passar bra också :p

antar att denna tråd är lite utdöd och att du har fått tag på en sadel vid det här laget ;)
Min älskade stûbben siegfrid cs har legat på min häst sen hon var 3, och nu är hon snart 10 ;) Den ser inte ut att vara mer än max ett år :)

Hade en stubben maestoso ett tag, vill inte påstå att den var så värstans mjuk i sitsen jag... :) Men sedan är jag också en sucker för de mjuka italiensk/franska sadlarna som är som soffor, så smaken är - bokstavligen - som baken :D

Positivt om Stubben är att de ÄR riktiga kvalitetssadlar som håller i evigheter, och att det finns många och de är billiga på begagnatmarknaden :)

Liknande trådar

Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: fio
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 663
Senast: morgaine
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
919
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • WE-tråden