Stübbensadlar...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Elemmírë
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 83
  • Visningar Visningar 6 742
Sv: Stübbensadlar...

Har en Siegfried CS. Kanonskön hoppsadel som är mycket fin i lädret trots att den är gammal. Är lite hård att sitta i men jag vill gärna ha en lite hårdare sadel! Tyvärr så har hästen snart växt ur den, blir nog en likadan till fast med bredare bom.

Tycker inte st. har utvecklat sig genom åren som de andra märkena har gjort. dom kan inte mäta sig lika bra längre med de andra som prestige, bates, rössli osv.

jag gillar stübbensadlarna, iaf hoppmodellerna. Har aldrig ridit i någon av deras dressyrmodeller. I hoppning sitter man ju ändå inte ned så mkt så jag har aldrig upplevt dom som så hårda alls. Har själv en siegfried II som är helt underbar, bra stöd och jätteflat i sätet. Dock har jag den ute på annons pga hästbyte... blir kanske en likadan sådan senare, vet dock inte om de säljer II:an längre eller om det är CS i såfall.

Jag tycker inte om dom alls. Hårda och otrevliga att sitta i, känns lite som att sitta på en planka…

appropå hårda sadlar
någon som har ridir/rider i hubertus flexline hopp....ajaj ont i rumpan!

:p

Jag bara älskar Stubben.
Har en gammal stubben Sigfrid hopp som i princip ser ut som ny och jag bara älskar att rida i den.
har skaffat en ny Stubben Siegfried CS för ett tag sedan då den ena hästen är ganska så bred, så den gammle passade inte henne, fast den är inte lika skön ännu då den inte är så "inriden" som den gammle är.

Nä, jag håller mig till Stuben sadlar så länge de passar mina hästar, de har bra kvalitets sadlar till bra priser.
Och att de är hårda upplever inte jag!

Har en Stubben Maestoso och den är absolut inte hård att sitta i.
Helt underbar!!! Älskar den sadeln!

Hade en MF Hopp Spezial som oxå var kanon skön att rida i, ordentliga stöd (gillar inte flatback) men den passade inte hästen så jag fick sälja den.

Har även en allround mot hopp, osäker på modellen. Men den är en aning hård i sätet, men den har många år på nacken. Men hästen trivs i den. Funderar dock på att skaffa en rumpvärmare så den blir lite mjukare för min rumpa :)

Men jag tycker det är suveräna sadlar! Håller i massor av år!!

jo de är en sak som är bra med dem. Dom håller i århundraden :eek:
Har endast sett Maestoson på bild. Men de andra av deras "nya" har jag kollat på (hårt)

Har du provsuttit dom eller provridit?

Jag har provsuttit eller provridit alla förutom Lancelot, Maestoso de Luxe (den fanns inte då när jag provade Stubben sadlar, fanns bara vanliga Maestoso), Aramis (finns inte i Sverige) och Juventus (de är för små för mig). Och framför allt islandsssadlarna är mjuka och deras nyaste modeller som Edelweiss och Maestoso. Men Scandica och Tristan är ju också mjuka...

har en Stübben Romanus dressyrsadel som jag fullkomligt ælskar! :love: Har inte tænkt på att den skulle vara hård, men jag ær inte nåt jættefan av jættemjuka sadlar heller.

Jag har en stübben siegfried lyx, och jag gillar den skarpt. Den är inte alls stenhård! Stübben har verkligen det ryktet, emn det gäller ju bara hur mycket man suttit in sadeln, tycker jag.

Men jag skulle inte ha något emot att byta den mot en Crown jessica :love: . Har en Crown hoppsadel, och den är som en dröm för röven med sitt "fjädrande" säte :D !

Hårda och obekväma specielt siegfried:en :crazy: Förr var ju Stübbensadlarna kända för sin kvalité och slitstyrka, men tycker att på dom nya sadlarna har den blivit betydligt sämre.

Jag brukar ibland rida stallkompisens hästar och hon har Stübben Artus på båda två.. och hästarna är jätteroliga att rida men jag GRÅTER över hennes sadlar! Har aldrig suttit i något så vedervärdigt. :p

Men.. smaken är som baken (ett uttryck som passar bra i den här diskussionen :D :D ) hon avskyr min sadel.. så alla är väl olika. :)

har en gammal mf som jag gillar väldigt mkt, precis som alla nadra här säger jag att de är hårda, men man sitter väldigt bra - på plats!
Har hört från flera sadelutprovarhåll (och de lyckas ju alltid...:smirk: ) att stubben "är det sämsta man kan lägga på sin häst", och det tycker jag är orättvist.

Smurfmodesty skrev:
Har en Stubben Maestoso och den är absolut inte hård att sitta i.
Helt underbar!!! Älskar den sadeln!
Jag med, fantastisk sadel, bästa sadel jag haft, är helt förälskad :love: !
Blir bara bättre och bättre ju mer man rider i den.
Upplever inte alls den som hård. Kanske jag har en mjuk rumpa :cool: .

Jag har inte så mycket fett på rumpan och jag har ändå haft några Stübbensadlar, och jag tycker inte att de är så farligt hårda. Det beror ju på vad man är van vid att rida i för sadel också iofs, men man vänjer ju sig!

Stübben har bra kvalité, deras sadlar håller och blir inte så fula lätt. :banana:

Sadlar ska vara italienska och mjuka.... :)
Stubben är det allra hårdaste jag suttit i, hade en Passier och den är ju heller inte så jättemjuk, men ändå 10ggr bättre än stubben... Aj säger jag bara... :p

Jo, min förra sadel var en Equipe-sadel, visst är dom helt UNDERBARA:love: , men Stübben är också en otroligt bra sadel, om än lite hård, men man vänjer sig :)

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par...
Svar
16
· Visningar
574
Senast: MiniLi
·
Utrustning Min häst gillar att kli sin svans och det är ju skitfult 😝 På tjockare stalltäcken finns oftast svanslapp MEN på ofodrade/tunna...
Svar
9
· Visningar
617
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Ni som har lite större storlekar på ridbyxor vart köper ni dem? Jag har kikat på hööks hemsida men hittade inte många ridbyxor där som...
Svar
7
· Visningar
593
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
526
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Tandfen utan kontanter

Hund, Katt, Andra Djur