Stübben Siegfried

Midnight

Trådstartare
Letar en begagnad sadel och har sett massor av siegfried för 2-3000 som ser ut att vara i riktigt fint skick! Är det nåt fel på sadeln eftersom det ligger så många ute? Eller skulle ni säga att det är ett bra köp om man nu hittar rätt bomvidd? Vad ska man tänka på när det gäller den modellen, typ av häst osv..

Tacksam för svar!!:)

Sv: Stübben Siegfried

grejen är att många (inkluderar mig själv i den gruppen) inte tycker om stubben pga dom är hårda och obekväma att rida i. sen är det oftast väldigt smala bomvidder som säljs billigt. en stubben 31 är normal bom i andra märken.

men det är inget fel på kvaliten i sig.

Min erfarenhet av stubben hoppsadlar är positiv. Dom är förvisso ganska hårda men för mig som inte har så långa ben ger dom ett jättebra stöd för skänkeln. Dom har ganska rejäla klossar både fram och bak vilket gör at man sitter väldigt stadigt framför allt över hinder. Men att sitta ner och nöta markarbete för mkt kan ge en viss träsmak..... :) Kvaliten är också bra, dom håller LÄNGE...

njae det kan jag inte hålla med om, min prestige 36 o min stubben 31 var lika vida.

Jag har enbart Stubben sadlar, varav en Sigfried CS som är kanon att både rida ut och hoppa i. Riktigt bra kvalitet. Det är väl helt enkelt så att det finns så mycket nya sadlar till bra priser idag och folk vill väl byta så att de får ny utrustning, därav att det finns mycket begagnat. Min äldsta stubben skickade jag med en häst jag sålde, den var då lite sliten. Den var 30 år och nästan dagligen använd.

då måste en av dina ha varit felmärkt. :crazy: prestige 36 är ca 95 grader, stubben 31 ca 85...

Senast ändrad:

jag tror inre det, stubben sadeln var lika vid som min wintec med röda järnet oxå.

Det är ett bra köp (förutsatt att sadeln passar hästen) så tillvida att sadeln håller i evigheter, det ÄR en tålig sadel av bra kvalité som dessutom inte sjunker mycket i pris om du köper en begagnad och vill sälja vidare.

Däremot är de (enligt mig) väldigt obekväma att rida i, men det är helt klart en samksak. Jag föredrar mjuka sitsar och då faller stübben bort.
Däremot har jag fått höra att de nyare stübben-modellerna ska vara mjukare, men om det är en begagnad siegfried du är ute efter så spelar ju det mindre roll.

Okej, tack för alla svar! Det jag tänker mest på nu i dagsläget att hitta en hyfsat billig sadel som är snäll mot hästen, själv får jag väl leva med en lite hårdare sadel tills jag har råd med en dyrare (helst prestige:love::d)

Har exakt samma erfarenhet: Prestige 36 lika vid som Stübben 31 och även Wintec rött järn.

pållan har en Siegfried MF och jag tycker att det är en bra sadel! den ger mkt bra stöd (klossar fram o bak), o väldigt bra kvalité. visst, kanske inte den mjukaste sadeln men såå hård är den inte! annars kan man ju köpa en gelsits.. :angel:

jag upplever att Stübben som märke just nu är "ute" i hästvärldens mode? :confused: men den är inte sämre för det! kolla du på lite begagnade stübbensadlar o se om det passar dig o din häst :)

Nu kan jag bara de äldre sadlarna men:

smal kanal
hårda bossor
stenhård sits
låååånga
smala bomvidder.

Vi har tre 31: or hemma och ingen är ens i närheten av Prestigen (finna både en 36:a och 37:a). 31: orna låg på knappa 85 grader. Prestige 90+ och 100 grader.

Senast ändrad:

Nu sitter jag och funderar på det här med bomvidder, har förstått att det skiljer sig beroende på märke. Men om man nu talar stübben, vad motsvarar de olika storlekarna mätt i vinklar? Hittar ingen information om detta...:(

:bow:

Jag har en Stübben Siegfried MF, då det var den enda som verkade passa hästen och som hon trivdes i, och vi har haft problem då hon alla andra sadlar jag hade blivit för trånga.

Och det är det skönaste sadel jag suttit i, min är faktiskt inte ett dugg hård ens, får jättebra stöd, fast jag har ganska korta ben också. Den är underbar och jag skulle aldrig kunna göra mig av med den :love:

Det som finns mkt ute av är 30-31 som är ganska smalt, och så är dom ofta ganska gamla eftersom dom håller länge utan att se speciellt slitna ut. Det gör väl att priset blir lågt.
Men skall du ha bredare så kan jag lova att du inte hittar till det priset. Sålde min 32:a och det var inga problem att få 6000 direkt. Passar 30-31 så kan du få en bra sadel billigt.

Enligt min åsikt är stubben en riktig kvalitets sadel och dom nya är sköna att sitta i (Rider i stubben och butet sadlar)

Är nog en hel del mode i det här med sadlar och Stubben ligger väl för dagen inte högst på den listan..........
Men,passar Stubben hästen är det bra sadlar av mkt god kvalite!
Dock är de äldre lite hårdare att sitta i.
Upplever inte bomvidderna som så smala ,har haft 29 och 30 till mina halvblod som förvisso allihop har haft rejäla mankar och bra sadelläge!

Av mina erfarenheter så tycker jag att Stubbensadlarna är riktigt bra sadlar. Bra kvalitet men kan vara ngt hårda, (dock ingen fara med de nya). Köper du en stubbensadel har du en sadel som håller länge.
Håller helt och fullt med att Stubben inte är speciellt "inne" längre. Därav det billiga priset. :idea:
En länk till sida med bomvidder:
http://www.stalleldshestra.nu/Bomvidd.htm

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: MissFideli
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 849
Senast: Murray
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
536
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka